Återberättat av far som är plåtslagare i yrket:
Far på baksidan och håller i ett par plåtar som skall skruvas med montageskruv utifrån - Första skruvarna går ju prima och bygget börjar hålla ihop.
Ovetandes vart nästa skruv kommer kan han bara gissa vart händerna skall placeras - Efter ett tag hör min bror, som är den andra plåtisen - Backa! Backa!
Skruven backas ut och det hörs visst något i stil med - Aj som f**n!
Fingret visas upp med ett stadigt hål samt 2 st vita utstickande spiralformade borrspill av, just det, ben. :x
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Skulle såga upp ett fint runt hål för ett dekorationsfönster med mina fina verktyg, men först fram med metalldeckaren för att hitta reglarna. Det jag hittar är förstås spikraden som fiberboarden (gammal brun cm-tjock masonitliknande plattor, vet inte vad den heter egentligen) sitter i brädväggen med, inte reglarna bakom. Två stycken stående reglar får jag av med stickisen och tigern och jag snuddar precis en liggande kortling. Enda trösten är väl att Miss Makita åt sig genom reglarna nästan lika lätt som brädväggen och att fönstret kommer att sitta väldigt stabilt. :)
 
slacker skrev:
Återberättat av far som är plåtslagare i yrket:
Far på baksidan och håller i ett par plåtar som skall skruvas med montageskruv utifrån - Första skruvarna går ju prima och bygget börjar hålla ihop.
Ovetandes vart nästa skruv kommer kan han bara gissa vart händerna skall placeras - Efter ett tag hör min bror, som är den andra plåtisen - Backa! Backa!
Skruven backas ut och det hörs visst något i stil med - Aj som f**n!
Fingret visas upp med ett stadigt hål samt 2 st vita utstickande spiralformade borrspill av, just det, ben. :x
Fy fan! Om det inte är en vandringssägen är det nog värsta hittills.
 
Har inte orkat igenom tråden än, men tänkte dela med mig av några färska bloopers.

Vi har byggt egna lådfronter till hela köket. Jag skruvlimmade planhyvlade lister på plywood. Efter en liten diskussion om att lägga dem i press medans de torkar lade jag alla fronter på hög och pressade ihop med tvingar. Superbra tänkte jag, tills vi tog isär dem och upptäckte att jag på så gott som samtliga hade vänt den fina sidan på den ena mot den fula på den andra, resulterandes i att skruvskallarna trängde in fint i den planhyvlade ramen. Blev en del spacklande.

Alldels nyligen sågade vi till en stor bänkskiva som skulle passas in vid murstock. Sneda väggar och vinklar. Ngn mätte tokigt och det blev en 4 cm springa på ett ställe mot väggen.
 
Hockhult skrev:
Fy fan! Om det inte är en vandringssägen är det nog värsta hittills.
Jag kan gå i god för den då jag jobbade på samma firma.
 
En blooper som inte rör mig, utan tidigare ägarna av vårt hus. De hade precis kaklat och målat badrummet i källaren (tror tom att de hade fuktspärrat hela utrymmet), skulle bara sätta upp ett badrumsskåp som en avslutande touch. Naturligtvis prickar de en vattenledning som är ingjuten i väggen med resultatet att de fick göra en lite nödlösning med ny rördragning. Vattnet tycks också ha trängt in bakom kaklet som idag sitter löst i stora tjok. Det saknas också bitvis, antar att de rev upp lite. Nåja, de badrummet ska göras om så småningom.
 
Har en till som handlar om en kompis. Egentligen inte så mkt om bygg, men ändå. Han stod med motorsågen och skulle kvista några träd de fällt på tomten de bygger på. Han gör detta i ett par tunna, fladdriga byxor. När han skulle ta bort lite avsågat ris lät han sågen hänga i ena hända medan han rensade med den andra. Han tyckte det högg till lite i byxorna och när han tittade hade sågen snittat en fin skåra på låret. Det ironiska i sammanhanget är att han precis hade utnämnts till skyddsombud! :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Då kommer jag att tänka på min morfar. Ännu på ålderns höst var han igång och sågade ved med motorsågen. Han satt framför sågbocken på en pall och sågade. När han sedan skulle resa sig upp så tog han ett steg och föll. Det ena underbenet stod däremot kvar vid pallen. "Turligt nog" så hade han redan träben och hade antagligen kommit åt benet med svärdet när han böjde sig efter en ny pinne och då sågat igenom protesen utan att märka något. :)
 
jac skrev:
sågat igenom protesen utan att märka något.
Haha, det skulle man haft på film :wow:
 
Milkshaken
jac skrev:
Då kommer jag att tänka på min morfar. Ännu på ålderns höst var han igång och sågade ved med motorsågen. Han satt framför sågbocken på en pall och sågade. När han sedan skulle resa sig upp så tog han ett steg och föll. Det ena underbenet stod däremot kvar vid pallen. "Turligt nog" så hade han redan träben och hade antagligen kommit åt benet med svärdet när han böjde sig efter en ny pinne och då sågat igenom protesen utan att märka något. :)
Låter väl lite väl kryddat....
Nog fan borde han ha känt vibrationer när kedjan tuggar sig in....:O
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
När man är riktigt gammal känner man inga vibrationer alls!
 
Milkshaken skrev:
Låter väl lite väl kryddat....
Nog fan borde han ha känt vibrationer när kedjan tuggar sig in....:O
Nja, riktigt träben var det väl inte. Proteserna numera är tunn glasfiberarmerad plast så särskilt mycket vibrationer blir det nog inte när man sätter i kedjan. Och han hade faktiskt märkt att det "ryckte lite" i byxan. :)

Men OK, rätt skall vara rätt, "stod kvar" var väl lite överdrivet. Protesen var halvt igenomsågad så "benet" bara vek sig och knäcktes.

Hursomhelst så har detta lärt mig att alltid använda sågskyddsbyxor och stövlar.
 
Najs tråd. :)

Jag börjar med en anekdot som handlar om en tjejpolare från när hon var en fyra-fem år gammal. Inte riktigt bygg men bilmek så nära nog. Hennes pappa har just fått hem bilen från vekstaden där bakskärmen riktades och lackades om efter en incident. Det finns dock en liten liten buktning på insidan av hjulhuset kvar. Men den är så liten och sitter dolt så den bestämmer han sig för att banka in själv i garaget. Själv är bäste dräng, osv osv.

Med någon typ av stämjärn och hammare hamrar han på där i garaget. Bam. Bam. Bam, låter det. Men plötsligt hör han att det inte bara låter bam, bam, utan bam-bam, bam-bam. Vad nu? Ekar det här? Han ställer sig upp, går runt till andra sidan bilen, och utbrister "AAAAAH!!!" Där sitter lilltösen med stora ögon och tittar upp. Med en hammare sitter hon och bankar på den andra skärmen,. Hon skulle hjälpa pappa och göra likadant... Röd i ansiktet och knäpptyst går han ut i köket och säger: "Älskling. Nu går du ut i garaget och tar lillan. Jag går en sväng. Hej då". :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Anekdot nr2 står min polare för. (Jag har egna med men dom kommer senare). Han skulle montera upp någonting i vardagsrummet, och upptäcker då att den nylagda, svindyra äkta parketten har stora halvmåneavtryck i sig. Till saken är han han är otroligt pedantisk av sig. Han lägger inte ens en hammare på golvet, eftersom det "kan bli avtryck"... Han får andnöd när han ser halvmånarna, och springer runt som en yr albatross i hela rummet och frågar ut varenda unge om det är dom som har förstört pappas fina parkett? Men nej, han hittar inte vad det är.

Ett par månader senare upprepar sig samma sak, ännu en grej skall monteras upp, och nu hittas ÄNNU fler halvmånar! Nu fullkomligt exploderar han, och vänder upponer på hela huset. Plötsligt kommer han på... stegen...den som han har släpat runt när han monterat. Men den har ju gummifötter? Jo, från början iaf. När han vänder den om har alltså benen på aluminiumstegen (en sån där halvpall-historia som man fäller ut) gått igenom plasten. Han har alltså stått på aluminiumrör rätt ner i parketten, och flyttat den precis överallt.........

Men det slutar inte där. Arg som en svensk i en indisk bilkö ger han sig iväg med stegen i handen mot Silvans bygg där han köpte den. Nu ska han skälla och ryta, huvuden skall rulla! Framme vid entren står det: Stängt pga konkurs. RGNTUDJUUUU!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.