jhenrikj skrev:
Är det inte sånt man har en färdigställandeförsäkring för?
Frågan är vilka utmaningar man ställs inför även om man har denna färdigställandeförsäkring och alla entreprenörer kursar? Det löser sig bara av sig självt, och man behöver inte blanda sig i själv någotning alls?

Jag gissar att det här någonstans som TH extra försäkring förenklar hanteringen eller dylikt och adderar något. Men det är bara en gissning som sagt.
 
Totalentreprenad med färdigställandeförsäkring är väl vad vi pratar om. Som jag tolkat det så är det Trivselhus som tar på sig allt arbete och alla kostnader vid konkurser eller felaktigheter. Givetvis får vi väl betala för detta i form av dyrare byggsats eller dylikt, men det kand et vara värt tycker jag efter att ha sett fuskbyggarna på tv och hört kollegor som haft entreprenörer som konkat mitt i husbygget :(
 
blizzet skrev:
Frågan är vilka utmaningar man ställs inför även om man har denna färdigställandeförsäkring och alla entreprenörer kursar? Det löser sig bara av sig självt, och man behöver inte blanda sig i själv någotning alls?

Jag gissar att det här någonstans som TH extra försäkring förenklar hanteringen eller dylikt och adderar något. Men det är bara en gissning som sagt.
jag har som anställd inom försäkrings världen haft kunder vars både husföretag och entrepenörer har kursat.
garbo går faktiskt in mycket snabbt i sådant faktum.
så denna garanti likt total entrepenad t-h kör,torde vara ett rent sälj knep,samt att något jag tvivlar på gör gratis.
så totalentrepenad kan inte vara fel i detta fall.
som jag sagt flera ggr nu,självklart ska väl alla husföretag ta ansvar för sina byggen och byggare,detta kan inte göra t-e ensamt i branchen som ansvarstagande.
 
mhg_3 skrev:
Totalentreprenad med färdigställandeförsäkring är väl vad vi pratar om. Som jag tolkat det så är det Trivselhus som tar på sig allt arbete och alla kostnader vid konkurser eller felaktigheter. Givetvis får vi väl betala för detta i form av dyrare byggsats eller dylikt, men det kand et vara värt tycker jag efter att ha sett fuskbyggarna på tv och hört kollegor som haft entreprenörer som konkat mitt i husbygget :(
Har ni bara skrivit "ett" kontrakt då? Man skriver bara för TH på byggsatsen, resten på entreprenadfirman, och denna måste vara en av dem rekommenderade.
Om inte ett kontrakt så är det inte TE.
Ah, nu har vi rört till dett ordentligt. :)
 
nybyggd skrev:
jag har som anställd inom försäkrings världen haft kunder vars både husföretag och entrepenörer har kursat.
garbo går faktiskt in mycket snabbt i sådant faktum.
så denna garanti likt total entrepenad t-h kör,torde vara ett rent sälj knep,samt att något jag tvivlar på gör gratis.
så totalentrepenad kan inte vara fel i detta fall.
som jag sagt flera ggr nu,självklart ska väl alla husföretag ta ansvar för sina byggen och byggare,detta kan inte göra t-e ensamt i branchen som ansvarstagande.
Gratis är det kanske inte, men kanske billigare än pengen för äkta TE?
Deras entreprenadformer och innebörd framgår ju här:
http://www.trivselhus.se/att-bygga-trivselhus/enteprenader/entreprenadformer/

Att både ha äkta totalentreprenad + trygghetsförsäkring + försäkringar garbo etc känns lite kaka på kaka?

Jag har tolkat det som något som är mer tänkt mer för de andra entreprenadformerna.
 
blizzet skrev:
Har ni bara skrivit "ett" kontrakt då? Man skriver bara för TH på byggsatsen, resten på entreprenadfirman, och denna måste vara en av dem rekommenderade.
Om inte ett kontrakt så är det inte TE.
Ah, nu har vi rört till dett ordentligt. :)
Ja nu börjar det kännas rörigt...Vi har skrivit ett kontrakt, exakt vad som står i det har jag just nu inte framför mig men detär nog på byggsatsen, det varf ör att vi inte fått offerten på markentreprenaden ännu, men vi skriver avtal med TH gällande alla entreprenörers jobb också.
 
mhg_3 skrev:
Ja nu börjar det kännas rörigt...Vi har skrivit ett kontrakt, exakt vad som står i det har jag just nu inte framför mig men detär nog på byggsatsen, det varf ör att vi inte fått offerten på markentreprenaden ännu, men vi skriver avtal med TH gällande alla entreprenörers jobb också.
Har man totalentreprenad skriver man bara ett enda avtal, så det är bevisligen inte det ni har...
 
jhenrikj skrev:
Har man totalentreprenad skriver man bara ett enda avtal, så det är bevisligen inte det ni har...
Jo det är precis det vi har men iom att vi inte hade diskuterat priset klart på entreprenaderna så fick vi dela upp avtalet i två delar. Det är äkta totalentreprenad vi har :)
 
mhg_3 skrev:
Jo det är precis det vi har men iom att vi inte hade diskuterat priset klart på entreprenaderna så fick vi dela upp avtalet i två delar. Det är äkta totalentreprenad vi har :)
För mig låter det väldigt märkligt att ni ska få diskutera priser med UE om ni har totalentreprenad. Har ni totalentreprenad har ni bara en enda förhandlingspart och det är TH. Övriga UE har ni ingen möjlighet att diskutera något med. Det låter väldigt mycket som en generalentreprenad ni har.
 
Vi får som kund till th själva välja vilka av deras entreprenörer som vi önskar använda, th kommer med förslag men vi behöver inte välja deras första förslag. Då th inte kan ge ett fastpris på markentreprenaden utan att entreprenören varit ute själv och tittat på tomten så träffasdes vi där och pratade igenom vad som skulle göras. Offerten skickades till th och de vidarebefodrade till oss som strök några poster, avtalet kommer skrivas med th inte entreprenören.
Jag förstår om det låter konstigt men nu blev det såhär i vårt fal pga att vi ville få till avtalet och rabatten, plus att th skulle kunna ta fram konstruktionsritningarna och tiden förkortas lite totalt :)
 
mhg_3 skrev:
Vi får som kund till th själva välja vilka av deras entreprenörer som vi önskar använda, th kommer med förslag men vi behöver inte välja deras första förslag. Då th inte kan ge ett fastpris på markentreprenaden utan att entreprenören varit ute själv och tittat på tomten så träffasdes vi där och pratade igenom vad som skulle göras. Offerten skickades till th och de vidarebefodrade till oss som strök några poster, avtalet kommer skrivas med th inte entreprenören.
Jag förstår om det låter konstigt men nu blev det såhär i vårt fal pga att vi ville få till avtalet och rabatten, plus att th skulle kunna ta fram konstruktionsritningarna och tiden förkortas lite totalt :)
Tänk vad mycket förvirring. :) För vår del har vi bara skrivit avtalet på byggsatsen hittills med TH. Vill man ha trygghetsförsäkringen kan man som sagt inte använda vilka entreprenörer man vill, men vi valde den som vi hade goda referenser på av kompisar som byggt i samma område, samt var en av TH rekommenderade. Jag har förväntat mig att nästa kontrakt som gäller entreprenaden skrivs med byggfirman när vi fått bygglov, men du menar att det blir med TH det också i ert fall?
 
Alla bolag har bevisligen sina egna sätt att jobba på. Hos LB-hus fungerade det på ungefär samma sätt, men det tillkommande markarbete som inte ingår i själva huspriset är inte en del av entreprenadkontraktet. (Dvs fyllnadsmassor utöver standard). fast pris lämnas inte då man inte vet hur marken ser ut innan grävskopan sätts i backen. I mitt fall slutade det med att vi betalade 60 000 mindre än beräknat.
 
Vi ska som jag förstått det skriva med TH eftersom vi vill ha totalentreprenad :)

Fastpris är inte alltid att föredra, visst kan det bli både dyrare och billigare utan, troligtvis billigare de flesta gånger men TH jobbar bara med fasta priser i totalentreprenad vad jag vet iaf.
 
Har fått svar av säljaren nu och han skriver kortfattat att den enda skillnaden är att Trivselhus vid problem själva färdigställer huset istället för Garbo. Alla deras byggare landet över ska omfattas av detta, men det är inte klart på alla orter än utan de håller på med det. I det fall man bygger TH på en ort där inte byggarna hunnit omfattas av deras koncept än så måste man ha Garbo istället.

Detta är väl alltså bara något som de har för att hålla ihop det lite mer och ge en känsla av mer samlat trygghetspaket. "Säljknep" som säkert någon tycker. :)

Detta ska med andra ord inte förväxlas med totalentreprenad eller dylikt. I vårt eget fall så kommer vi bygga på generalentreprenad istället för totalentreprenad som mhg_3 ska göra, så vi ska nog inte jämföra oss emellan heller.
 
mhg_3 skrev:
Jo det är precis det vi har men iom att vi inte hade diskuterat priset klart på entreprenaderna så fick vi dela upp avtalet i två delar. Det är äkta totalentreprenad vi har :)
men hallå ???? du vet inte vad en totalentrepanad är för något va ??
en sådan skrivs alltid med ett avtal oavsett gången i bygghanteringen.
står klart och tydligt på byggahus förklaring över entrepenad former
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.