Nu är vi klara med vår balustrad till altanen, här är lite bilder:
Nästa steg är den inbyggda utegrillen med avlastningsytor och bar.

balustrad4.jpg

balustrad1.jpg

balustrad2.jpg

balustrad3.jpg

 
Minst sagt ståndsmässigt ;-)
 
Otroligt läckert. Känns sydeuropeiskt :cool:
 
Och det bästa av allt: det är underhållsfritt ;D
 
Snyggt! Vad är det för plattor ni lagt?
 
Lisa78 skrev:
Snyggt! Vad är det för plattor ni lagt?
Tack!
Det är utomhusklinkers. Modellen heter Narbona
 
Mycket tjusigt.

Har själv en altan ovanpå garaget i betong med en svart gumimatta ovanpå (som förra ägaren påstod var något de använder vid större byggen och han kommit över av en hantverkarkompis) vilket det ligger trätrall på.
Vill göra om denna (och samtidigt bygga ut den från dagens 30 kvadratmeter till 45 kvadratmeter) till altan med lika tjusiga utomhusklinkers.

Hur är det med tätning mot betongen under ?
Används fuktspärr eller räcker det med lutning (1 cm/m) på altanen så vattnet rinner av klinkern ? (I mitt fall kanske det räcker med den svarta gumimattan som fuktspärr på befintlig del.)

Din altan (betongblocken) ser iofs ut att ligga direkt på marken så där kanske inte mitt resonemang om fuktspärr / vattenavrining är så betydelsefullt.

Alla resonemang / kunskap inom området är av intresse.
 
Vi har platta på mark på uteplatsen, när vi lägger klinkers kommer vi att göra en lutning på 1cm/m så att vattnet rinner av.
Betongen behöver inte fuktspärr, det går att lägga klinkers direkt på den.
Entrétrappan har vi gjort på samma sätt. En platta betong och tomhusklinkers direkt på.

På balkongen kommer vi att göra lite annorlunda:
Vi kommer att ha på balkongen på övervåningen samma typ av balustrad.
Där finns idag bara takpapp. På det kommer vi att lägga en pyrokskiva som är en cement baserad skiva, som är gjord för att kunna lägga på utomhusklinkers.

 
Betongen behöver alltså ingen fuktspärr pga ?
1) Lutningen gör att vattnet rinner av ?
2) Frostsäker klinker och fogar är så tätt att vatten inte kan tränga igenom ?

Anledningen till att jag undrar är att jag har garage under min nuvarande altan.

Pyrokskivan låter intressant för min utbyggnad av altanen. Kan man lägga / ligger denna skiva fast på träreglar för balkongen ?
Kostnad för skivan / återförsäljare ?
 
Vi har kök under vår nuvarande balkong ;D
Jag kan inte avgöra hur du ska göra när konstruktionen är i betong. Du borde fråga någon som vet bättre :-/
Det finns flera olika typer av betong, de som är frostsäkra och andra som behöver fuktspärr.
Betongen vi har på uteplatsen ska inte behöva fuktspärr.

Jag kan bara berätta hur vår balkong konstruktion är och kommer att bli:

Balkongen är reglad, på det har vi råspont golv och takpapp.
Direkt på det kommer vi att skruva pyrokskivan (finns på t ex Fredells). Jag tror att det kostar ca 200 kr/kvm.
Direkt på pyrokskivan kan man lägga frostsäkra klinkers. Pyrokskivan är i sig själv vattentät.

Man använder utomhus fix som är frostsäker.
Det är väldigt viktig när man lägger utomhusklinkers att man först lägger fixet på golvet och också på själva plattan och trycker och rör samtidigt för att undvika luftbubblor. De flesta utomhusklinkers som spricker är pga felläggning och inte fel på plattan.

Sen använder man frostsäker fog.

Lutningen (som i badrum) gör man för att inte vattnet ska bli stående.
 
Och här kommer den andra delen av altanen.
Vår grillprojekt som blir, när allt är klar under tak med bar och avlastningsytor.

Första och viktigaste delen, klar ;D

nyagrillen.jpg

Första grillning

testargrillen.jpg

 
Riktigt fint :surprised: Känns nästan som man är på semester på sydligare breddgrader
 
Tack, det var just det som var inspirationen när vi ritade huset. Att ha en blandning av Amerikansk/Spansk hus :)

Det jag inte berättade är att på grillen ligger hemlagade chorizos med recept från Argentina JÄTTE GODA ;D
 
Sweli skrev:
Tack, det var just det som var inspirationen när vi ritade huset. Att ha en blandning av Amerikansk/Spansk hus  :)

Det jag inte berättade är att på grillen ligger hemlagade chorizos med recept från Argentina JÄTTE GODA  ;D
:) Jodå, när jag såg bilden på grillen tänkte jag direkt Argentina, vi har nämligen för privat bruk "importerat" nästan precis såna emaljerade grillinsatser med avrinningsgaller och vev från just Argentina! Har jag rätt eller apropå grillens ursprung??

Det är iallafall otroligt snyggt!!

PS: Brukar du också småle när du ser de pinsamma Bauhaus-grillarna? - "murad grill" brukar det stå om såna i mäklarannonserna.... ;D

/A
 
Alko skrev:
:) Jodå, när jag såg bilden på grillen tänkte jag direkt Argentina, vi har nämligen för privat bruk "importerat" nästan precis såna emaljerade grillinsatser med avrinningsgaller och vev från just Argentina! Har jag rätt eller apropå grillens ursprung??

Det är iallafall otroligt snyggt!!

PS: Brukar du också småle när du ser de pinsamma Bauhaus-grillarna? - "murad grill" brukar det stå om såna i mäklarannonserna.... ;D

/A

Du har alldeles rätt. Grillinsatsen är importerad från Argentina :)

Rätt igen, jag brukar småle ;D ;D ;D när jag ser de överreklamerade Bauhaus-grillarna.
Hur/var hittade du din grillinsats, köpte du den i Argentina ?

Har du ingen bild på ditt grillbygge? skulle vara kul att se.

Om du vill kan jag skicka receptet av mina Argentinska vitvin-chorizos
och den äkta Argentinska grillsåsen "Chimichurri" ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.