Har en fråga som jag undrar någon kan hjälpa mig reda ut. Jag har räknat ut det ungefärliga energibehovet ett antal rum som jag håller på att göra i ordning. I listan nedan finns angivet effektbehov samt hur detta kan tillgodoses. När jag valt element har jag tänkt så här: jag tillgodoser 75% av effektbehov vid DT30 eftersom jag tror att jag kommer att landa på DT40 ungefär. Tänker jag rätt?

Tabellförklaring: Effektkravet är det behov som jag beräknat fram för varje rum. Typ/höjd är de element jag kollat i Lenhovdas lista, därefter elementens nominella bredd och antal sektioner de är gjorda av samt märkeffekt vid DT30 respektive DT50. Procentsiffrorna är hur mycket av effekten behovet de till godoser vid 30 respektive 50 graders temperaturdifferens.

elementtabell.gif
 
Som jag ser det ligger du inte i underkant om det är det du är orolig för. Om du går från DT30->40 ökar effekten ca: 1.5 och med din tanke krävs ju ca: 1.3 så det bör vara på rätt håll. Vad brukar du ha för temperaturer fram-retur? Det är ju ok med relativt hög framtemp när man kör ved som du gör, men DT40 ger hög framtemp om man ska få bra låg retur till acken. Kanske 100% vid DT30 kunde vara något om det inte blir för otympligt.
 
Tack för input. Jag kommer ha lite is i magen och be en vvs-ingenjör räkna på det hela. Jag återkommer med resultatet på förändringen. Pratade med honom nu på morgonen och han tyckte att man ändå kunde dimensionera för högtemperatur och spara in på lite plåt i elementen. Skall bli intressant att se hur vilken skillnaden blir i lösning och pris.
 
Du får nog se upp lite med de råden, tänk igenom själv alla aspekter. Som ofta är uppe här i forumet är det ju avgörande med rimlig balans mellan de olika synsätten vid vedeldning och ackumulering. Man kan aldrig strida mot de i miljarder år rådande fysikaliska lagarna, och en del av dem styr ju radiatorers egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.