hempularen skrev:
Priset 83 kr / meter låter orimligt lågt. Var det bara för kabeln eller ingick verkligen grävning i det priset?
Priset avser merkostnad för just elanslutningen.

Grävningen, som jag ordnade via en egen entreprenör, låg utanför detta.
Jag lade elkabel, telekabel och vattenrör i samma dike,
så arbetskostnaden för grävning (tror det var ca 25.000:- för de 120 meterna) får fördelas på dessa tre installationer.

//KoW
 
Floppman skrev:
Vet inte vilket nätbolag som äger nätet där du bor, men tex Eon har en ny "tabell" de går efter beroende på avstånd till närmsta transformator 10/0,4kV. Upp till 200m till tomtgräns fågelvägen kostar ca 27000inkl moms. 200-600m kostar ca 67000inkl moms, längre bort ges offert. Gäller att ha lite tur var stationen står allstä.

Detta är de nya riktlinjer som EI (Elmarknadsinspektionen) har tagit fram och som allt fler nätbolag väljer att följa. Finns att hämta här: http://www.energimarknadsinspektion...lande_av_anslutningsavgifter_till_elnatet.pdf
För att sammanfatta: Floppmans sista rad gäller verkligen.
 
KnockOnWood skrev:
Priset avser merkostnad för just elanslutningen.

Grävningen, som jag ordnade via en egen entreprenör, låg utanför detta.
Jag lade elkabel, telekabel och vattenrör i samma dike,
så arbetskostnaden för grävning (tror det var ca 25.000:- för de 120 meterna) får fördelas på dessa tre installationer.

//KoW

Hur gick det till när du lag ut grävningen på annan än nätägaren? Är det vedertaget att om man vill lösa grävningen själv så får man det. Hade fått för mig att det jobbet inte var något som nätägaren släppte ifrån sig.

//Mathsson
 
När vi byggde var det helt omöjligt att lägga nåtot i samma. Eon och Telia grävde på varsin sida vägen, det var telia som surade.
 
Mathsson skrev:
Hur gick det till när du lag ut grävningen på annan än nätägaren? Är det vedertaget att om man vill lösa grävningen själv så får man det. Hade fått för mig att det jobbet inte var något som nätägaren släppte ifrån sig.

//Mathsson
Bra fråga, Mathsson, men det var inga problem.
Vi grävde, sedan kom elbolaget (i detta fall var det Södra Hallands Kraft)
och lämnade en rulle kabel.
Vi köpte in och lade ner telekabel och vatten rör i samma grav och fyllde igen.
Nåja, vi kanske lade vattenledningen underst :rolleyes:.

Sedan när bygget började kom elbolaget och kopplade in kablen till skåpet
och till vår byggelcentral.
El-Tel kom och kopplade ihop telekabeln med servisen.

Allt gick faktiskt väldigt smidigt. Inga problem.
Kanske för att alla var väldigt lösningsorienterade.
Och i den lilla kommunen kände alla alla. Elbolag, elfirma, markentreprenör etc,
och litade på varandra.

Tror att det är kutym att leverantören (el, tele, vatten avlopp etc) levererar till tomtgräns,
sedan gör man resten själv. Naturligtvis via kunniga entreprenörer.

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.