Hejsan,

Jag funderar på att sätta OSB-skiver på väggarna i ett rum jag gör i ordning o sen väv på det direkt som ska målas.
Spackla skruvhål o remser över skarvar.
Min erfarenhet är att väven döljer skavanker såpass bra att det borde funka o strunta i gips.

Vad säger ni?

Mvh
 
Här ett rum där dom tapetserat vanlig tapet på osb utan problem.
Så jag säger kör.
 
Ok, jo det lutar ju faktiskt åt det, då slipper man ju både ett steg o en kostnad.
Får se det som ett test lite med kanske, ivärsta falll limmar ja på renoveringsgips över.

Thx för svaret.
 
B
man vill ju helst ha dött materiall bakom. man men kan ju inte hindra er
 
Har väv på OSB i klädkammare och det syns igenom, inget som jag skulle sätta på mer synliga ytor. Och då var det ändå OSB av högre kvalitet som var slätare än den man vanligen ser. Väven var "medelgrov".
Men det låter väl vettigt med en test först, alla väggar är olika.
 
det ska vara dött material bakom
 
Skivorna kommer att röra sig och väven kommer att få ett veck på sig detta gör att du kommer att kunna se alla skarvar i skivorna efter ett tag.
Så ser det ut i min källare iaf....väv på spontad spånskiva.
 
Glasfiberväv och OSB är två exempel på material som jag inte vill ha synliga i bostadsrum. I ett förråd må det vara hänt, men jag tycket inte att vare sig strukturen av OSB eller glasfiber har något existensberättigande i civiliserade rum. Kombinationen lär inte bli bättre.

I min hall som jag byggt om satt det tidigare glasfiber på gips. De stora ojämnheterna syntes i alla fall även om man tänkte mer på att ytan var ful än att väggen var undermåligt byggd.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.