Totte_S
tlundberg skrev:
Vi har nu haft en hantverkare på plats för att kolla på fönsterna. Hon trodde fönstret på första bilden var från 1920-1930 och tyckte absolut fönsterna på båda bilderna var värda att renovera. Det var värre med några andra fönster som var från när huset byggdes på 60-talet. De tyckte hon vi skulle byta ut mot nya.

Vidare tyckte hon inte det behövdes några fönsterbläck. Det funkade med trät som sitter där om man bara skrapar och målar det.

Hennes pris var 350kr/"kittmeter" = 5000-6000kr per fönster (12 glasrutor). Då ingår som jag förstod det även inoljning och målning av bågar och spröjs. Hur tycker ni det låter?
En personlig reflektion är att det kanske inte är lika befogat ur byggnadsvårdsperspektiv att bevara återanvända fönster på ett 60-talshus. Däremot är självklart fönstren värda att renovera, men frågan är om du inte på ditt hus lika kan byta hela fönstren till ungefär samma kostnad som en renovering.
 
Bara en reflektion: Huset är från 1960, men tycks ha snickarglädjeliknande fönsterfoder. Dina prioriteringar avgörs kanske av vilken epok eller vilket uttryck för huset som helhet som eftersträvas. Hur ser huset ut i övrigt? Vill ni ha en sportstuga a la 60-tal, i så fall kanske inte ens falurött med vitt är givet, och fönstren kan utformas friare. Skall ni istället utgå från det första fönstret blir saken en annan. Vad gäller isolerglas osv. Om huset är från 1960, med typiska material och konstruktioner, är du säker på att energiförlusterna/vinsterna främst beror av fönsterglasen? Kanske är det normal omkittning av glasen med målning, eller tätning runt karmar, isolering av tak etc som är mer relevant. Då kan du kanske själv byta några glas och kitta och måla? så lägger du pengarna på andra aspekter av huset.
 
Både Totte_S och Hermes har bra poänger.

Hela huset är en mix av olika byggstilar från olika årtionden. Det är väldigt spretigt! Vi tycker det är lite charmigt, men vill väl ändå försöka dra ihop det lite mer åt samma håll. Vilket håll det blir vet jag inte. Problemet är att jag inte vet vad som hör ihop. Jag har inte kunskapen att se vilka olika stilar som finns. Insidan av huset är lika spretigt.

Jag kan försöka beskriva lite i ord hur det ligger till med utseendet på utsidan.

Fem fönster är av äldre modell, som de två bilder jag postat tidigare i tråden. De flesta har snickarglädjeliknande fönsterfoder, men inte alla. Några fönster är från 1960 när huset byggdes. De sitter i ett burspråk och har inte snickarglädjeliknande fönsterfoder. Huset byggdes ut 06 och de fönstren är moderna enluftsfönster utan spröjs.

Isolerglas/energiglas har vi lagt ner, det blir vanliga glasrutor.
 
Vi körde med lågemissionsglas i innerbågarna. På så vi fick vi många glas över till att byta ut repiga och spruckna rutor i ytterbågarna.

PS. våra fönster är från runt 1900
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.