Dags för en uppdatering!
Det har inte hänt något...... :)

Idag har jag i alla fall haft hit en elektriker som ska räkna på vad det kostar att dra elen.
I detta ska även ingå en flytt/byte av mätarskåpet.
Det sitter idag på huset men ska flyttas till garaget för att slippa gräva ner ny kabel mellan dessa.

Har pratat med några lokala firmor, nu har dom ju semester men sen ska dom komma hit och kika. Sen får vi väl se vad dom vill ha för det.

Han som var här idag sa ca 5000 + moms för att göra garage och flytten av skåpet var han tvungen att räkna lite på. Tror inte han var så säker på hur han skulle göra där.

Ang vår vän Tomas så har jag inte hört något mer... brukar kolla lite på blocket och maila när jag ser någon annons.. ibland svarar han men oftast inte.

//magnus
 
Ytterligare en elektriker var här idag.

Från föregående fick jag förslag att köpa ett nytt mätarskåp för det var nog inte bra att flytta det gamla. Han tog fram två att välja på, det ena kostade 8800:- och det andra 9500:-

Idag kom nästa kille. "Det är väl bara att flytta skåpet" var hans åsikt. Han såg ingen anledning att byta... skillnad.. minst 8800:-
Han skulle återkomma med lite mer priser under veckan.

//Magnus
 
Jag betalade bara 1200-1500:- för ett tomt Eldon-skåp för 36moduler (tror jag). Mitt är inbyggnads-skåp.
 
Det är skillnad på ett mätarskåp och ett skåp för elcentral.

Protte
 
Det var pris för skåpet sen tillkom montering.
Han fick inte jobbet.

Hade hit två andra firmor som inte såg några problem att flytta skåpet.
Fick samma pris av bägge dessa så jag gick lite på magkänsla bara att hoppas denna gången.
Jag kommer att göra rör dragning mm enligt hans instruktioner och sen kopplar han.
Nu är i alla fall arbetet i gång!

//Magnus
 
Då sitter det en massa dosor i garaget i alla fall.
Förhoppningsvis kommer elektrikern på onsdag så vi kan flytta mätarskåpet.

Har även fått upp glespanel i taket.

La en beställning på gips och lite isolering idag.
Vi ha mer tid bara!!

//Magnus
 
Och elektrikern ringde idag och han kommer 8.00 i morgon.
Ska försöka få ut lite bilder i morgon.

// magnus
 
Han kom förvisso vid 8.30 men sen flöt det på.
Mätarskåpet flyttades och kopplades om.
Vi satte även upp centralen i garaget och kopplade in den.
Nu har jag ström i garaget! Om än bara ett uttag!

Nu väntar jag på gips och isolering så man kan börja det det roliga!

// magnu
 
Bilder!!
 
Tjöta Tegis!
Här har du lite då!

//Magnu


IMG_8356.JPG

IMG_8359.JPG

IMG_8365.JPG
 
Jaha, ni har elskåpet på utsidan oxå. Vi har enbart en inne :)
 
Nja, det som sitter på utsidan är mätarskåpet.
Lilla centralen sitter inomhus.

//magnus
 
Är de den totala mätarstationen till hela fastigheten?
Vi har ett elskåp på ett av uthusen där allt fördelas till de olika fastigheterna, där sitter även mätaren som vi betala efter.
Sedan har vi grävt ner kabel som dyker upp innuti vårt garage, och där har vi ytterligare en mätare. Men de är enbart för att ägaren till huvudmätaren ska veta hur mycke vi är skyldiga :)
 
jag kommer nog ha ett mätarskåp utomhus på garaget och från det kommer snart gå en huvudströmkabel till friggeboden där en elcentral sitter inomhus, likadant till villa om man bygger det i framtiden, sedan blir det ju en elcentral på insidan i garaget oxå så småningom när det är dags för el där..
kommer antagligen byta ut hela utvändiga centralen oxå så småningom, men det finns väll även utanpåliggande centraler, som är som ett större plastskåp med regnskydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.