Jag bor i lägenhet (brf) och har problem med susande ljud i elementen. Samma extremt irriterande ljud förekommer i samtliga element, men i alla element utom ett minskar ljudet genom att jag skruvar ned termostaten. Det tricket fungerar inte på ett av elementen, vilket råkar vara elementet i rummet där jag sover. I det elementet är det samma susande ljud oavsett inställning på termostaten.

Har läst andra inlägg i ämnet och konsesus verkar vara att det handlar om att flödet /trycket är för högt/stort över termostatventlilen? Men varför susar elementet även om termostaten är helt strypt?

Jag har talat med föreningen men fick till svar att det kunde man inte göra något åt.
Känner mig inte helt nöjd med det svaret så ska ta upp frågan igen med dem.
Vad ska man göra för att felsöka och åtgärda problemet?

Snälla hjälp mig!
 
har du 1-rörs?
 
om du har alla termostater på max borde flödet minska över radiatorerna och ljudet minska..
Gör det inte det så är inte systemet riktigt injusterat..
 
stänger du termostatventilerna får du ju ingen värme,kanske inte så bra.
istället ska du minska flödet.är det danfoss termostater är det enkelt,bara ta bort termostaten
där sitter en metallring att skruva på. N-markeringen är maxflöde sen går det från 7-1 där ett
är lägst flöde.
värme släpps igenom,med långsammare.
titta gärna på danfoss hemsida.
 
  • Gilla
henrikro
  • Laddar…
Tack för alla svar!

En snabb koll på google gör att jag tror det är ett 2-rörs-system.

Ljudet är detsamma (på mitt stora element) oavsett termostatinställning. Det konstiga är att det fortfarande susar (med samma ljudnivå) även om termostaten är helt avstängd. Borde inte flödet sluta helt då?
På mina övriga element är det precis så, stänger jag termostaten helt så slutar ljudet. Är det något fel på termostaten?
Vad innebär det att man injusterar systemet?

Det är en Danfoss-termostat, kommer kolla deras hemsida på en gång! Vore mycket skönt om det här är något som jag kan fixa själv.
 
  • Gilla
Hrodebert
  • Laddar…
Jag får inte loss termostaten. Kollade på Danfoss hemsida, men det tillvägagångssätt som de beskrev där fungerar inte på min termostat. Kanske har jag en äldre modell? Vågar inte greja för mycket heller, om man skulle ha sönder nåt. Fast det är kanske ingen fara?

Dokumentet om injustering var för svårt för mig. Men det är kanske det som är problemet.
 
Bor du i ett någorlunda nybyggt hus med moderna radiatorer brukar dessa hålla så liten volym att det susar när värmebäraren fort går runt. Det går att justera hur mycket en radiator skall släppa igenom(danfoss är enkla enl ovanstående) men andra behöver du en insexnyckel som du justerar en skruv under ett av "blindlocken".

Annars be föreningens handyman titta på hastigheten på cirkulationspump i värmecentralen, kanske står ett snäpp högt. (obs detta har någon installatör någon gång räknat fram rätt hastighet för att radiatorerna skall avge rätt värme, så det är inte bara att ändra, bara se till att inte någon pillat upp den=)
 
  • Gilla
snystrand
  • Laddar…
Vad ironiskt, Jag skulle kunna ha skrivit det här inlägget. Även om det nu är 8 år senare. Du bodde inte på bäckvägen 50 i Hägersten när du skrev detta? om inte fick du ordning på elementen och hur löste ni det?
 
Bor också i lägenhet och jag stör mig på ett lågfrekvent ljud när jag sover, har inbillat mig att det kommer från elementet eftersom det bara uppstår när värmen går igång på hösten. Tex för två veckor sen hörde jag det. Sen försvann det i flera dagar men kom tillbaka igår natt. Dvs de nätter det varit lite kallare och elementet blivit varmt. Förra året var det likadant. Tror det blev lite lugnare när elementen var konstant påfyllda med varmvatten, under vintern. Är det normalt? Detta är det susar och liknande, har jag inte stört mig på. Det är mer lågfrekvent brummande som jag stör mig på. (Först trodde jag det var fläkten på vinden, men den har jag lyckats utesluta nu).
 
  • Gilla
Tim Eklund
  • Laddar…
J
Ett susar för mig med. Lossade termostaten men kan inte vrida det runda vredet. Är det det räfflade runda eller vad man kan justera? Vågar inte röra muttern.
 
  • Räfflat, runt radiatorvred monterat på rör med en svart kabel runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Piggen i mitten ska gå att trycka in och den ska fjädra ut automatiskt.
Piggen trycker på ventilkäglan för att stänga.

Tjutandet kommer av att det är för högt vattenflöde genom strypt ventil.

Genom att ”öppna” ventilen, tex genom att ta bort termostaten, så minskas strypningen och ljudet försvinner.
 
J
Demmpa Demmpa skrev:
Piggen i mitten ska gå att trycka in och den ska fjädra ut automatiskt.
Piggen trycker på ventilkäglan för att stänga.

Tjutandet kommer av att det är för högt vattenflöde genom strypt ventil.

Genom att ”öppna” ventilen, tex genom att ta bort termostaten, så minskas strypningen och ljudet försvinner.
Tack, jo piggen har jag koll på. Svarade kanske i fel tråd innan, men man ska tydligen kunna vrida på ett hjul med, förutom piggen, men det kanske inte går med denna modellen. Man kan skymta siffror i mässingen om man tittar noga, så något borde iofs gå att vrida på.

Edit: HIttade tråden nu där du nämnde detta, verkar alltså mest vara för att komma ihåg läget.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-staella-in-danfoss-termostat.323797/
 
Här finns en pdf om injustering av MMA radiatorventiler samt en film. Käglan i radiatorventilen har för stort tryckfall över sig och då blir det oljud. Kan hjälpa att justera ventilen så att den blir "mindre" käglan öppnar då mer för att hålla rätt temp. Men det förutsätter ju att det finns kapacitet att värma rummet även med mindre ventil. Samt att det inte kan rekommenderas att börja justera om en anläggning som, får man hoppas, är projekterad rätt från början:rolleyes:

Det vanligaste tror jag är att cirkulationspumpen i huset levererar onödigt högt tryck, en snabb fix när någon fryser. Om det är en gammal pump med konstant flöde så får de radiatorer som sist vill minska flödet väldigt svårt att stänga och det låter enerverande då de får en stor del av pumpens flöde över sig.
En modern pump inställd för konstant tryck minskar flödet när radiatorerna börjar bli nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.