Hej folket!

Jag och min sambo har nu planer på att köpa hus. Vi har varit och kollat på några och fastnat för ett specifikt objekt. Dock känner vi att vi är väldigt okunniga gällande husköp.
Finns det någon vänlig själ som har tid och lust att slänga en blick på detta hus och se om ni finner någon detalj som man bör tänka på?

Huset

Vad vi vet som vi skulle behöva göra med huset inom en snar framtid är t ex ;

*måla om hela huset och även se över söderfasaden
*bygga oss en carport eller ett garage

Som vi känner så är huset bra för oss och ligger bra till. Priset är väl lite i överkant men om man bortser från det så känns det som ett bra köp. Mycket är redan gjort med det i dagsläget.

Tacksam för era åsikter och tips på vad man bör tänka på som förstagångsköpare.
 
Finns inte så mycket info om huset men tänk på att kolla ifall det är omdränerat.
 
Det står inte hur gammalt taket är. Är det original så ligger det förmodligen på övertid.
 
Ställ frågor till ägaren som:
När är huset omdränerat (ser ut som om det är omdränerat pga. det omotiverat höga dagvattenröret på vänstra hörnet)
Kolla om det ser ut att vara någon nymålad eller lös färg på väggarna i källarplan (för att dölja fuktskador).
Fråga hur gammalt taket är. Be att få komma upp på vinden och se hur det ser ut med takstolarna takreglarna. Det skall inte lukta mögel eller vara vitt eller svart beläggning på träet.

I övrigt verkar det vara flyttstylat och snyggt för att få ut maximalt med cash.
Förmodligen ett bra hus om ni får bra svar på frågorn ovan.
 
Jag tycker att ni ska göra en överlåtelsebesiktning.

Golvet i badrummet ser lite skumt ut. Är det något som ska göras om?
 
Vänner till mig säger att de skulle behövt köpa hus ca tre gånger.
Dvs. tänk igenom allt, Storlek, läge, antal rum, renoveringar, ledig tid att sköta om huset mm mm.
 
Vad är på gång i slutet av vägen?
Ser ut som om skogen tagits ner nyss, skall et byggas mer i närheten?
Det mesta ser ut att vara stylat enligt mallen "Sälja hus del 1a". Känns inte som om det bott någon där.
Min röst faller på 1; dräneringsfrågan, 2; energifrågan ( källargolven), och 3; fogarna i badrumsgolvet.
Och: nr 4; FÅR man bygga garage?
/Peter
 
Roade mig med att titta på Booli.se. Om man tittar på faktiska försäljningspriser i området så ligger det här huset i topp per kvm. Visserligen finns det skapliga ytor i källaren som i annonsen är angivna som biyta, men en källare på ett gammalt hus blir ofta inte bra boyta (fukt).

Jag ser det som att huset är dyrt i förhållande till annat som sålts i området, även i förhållande till annat som säljs på liknande avstånd till Växjö. Nu vet man ju inget om skicket på de andra husen. Och jag känner inte till området överhuvudtaget, vilket vore ett plus om man skall jämföra lägen.

Om man skall köpa ett hus som är mycket dyrare än andra jämförbara hus så skall det vara i toppskick renoveringsmässigt. Det är inte det här huset, det ser ut att vara bra inomhus, risk att det bara är en styling inför försäljningen (risk för dålig kvalitet på underarbete osv, man skall ju inte bo där). Men det är inte renoverat utvändigt. Både fasadmålning och tak (nu antar jag att taket är så dåligt som det ser ut på bilden).

Jag är lite tvivlande till angivelsen om driftskostnad, den ser låg ut för ett hus som troligen inte fått någon tilläggsisolering, eller 3 glasfönster. Det har ju heller inte ngn. form av värmepump som kunnat förklara kostnaden. Bör undersökas noga hur de fått fram den kostnaden. har huset ex. verkligen varit bebott under de tider som el, eller oljeräkningar gäller. Den är inte uppenbart felaktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.