Jag ser på en tomt där det måste byggas 136 meter väg (enligt Eniro) och där det är 181 m till befintligt elskåp. Jord hela vägen utom berg de sista 10 metrarna ungefär.

Vad kostar det ungefär att få fram elen och vem gör vad?
Jag utgår från att man lägger el samtidigt med vägbygge, men är det också jag som gräver ned rör helt fram till elskåp?
Vad kostar materiell?
Vad är anslutningsavgift?

Se bifogad ritning där Gul=bef. väg, Grön=ny väg och Röd=el.

Det är möjligt jag ställer helt fel frågor, men då får ni gärna ställa rätt frågor åt mig innan ni svarar. :)

(Någon som vågar gissa vad vägen kostar att bygga? Jag har fått höra 100-150k, är det förnuftigt?)
 
Du får kolla upp vem som äger elnätet där och be om pris från dom. Det är nätägaren som ansluter ditt hus.
Du ska stå för markrör fram till din tomtgräns, resten ska nätägaren ta.
Du kanske kan deala lite med nätägaren eftersom du ändå ska anlägga väg.
 
Elen är nog inte så farlig.. Men glöm in kolla vad en telefonkabel kostar att dra, det kan bli precis hur dyrt som helst. Fast ni kanske avstår fast telefon?
 
Synd jag inte kan göra det (gratis) själv när jag bygger vägen...

Ingen som har exempel på pris?
 
Haavard, här är ett par exempel på pris

El:
120 meter elkabel, istället för de 30 meter som ingår i elverkets anslutningsavgift (om ca 17000 + moms):
83 kr per meter + moms. Det var en 5x50 mm2 aluminiumkabel, för att inte få spänningsfall pga kabellängden. Ca 12500 inkl moms i merkostnad.

Tele:
120 meter kabel kostar bara ett par tusen (minns inte exakt).
Kablelängd på min tomt påverkar inte anslutningsavgiften som var minimiavgift 7000 inkl moms.

//KoW
 
Tack.
För mig borde det med samma pris/meter ge ungefär 25000 extra. Inte så dramatisk i ett miljonprojekt.
Hoppas bara inte de 25k dyker upp varje månad under byggtiden...
 
Tänk på att Telia har lite slumpartad grund för sina debiteringar. Det finns exempel här från forumet där de offererat typ 230 000 för att ansluta telefon, trots att kopplingsskåp fanns 20m från tomtgränsen. De verkar ibland räkna på kostnad från närmaste telestation oavsett om kabel redan finns lagd.
 
Priset 83 kr / meter låter orimligt lågt. Var det bara för kabeln eller ingick verkligen grävning i det priset?
 
Vet inte vilket nätbolag som äger nätet där du bor, men tex Eon har en ny "tabell" de går efter beroende på avstånd till närmsta transformator 10/0,4kV. Upp till 200m till tomtgräns fågelvägen kostar ca 27000inkl moms. 200-600m kostar ca 67000inkl moms, längre bort ges offert. Gäller att ha lite tur var stationen står allstä.
 
83 kr metern. Inkl jobb. Låter väldigt billigt. Listpris på AKKJ 4x50/16 ligger på 349 kr/m Självklart har de STORA rabatter men känns knappt som det går runt på 17000 för 120 m kabel med alla kringkostnader.

Arbetsgivaravgifter, lön, till anställda + restid, fordon, drivmedel grävmaskin osv osv osv..
Men nätägare kanske gör en medveten förlustaffär med vetskap om att dom tar igen det på nätavgiften för all framtid.
 
AKKJ 4x50+15 ligger på runt 60:-/m + moms, men 83:-/m inkl. allt låter otroligt billigt iaf.
 
Hemmakatten
Vi betalade, år 2006, 50.000kr till elnätägaren för anslutning. Då ingick 250 m kabel, rör, nytt transformatorskåp på andra sidan vägen, borrning under vägen och inkoppling av elskåp samt ur- och inkoplling av samma elskåp vid flytt till husväggen. Rörgrav inne på vår tomt fick vi gräva själva. I röret under vägen la Telia samtidigt sin telekabel och telia tillhandahöll också rör och telekabel (Vi betalade bara flyttavgift 500kr, det var precis innan de började med sina höga anslutningsavgifter).

Tänk också på att det kan vara bra att lägga ned en elkabel för infarts/gatubelysning om man viöll ha det i framtiden.
 
Tack för tips och svar. Keep'em coming! (Just nu har jag högsta budet...)
 
Och i dag skrev jag på köpkonraktet! :)
Skall forsöka uppdatera tråden när grejerna är på plats.
 
j-o75 skrev:
Elen är nog inte så farlig.. Men glöm in kolla vad en telefonkabel kostar att dra, det kan bli precis hur dyrt som helst. Fast ni kanske avstår fast telefon?
Kolla också pris på vatten och avlopp om det finns i närheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.