Enterprise
Ska renovera hallen och passar då på att lägga in vattenburen golvvärme. Har funderat en hel del på hur jag ska bygga upp golvet men inte kunnat bestämma mig för vad som är bäst. Nedan finns tre olika alternativ, kom gärna med synpunkter på vilket som du föredrar.

Först en annan fråga, idag ligger det en plastmatta på det befintliga trägolvet (med masonit under sig), ska jag ta bort den eller låta den ligga kvar?

Här kommer de olika alternativen:

Alternativ 1

  1. Bjälklag (befintligt)
  2. 30 mm spåntat trägolv (befintligt)
  3. Glespanel med golvvärmerör och golvvärmeplåt
  4. Golvspånskiva
  5. Golvgips
  6. Fästmassa
  7. Klinker
Alternativ 2

  1. Bjälklag (befintligt)
  2. 30 mm spåntat trägolv (befintligt)
  3. Glespanel med golvvärmerör och golvvärmeplåt
  4. Golvgips
  5. Fästmassa
  6. Klinker
Alternativ 3

  1. Bjälklag (befintligt)
  2. 30 mm spåntat trägolv (befintligt)
  3. Golvgips
  4. Golvvärmerör i avjämningsmassa alternativt cement
  5. Fästmassa
  6. Klinker
Tacksam för funderingar!
 
Ett ytterligare alternativ som inte bygger så mycket på höjden, men det kanske du redan övervägt?:
1 Bjälklag
2 22 mm golvspån, skruvas/limmas på reglarna
3 Ev armeringsnät och primer
4 Fäst golvvärmerören i spånskivan/nätet
5 Flytspackla till minst 15mm över rören
6 Fästmassa
7 Klinker
 
Enterprise
Känns som onödigt arbete att riva ut trägolvet. Har inga problem med bygghöjden heller så det får nog ligga kvar.

För övrigt så lutar det åt alternativ 2. Vad tror ni förresten om golvgipset, ska det vara ett eller två lager?
 
  • Gilla
Akar58
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd i hopp om att få reda på vilken lösning som trådskaparen valde?

Vi är i färd med att lägga in golvvärme på hela nedervåningen i ett gammalt hus och överväger motsvarande alternativ 2. Mest för att slippa bryta upp hela det befintliga golvet. Vi kommer dock blanda trägolv med klinker, men det borde ju gå med samma konstruktion tom gipsen? Kanske två lager gips i vårt fall pga ett badrum, och vi gärna vill ha golven i jämnhöjd.
 
Nybyggarn skrev:
Ett ytterligare alternativ som inte bygger så mycket på höjden, men det kanske du redan övervägt?:
1 Bjälklag
2 22 mm golvspån, skruvas/limmas på reglarna
3 Ev armeringsnät och primer
4 Fäst golvvärmerören i spånskivan/nätet
5 Flytspackla till minst 15mm över rören
6 Fästmassa
7 Klinker
Så gjorde jag men använde bef spontat 30 mm som underlag, fiberarmerad flytspackel
 
Enterprise
Jag körde på alternativ två dvs.

Alternativ 2

  1. Bjälklag (befintligt)
  2. 30 mm spåntat trägolv (befintligt)
  3. Glespanel med golvvärmerör och golvvärmeplåt
  4. Golvgips
  5. Fästmassa
  6. Klinker
Kan komplettera med att det är dubbla lager golvgips som "limmades" ihop med nåt speciellt guck som jag just nu inte kommer ihåg vad det hette.
 
Vi körde alternativ 2 i kök och hallar där vi lade klinkers. Bara ett lager golvgips.
I rummen där vi lagt trägolv blev det halva alternativ 2 (punkt 1 till3) sen bara en lumppapp ovanpå innan parketten

Fick liten nivåskillnad (ca 1cm) mellan klinkers och trägolv men inget som stör.

17mm slang cc30cm i alla rum. Använde 120x22mm som gles.
 
Enterprise
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.