Svårt att säga då man inte vet hur tomten ligger / ser ut runt omkring. Var ligger infarten?
Är infarten norrifrån? Då blir det svårt med kök vrum på entre'sidan m.m.
 
Med risk att bli lite tjatig så säger jag att INNAN ni väljer hustyp så ska ni ta er en funderare på HUR ni vill bygga hus, dvs vilken entreprenadform! Och om ni är som oss och inte kan/vill/orkar bygga med delad entreprenad, så tycker jag verkligen att ni ska bygga en totalentreprenad. Det kommer kanske kosta lite mer pengar, men det tycker jag det är värt för att slippa hålla i alla trådarna själv! När ni gjort det valet är det enklare att välja hus, för det är inte många leverantörer som kan erbjuda en totalare med endast ETT kontrakt för allt.

H/Gnutten (Som köpt ett Tornugglan av LB-hus)
 
Det går alldeles utmärt att lägga armarna i kors även om man bygger på delad entreprenad. Beror ju helt på vad man lägger in i de respektive avtalen.

Ett vanligt scenario är att man köper en husbyggsats av husleverantören A, som man sedan kontrakterar firman B att uppföra. Firman B kontrakterar i sin tur de underentreprenörer som de anser sig behöva. Du skriver endast kontrakt med A och B.

Detta ger mycket större utbud. Börja med att kontakta några lokala byggfirmor, och hör om de åtar sig en sådan entreprenad.
 
Totte_S
Våra erfarenheter går till stor del ut på att det var jädrigt bra att ha en snickare som höll i 90 % av alla kontakter med andra hantverkare och leverantörer, tom konstruktören styrde han med. Dessutom tog bygget lång tid, både planerat och oplanerat om vi säger så... ;)
Fördelen med detta var att man fick chans att under byggets gång känna in lite hur olika lösningar kunde bli, och det var enkelt att låta snickaren ändra. Så länge han inte beställt något material så fanns heller inga extra kostnader för förändringarna.

Vi har 1½ plans och tycker det är skönt. Men om ni har en stor tomt kanske ni får plats med det hus ni vill ha i ett plan utan att bygga sönder tomten. Enplanshus med nivåskillnader inomhus kanske ;)

Tänk på att en tomts förutsättningar är väldigt olika beroende på vilken årstid man tittar på den!

Låter lite som att ni kanske ska börja fundera på att ta referenser på bra arkitekter som kan hjälpa er att skissa på lite olika lösningar utifrån era önskemål. ( Ni kanske senare hittar något snarlikt arkitektens förslag i en huskatalog om ni är sugan på att köpa kataloghus)

 
Är det någon här på forumet som har byggt en modell av sitt hus och som vill lägga ut lite bilder och tips om material m.m. ??
 
Härligt. Tack för länkarna !
 
Pasi skrev:
Är det någon här på forumet som har byggt en modell av sitt hus och som vill lägga ut lite bilder och tips om material m.m. ??

Om man inte vill göra en så avancerad modell som Jureit, går det alldeles utmärkt med wellpapp, Jag skar ut delarna i wellpapp med vass kniv och satte ihop med limpistol, smidigt och snabbt!

MoH
 
varför inte bygga en virtuell modell som man
faktiskt kan knalla runt i (i cyberspace visserligen)
har skrivit en fråga under teknik om detta idag
då jag vill göra en sådan modell

apropå vad man ska bygga så gjorde jag själv upp en
lista med vad jag ville att huset skulle innehålla för
rum och hur dessa skulle vara "connectade"
och om jag hade övriga krav, ex jättestort kök där man kan se vem som kommer i entren, vardagsum mot söder
som länkar mot altan......osv...
sen pussla ihop det ev med pappersbitar
själv gjorde vi en halvvariant av 1-plan och 2-plan
efter typmodellen greenline 105 (trivselhus)
dock ser våran färdiga ritning ganska annorlunda ut än den gör

lycka till
 
Köp Kapaskiva på kreatima eller någon annan välsorterad butik. Vi har också gjort en modell. Mycket kul att ha under bygget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.