Jag ska tapetsera en vägg här hemma och behöver därför ha bort kåpan till dimmerknapp och lysknapp. Känns ganska fånigt, men jag får verkligen inte bort den. Har provat att försöka dra bort dimmerknappen, men vågar inte ta i för mycket. Finns heller inga synliga "spärrar" att släppa.

Här är en länk till en bild på skiten..
http://imang.posterous.com/#


Mycket tacksam för snabbt svar.

Magnus.
 
Redigerat:
Knappen nere brukar bara vara att lossa knappen. In med en mejsel mellan knapp och ram. Se bara till att inte skada ramen...inte så snyggt. Dimmern vet jag däremot inte. Skulle tro att det bara är att dra ut knappen, men jag vet som sagt inte.
 
Precis, dra bara vredet rakt ut. Första gångerna går det ganska trögt, men ju oftare man gör det, desto lättare går det (jag vet, min tvååring älskar att dra loss dimmervreden). Håller med föregående postare om strömbrytarkåpan: försiktigt bändande med skruvmejsel.
 
Dimmer vredet drar man ut, bara att slita tills det ger sig.
Vippan "bryter" man loss, bred skruvmelsel under kanten och bänd ut.
Sedan sitter det en mutter bakom dimmer vredet.
Bakom vippan är det knepigare, där sitter 2 snäpplås som lossas med en smal skruvmejsel.
Går du bet så lägg upp en bild med vippan borta.

Nu får du lös kombiramen och 2 insatsramar.

Protte
 
Tusen tack allihopa! funkade perfekt. Började med nedre lysknapp och sedan fixade sig resten. Men jag fick ta rätt bra. Tack för alla snabba svar.

Mvh.
Magnus
 
  • Gilla
Jakob_ahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.