Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag har för mig att 230 kom 2007 :/ Kolla serienumret under höjdinställningsluckan. Men jag kan ha fel, åren flyter ihop. 2005 lär det inte vara iaf eftersom du haft problem med lågspänningskabeln.

De grövre axlarna passar, det är andra kullager bara, men ytterdiametern på dem är samma, och de följer i satsen. Hjulen sitter med 4 kullager, 2 i chassit och 2 hjulet. SKF-lager är det också, fina grejer, som synes på priset :)
 
Hörde ryktesvägen att tre automower blev stulna i helgen i Djura, Leksand:O Tjuvarna hade tagit både klippare och laddstation inkl. transformator. Undrar om säkerhetssystemet är knäckt?

Bor i samma kommun så nu blir det till att plocka in klipparen under natten de närmsta veckorna, det är ju inte så mycket kvar av säsongen som tur är. Men vad händer nästa sommar?
 
Micke_Schonning skrev:
Hörde ryktesvägen att tre automower blev stulna i helgen i Djura, Leksand:O Tjuvarna hade tagit både klippare och laddstation inkl. transformator. Undrar om säkerhetssystemet är knäckt?

Bor i samma kommun så nu blir det till att plocka in klipparen under natten de närmsta veckorna, det är ju inte så mycket kvar av säsongen som tur är. Men vad händer nästa sommar?
Troligtvis inte. Så som systemet är uppbyggt med mänsklig verifiering för att leverera rätt kod lär det vara omöjligt att knäcka.
 
Funderar på om det är dags att plocka in klipparen. Hur är det med er tänker ni låta era automowers gå länge till?
 
Pojen skrev:
Funderar på om det är dags att plocka in klipparen. Hur är det med er tänker ni låta era automowers gå länge till?
Tja, gräset växer ju för fullt, så det blir nog en månad till. (Zon I)
 
Pojen skrev:
Funderar på om det är dags att plocka in klipparen. Hur är det med er tänker ni låta era automowers gå länge till?
Blir nog i slutet av månaden. Zon 5.
 
Nu har jag plockat in Harvey, får hoppas att det inte var för tidigt :)
 
Nonkan skrev:
Börja med att lossa skalet med de 4 stora insexskruvarna. Sedan öppnar du höjdinställningsluckan och lossar det bronsfärgade clipset vid stoppknappen. Då kan du lyfta microbrytaren och peta ner genom hålet i karossen. Sedan drar du ut kabeln mellan kaross och chassi genom att dra i den grå enomföringen i framkant av chassit och dela kabeln i kontakten. Då är karossen löst från chassit. Håll reda på taggbrickorna som sitter fast med de främra insexskruvarna, de brukar rulla iväg.
Tack Nonkan för bra felsökningstips. Min Automower 230 CX från 2006 hade en död knappsats. Microbrytaren går att öppna med ett visst mått av försiktighet. Litte pillande och 5-56 spray inuti brytaren gjorde susen. Nu får maskinen gå en månad till innan den blir belönad med stor vinterservice.
 
Så har man haft max otur igen. Åkte på en tre månaders utlands jobb och lät AM klippa under tiden, trodde jag. Kom hem förra veckan och då har jag typ en meter högt gräs och AM har redan efter att par dagar slutat ladda. Kollade flertalet gånger själv och den går fram till stationen och dockar i men backar ur efter bara 5 sekunder. Spelar ingen roll vad jag gör så händer detta. Har 100% slingsignal, den hittar hem etc. Testade att återställa till fabriksinställningar men inget hjälpte. Ringde återförsäljaren och de bad mig komma in vilket jag gjorde. Det enda de gjorde var att kolla om kontakterna glappade, vilket de inte gjorde och sedan testkörde hos sig. Alt funkade hos dem så jag hämtade hem den och den funkar hos mig med nu. Men, de tog 500 spänn för att kolla maskinen! Vet inte vad som gjorde detta men kanske att koppla bort batterierna var tillräckligt för att få den att funka igen. Men, detta gör mig rätt förbannad. En en vecka gammal maskin som får problem borde inte debiteras kunden. Inte går det att kontakta HQ heller då de hänvisar till sina återförsäljare. Är nu en före detta nöjd Am ägare, support är viktigt och detta känns väldigt dåligt.
 
Skumt fel verkar det som.
Jag tycker det låter som ett solklart "garantifall" även om det inte vid ditt besök hos återförsäljaren kunde återskapas. Tyvärr är det ju så ibland med felsökning att man inte alltid lyckas återskapa eller påvisa ett fel vid en enskild undersökning:(

För mig låter det också som om det skulle kunnat vara någon glappkontakt på kablarna upp till laddningsblecken. Provade du vad som hände genom att tala om att den skulle parkera i laddstationen eller lät du den bara gå hem i autoläget för vanlig laddning ?

Jag har en rätt ny AM230 som ibland väljer att fly från sin laddstation:S Den närmar sig stationen och uppfattar signalen från den, sänker hastigheten och försöker orientera riktningen till laddstationen men just när man tror att den pejlat in riktningen och börjat gå mot stationen vänder den 180 grader och flyr till helt andra änden av trädgården och börjar söka på nytt vilket kan ta ett bra tag :(

//Hasse
 
Jag testade allt, lät den docka själv, fösökte ställa den i dockan, lät den gå hem för laddning etc. Då det är en solar mover så laddar den det ena batteriet från solen så den får ström för att testa igen och igen trots att den inte laddar i dockan. Det är ju i grunden en dator så det kan ju vara så att något hängt sig i elektroniken och när batterierna kopplades bort så startades prorammet om och det löste "felet" Nu funkar det dock och den har klippt ett par dagar på min nu lie klippta gräsmatta. Är dock ändå sur för att de debiterar för at felsöka. Har även fått ett annat fel. Min kabel ligger ca 3-5 centimeter ner i backen. På ett ställe har jag tydligen ett rejält vatttenhål under gräsmattan. På en sträcka av ca 4 meter tappar AM helt signalen från guide kabeln. Den kör runt runt tills den ger upp. Verkar bero på vattnet. Mattan är torr men just denna del av mattan ligger på ett rätt tunt jordlager (ca 50 cm) med berggrund under. Inger problem på sommaren men nu på hösten med rejält blöt mark under mattan så blir det ett oväntat problem. Nu klipper jag bara för skojs skull så det spelar ingen roll men man lär sig något hela tiden.
 
mandarinboy skrev:
massa text.
Vi hade nog tagit det där som garanti i alla fall (eller mer rätt: skippat undersökningsavgiften eftersom det inte gick att konstatera ett konkret fel), åtminstone om den var köpt hos oss och inte postorder. Det borde gå att återskapa felet eller se på driftshistoriken vad som varit problemet. Spontant låter det som ett batteri med dålig kapacitet eller glapp. Hur länge klipper den på en laddning?

När det gäller själva affärsrelationen mellan kund-ÅF har faktiskt inte Husqvarna så mycket att säga till om, därför kan du inte få hjälp genom dem i ett sånt här fall. Däremot kan man alltid kontakta Husqvarna direkt om man har synpunkter på en ÅF, det är bara att ringa växeln och säga att du är mycket besviken på HVA och be att få bli kopplad till någon på kundrelationer. 036-146500 är telefonnumret.

Dåligt skött av ÅF är det ju såklart, det du kan göra är ev att få en andra åsikt genom att gå till en annan ÅF. Visar det sig att det är fel på klipparen borde du kunna få pengarna tillbaka. Orkar man dessutom hålla på finns det sajter som www.rejta.se och www.fairshopping.se :)

Du har ingen skarv precis där det är blött? Testa att ställa klipparen gränslad över kabeln där det är blött, håll inne "0" från huvudmenyn, bläddra med "YES" tills du ser värdena för Af, F och N. Kvalitetsvärdet måste vara 100%! Är det inte det kan det vara en skada på kabeln. Det kan funka när det är torrt, men fuktig jord leder ju ström bättre.
 
orparn skrev:
Jag har en rätt ny AM230 som ibland väljer att fly från sin laddstation:S Den närmar sig stationen och uppfattar signalen från den, sänker hastigheten och försöker orientera riktningen till laddstationen men just när man tror att den pejlat in riktningen och börjat gå mot stationen vänder den 180 grader och flyr till helt andra änden av trädgården och börjar söka på nytt vilket kan ta ett bra tag :(

//Hasse
Verkar som att den inte hittar närsignalen från stationen och sedan börjar om med sökningen. Den signalen sträcker sig en bit utanför plattan, men inte så långt som fjärrsignalens 7 meter. Närsignalen "tar över" från fjärrsignalen och styr maskinen den sista mer exakta biten in i stationen.

Hittar den ibland?

Kan vara ett svajigt kort i stationen om det är en 2010 (knottrig platta med plastskruv som förankring) eller trasig laddplatta om den är tidigare (slät platta, sandpapper i hörnen och förankrad med grova metallspikar), så det är nog läge för besök hos ÅF, med station, klippare och kvitto :)
 
Tack Nonkan!
Oftast hittar den till laddstationen helt ok men ibland gör den istället som jag skrev att den flyr:@
Men eftersom man oftast klipper när man inte tittar på så vet jag ju egentligen inte hur många gånger den gör fel och måste söka om.....
Någon gång ibland kan den under sökning köra förbi plattan inom 1m tills den känner slingan och sen ge sig iväg igen vilket ju också skulle kunna tyda på att den inte hittar "närsignalen" då.

Klipparen är en 2010 levererad i Augusti med den knottriga plattan och plastskruv.

//Hasse
 
Tack Nonkan, testade det du skrev om men jag har faktiskt 100% på värdena så det verkar vara fint. Det finns ingen skarv just där eller i närheten heller. Idag följde den även slingen perfekt så det kanske har torkat ut tillräckligt, svårt att säga. Får kolla mer till våren. Nu åker den in i källaren för vintern så hoppas vi på en roligare vår/sommar nästa år :) Måste erkänna att även om jag varit hemma väldigt lite i år så har jag haft väldigt kul med denna lilla leksak den tid jag har hunnit leka med den. Batterierna räcker ca 1 timme en mulen dag och längre en solig dag som idag. Då har jag dessutomen ruggigt kuperad gräsmatta så den får slita hårt. Tror att batterierna är fräsha, vilket de borde vara då den bara gått i ca 50 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.