Håller 100% med Jan_martinsson, nytt kök eller inget. Tror inte ni får in pengarna ifall ni bara renoverar det gamla köket. Byt istället. Det finns många köpare som skulle föredra ett helt nytt kök med lättstädat häll, underlimmat diskho, mjukstängning av lådor o skåp, lådor som kan dras hela vägen ut, stora lådor med plats för kastruller o grytor.

Som en del har skrivit; "Ett platsbyggd kök utnyttjar HELA köket" Jo, men hur lätt åtkomligt är det? Vill man ligga halvt inne i ett skåp och leta är det ok, jag föredrar dock att öppna en 80cm låda och ha full översikt över grytor och stekpannor.

Det samma gäller lådan med bestick, rätt skönt att kunna dra den hela vägen ut, utan risk för att allt hamnar på golvet. Dessutom blir lådor och skåp inte lika skitiga i ett nytt kök. Håller man på med nåt kladdigt, kan man bara ge lådan eller skåpluckan ett knuff med knät, skallen eller armbågen, då stängs det (mjukt o fint)


Mellanbarn, du skrev: "Ni har ganska lång framförhållning om ni tänker byta om 34 år :O" Tror TS menade 3-4 år
 
Efter att ha stått inför samma frågeställning för 2 år sedan så är jag själaglad för att vi rev bort allt och började på ny kula med ett IKEA-kök. Inget annat var ens i närheten av deras prisnivå. Jag blev mycket imponerad av IKEAs kvalitet på köken, speciellt om man tar lite dyrare grejer, tex mdf-luckor istället för spån. Enda nackdelen som jag såg det var att man hade färre varianter/mått att hålla sig till.

För oss hade det blivit dyrare att byta eller lackera om luckorna, än att byta ut hela klabbet.
 
Hur kan det bli billigare att byta hela köket än att lacka om luckorna, det kostar ju runt 200 spänn per lucka bara?

Grannen betalade ca 3500 kr för hela sitt kök, inklusive renovering av en lucka och några lådor. Då blev de läckert klarblå istället för trist 70-tals institutionsgrå.

http://www.ugnslackering-karlstad.se/ugnslackeringar.html

Bara IKEA:as allra billigaste luckor är bililgare än att lacka om, sedan tillkommer ju skåp, lådor, och altl annat.
 
Milkshaken
Nåt som slår mig är ju.... I många fall så vill en ny köpare personligfiera sitt boende, dom tapetserar, byter badrum, bygger om kök mm...
jag tror att som flera säger här,,, lämna in luckorna på lack, byt till en modernare bänk, måla eventuella sidostycken och mellanstycken på skåpstommar... Allt för att det ska se fräscht ut...
kanske en billig plastmatta på golvet också gör lite...
Men kosta inte på för mycket, jag tror att ni begränsar kategorin med tilltänkta anbudsgivare. Om ni istället bara gör det nödvändigaste just för fräschheten så tror jag att ni kommer längst...
NOT: Jag fattar det som att ni vill sälja inom en snar framtid...
 
Anna_H skrev:
Hur kan det bli billigare att byta hela köket än att lacka om luckorna, det kostar ju runt 200 spänn per lucka bara?

Grannen betalade ca 3500 kr för hela sitt kök, inklusive renovering av en lucka och några lådor. Då blev de läckert klarblå istället för trist 70-tals institutionsgrå.

[länk]

Bara IKEA:as allra billigaste luckor är bililgare än att lacka om, sedan tillkommer ju skåp, lådor, och altl annat.
1. De gick inte att lacka om pga fanérsläpp.
2. Nya luckor skulle kosta lika mycket som att byta ut hela klabbet mot IKEA, och då behåller man gammal sliten skåpinredning och nötta täcksidor.

Valet blev lätt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.