Min man och jag är intresserade av ett sommarhus. Jag ringde till mäklaren för att boka visning, ville gärna ha så snart som möjligt då jag är höggravid. Jag fick då besked om att en visningstid var bokad, och att vi var välkomna till denna visning, men att säljaren inte vill ha visningar före detta datum. Så långt okej.
Dagen därpå ser jag att budgivningen ändå har börjat (mäklarfirman har offentlig budgivning på nätet) och någon lagt ett bud på 50 000 under utgångspris. Jag blev lite konfunderad, då mäklaren ju sagt till mig att inga visningar skulle äga rum före utsatt datum, så jag mejlade henne och frågade hur det kunde komma sig.
Mäklaren svarar inte genast, men det lagda budet försvinner från deras hemsida och skylten om "budgivning pågår" tas också bort. Ytterligare något dygn senare mejlar hon mig och säger att denna första budgivare "sett huset tidigare ..." och att budet ligger på just 50 000 under utgångspris.
Jag tycker det känns lite konstigt! Kan det vara någon bekant till säljaren som lagt bud? Eller är det bara jag som är nojig? Jag åker helst inte och tittar på ett hus några timmar hemifrån när jag är så gravid som jag är om det inte känns seriöst - samtidigt är vi verkligen intresserade av det här huset.
Tips och råd från någon mer erfaren husbudare mottages tacksamt!
 
Visst kan det vara en bekant till säljaren, det kan också vara så att huset legat ute till försäljning tidigare och budgivaren sett det då. Eller det kan vara så att den nuvarande budgivaren är väldigt interesserad och la ett bud utan att ha sett det först (pga. bra utgångspris/läge el.likn).
 
Inte helt ovanligt att viss försöker tjuva in bud innan visning för att locka säljaren att strunta i visning och få huset sålt direkt. Vissa nappar på det.
 
Jo, men vem skulle nappa på ett bud UNDER utgångspris och strunta i visning pga det?
 
jag la ett vinnande bud på vår tomt med tillhörande sommarstuga utan att kollat på huset mer än från vägen! så så konstigt tycker jag nog inte att det är.
 
b8q skrev:
Jo, men vem skulle nappa på ett bud UNDER utgångspris och strunta i visning pga det?
Den som tror att utgångspriset är nära marknadsvärdet och att fastigheten kan bli svårsåld? Den som tror att det finns risk för att inga andra bra bud lämnas efter visningen och då inser att den första budgivaren lär komma med ett än sämre bud?

Allt beror väl på vad man tror om sitt objekt och marknaden.
 
bränski skrev:
jag la ett vinnande bud på vår tomt med tillhörande sommarstuga utan att kollat på huset mer än från vägen! så så konstigt tycker jag nog inte att det är.
Hade jag aldrig vågat :) Men ni kanske mest var ute efter tomten? Men det var i och för sig min första tanke, att typ någon tysk eller dansk lagt budet utan att ha tittat närmre på huset ...

Tyckte mest att det är konstigt att mäklaren tog bort det redovisade budet från sin hemsida. Varför göra så?
 
Vårt hus lades det också ett bud på innan visning och 100 000 under utgångspris. Denna spekulant hade inte sett huset utan ville köpa på spekulation. Därför brydde han sig inte om att titta (han visste att han skulle kunna stycka av sedan och behålal skogen och sälja huset och ändå gå med vinst)

Anledningen till att mäklaren tar bort budet är kanske pga att du ringde. Han/hon upptäckte att det kanske kunde skrämma bort andra sugna och valde att ta bort det. Det skrämde ju onekligen dig lite...
 
jo, vi var mest ute efter tomten, men ska sälja stugan nu inom kort också, så både och.
varför dom tog bort annonsen är nog som sophie säger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.