Ta bordet till ett snickeri och be dem köra skivan i en bredbandsputs så får du det både jämt och riskerar heller inte att slipa genom fanéren. Kostar inte många kronor och är färdigt på 10 minuter.
 
Att spruta vattenbaserad färg görs bäst under ett parasoll när det regnar... :)

Faktum är att då det är fuktigt i luften torkar inte färgen lika snabbt, och resultatet blir bättre. Har hört flera tips som målare använder för att få upp luftfuktigheten så att vattenbaserade färgen skall vara "öppen" lite längre.
Sandpapperyta får man lätt om man sprutar med för lite färg så att färgdropparna hinner torka lite innan du fått på tillräckligt lager för att täcka ytan .
 
Larsa skrev:
Att spruta vattenbaserad färg görs bäst under ett parasoll när det regnar... :)

Faktum är att då det är fuktigt i luften torkar inte färgen lika snabbt, och resultatet blir bättre. Har hört flera tips som målare använder för att få upp luftfuktigheten så att vattenbaserade färgen skall vara "öppen" lite längre.
Sandpapperyta får man lätt om man sprutar med för lite färg så att färgdropparna hinner torka lite innan du fått på tillräckligt lager för att täcka ytan .
Jo, du har helt rätt på alla punkter.Mitt lilla sprutbås från förr hade den fördelen att det var kasst. Det vill säga det var utomhus i ett plasttält, eller inne med bara tre sidor med plastskynke. Det gjorde att efter ett par sprutprov var hela båsets luft fuktbemängd.

Nu har jag en spisfläkt som suger ut luften (ger andra fördelar), men jag måste precis som du säger få ut mer färg innan det torkar (planen är mindre munstycke och större färgöppning). Jag tror det kommer att räcka med att öka färgmängden och luftflödet samtidigt. Min fru kommer att bli mycket (mer) frågvis om hon upptäcker en vattenslang in till garaget... :rolleyes:

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.