Det är ju konstruktioner som funkar och är stabila men:

1. 22mm flytspackel är dyrt, jag antar att det är den armerade sorten som används.

2. Med spån ovanför rören blir det mycket material ovanför - Dock är ju detta en konstruktion som även Wirsbo rekommenderar.
 
Bob_the_builder
I våtutrymmena hängde jag inte med på var slangen låg i konstruktionen. Används frigolitkassetterna där också?

Jag tror att det är att rekommendera att lägga stegljudsdämpande material (foam tex) under laminatgolvet. Misstänker att den kan klappra en del mot plåten annars.
 
Det låter OK,
men jag hängde inte heller med var i golvet du lägger slangen i våtutrymmet. Dessutom låter det väldigt mycket med 22 mm flytspackel.
Jag skulle nog hellre lägga 1 lager gips till i stället för flytspacklet. Samt bara spackla där du behöver ha fall till golvbrunn.
 
Bob_the_builder skrev:
I våtutrymmena hängde jag inte med på var slangen låg i konstruktionen. Används frigolitkassetterna där också?

Jag tror att det är att rekommendera att lägga stegljudsdämpande material (foam tex) under laminatgolvet. Misstänker att den kan klappra en del mot plåten annars.
Man skall inte använda foam om man har golvvärme, det isolerar. Använd lumpapp istället.
 
Varför denna fukt-spärrs-plast under laminatet/över värmeslingan?
 
Norre skrev:
Varför denna fukt-spärrs-plast under laminatet/över värmeslingan?
Golvtillverkarna föreskriver att plast skall förläggas under golvet vid golvvärme. Detta gäller för lamellgolv, antagligen också vid laminat eftersom även dessa golv har (?) trä i stomen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.