Hej

Har suttit och läst olika trådar på forum och sitter o planerar min kommande dränering som är tänkt att påbörjas om några veckor. Jag har 40 löpmeter och tror att jag behöver gräva mellan 170-210 cm då har jag tagit i överkant.

Jag har fått offert på (material) platonlösning på c:a 13 000 ink allt isolering, matta, rör osv
Har försökt uppskatta priset för pordrän men vet inte riktigt hur mycket jag behöver. Har fått för mig att på 40 löpmeter blir ungefär 80 kvm2 pordrän. Vad behöver jag mer för pordrän än skivor,spikplugg, duk och lister?
Eftersom jag vill göra det själv och har en deadline(semester) så har förstått att pordrän går snabbare men är dyrare och platon billigare men tar längre tid stämmer detta?

Har fått en offert från en gräv firma på 30 000 för allt material med pordrän lösning. Deras argument att platon är gammalt och ingen använder det i företagslösningar.


Tack för alla tips.

Hälsningar
Daniel
 
Hej,
Jag håller på att dränera en sida av mitt hus. Väggen är ca 9meter lång. Jag har 1.3-1.6 meter djupt och med en grundsula som sticker ut 30 cm. Jag kör med dubbla 100 mm pordrän-skivor. Jag tror att många firmor fortfarande nöjer sig med enkel 100mm, men jag har en grundsula som står och suger vatten ur leran under så jag vill ha det riktigt gjort. Materialkostnad för mig inkl pordrän, markduk, lister, spikplugg, dränrör och makadam blir ungefär 10000:-. Då har jag handlat av lokala markfirman och skivorna kostar ca 200:-/m2 inkl moms. Med dubbla skivor alltså 400:-/m2.
 
Ok Hur många kvm2 behöver du för 9 meters väggen för enkel 100 mm lager? jag har fått ett pris på 160 ink moms utanför stan här, därav anledningen vill slippa åka allt för många gånger om man handlar pordrän. Hur fungerar arbetet med pordrän? Är det så enkelt som dom säger?
 
Jag har köpt 9 pkt, ungefär 33 kvm. Hälften så mycket till ett lager. Kanske köpt lite för mycket. Vi får se.
Själva jobbet med isoleringen är nog en baggis. Det är grävandet som är jobbigt. Det finns fina instruktioner på pordräns och isodräns websidor. Jag skulle aldrig köra platon på mitt hus.

Om du vill kan du läsa min tråd om min dränering.
 
H
Har ni inte 210 cm invändigt i källaren. Jag fick gräva 250 cm då jag dränerade om mitt hus.Grävde c:a 20 cm under sulan. Pordrän satte jag och den är mycket bra. Platon är gammalt. Satte i och för sig platon på min källarnedgång men den är ju utomhus.
 
Förra hösten beställde jag ca 40 kvm Pordrän (100 mm tjock) inkl. duk, list och spikplugg. Kostade ca 10000 om jag minns rätt, kanske var det bara 8000?. Lät sedan en liten lokal grävfirma gräva upp runt grunden (tog en arbetsdag, kostade väl ca 8-10 000 inkl. allt. Hade blivit lite billigare att hyra en minigrävare själv, men jag hade en del rätt rejäla stenbumlingar som jag tror en minigrävare hade haft rätt svårt att rå på...).
Resten av arbetet gjorde jag själv. Kostnader utöver de redan nämnda är ett stort lass makadam och ett antal meter dränerings- och dagvattenrör, tillsammans kanske 5-6000:- eller nåt i den stilen.
Så för ca 25 000 kr kan du dränera och isolera iaf 20 löpmeter, om du gör en del jobb själv. Att jämföra med "tumregeln" på ca 2000:- per löpmeter om du köper arbetet. Så din offert om 30 000:- för 40 löpmeter låter helt klart prisvärt! Eller är det bara för materialet, ingen grävning?
 
Redigerat:
Det är en ungefärlig uppmätning jag har 220-230 i takhöjd i källaren men en rätt hög sockel så det är ungefärlig uppskattning.

hokanp skrev:
Har ni inte 210 cm invändigt i källaren. Jag fick gräva 250 cm då jag dränerade om mitt hus.Grävde c:a 20 cm under sulan. Pordrän satte jag och den är mycket bra. Platon är gammalt. Satte i och för sig platon på min källarnedgång men den är ju utomhus.
 
OK jag hade tänkte göra samma sak även gräva själv då firmorna är mycket svårtflörtade, alla verkar ha väldigt mycket att göra så dom tar rejäla överpriser. Som du säger så fungerar det nog bra med en minigrävare om man inte dyker på några stora stenar. Jag har fått pris på bara materialet 30 000 ungefär grävningen o bortforsling osv vill dom ha 100000 laxar till innan rotavdrag men runt 100 000 med rot. Tycker det är rätt saftigt faktikst.

b8q skrev:
Förra hösten beställde jag ca 40 kvm Pordrän (100 mm tjock) inkl. duk, list och spikplugg. Kostade ca 10000 om jag minns rätt, kanske var det bara 8000?. Lät sedan en liten lokal grävfirma gräva upp runt grunden (tog en arbetsdag, kostade väl ca 8-10 000 inkl. allt. Hade blivit lite billigare att hyra en minigrävare själv, men jag hade en del rätt rejäla stenbumlingar som jag tror en minigrävare hade haft rätt svårt att rå på...).
Resten av arbetet gjorde jag själv. Kostnader utöver de redan nämnda är ett stort lass makadam och ett antal meter dränerings- och dagvattenrör, tillsammans kanske 5-6000:- eller nåt i den stilen.
Så för ca 25 000 kr kan du dränera och isolera iaf 20 löpmeter, om du gör en del jobb själv. Att jämföra med "tumregeln" på ca 2000:- per löpmeter om du köper arbetet. Så din offert om 30 000:- för 40 löpmeter låter helt klart prisvärt! Eller är det bara för materialet, ingen grävning?
 
En fråga till som jag kom på hur länge in på hösten är det möjligt att dränera? Fram till oktober? Med tanke på väder osv

//Aramix
 
Det är ingen nackdel att göra detta med tjäle i marken eftersom de delar du inte ska gräva i då klarar sig bättre från skador från larvfötter....
 
Ja, dränering kan du nog göra i princip närsomhelst på året. Jag skulle dock försöka undvika dels snösmältning och dels de värsta höstregnen, eftersom risken är stor att då blir det en vattenfylld lergrav du måste jobba i.
 
Men är det inte svårtjobbat att handgräva runt kablar o rör? Fast det kanske är frostfritt på den nivån. Jag funderade på att spänna upp en pressening om det skulle spöregna men det kanske hjälper föga....

//Daniel
 
Minigrävare funkar dock inte så bra på tjockare tjäle. Förutsätter att man har plats för lite större maskin.
 
Så nu är grävare klar äntligen och vilken priskillnad runt 13000 för grävning istället för 30 000 som var billigaste hitills och bortforsling av en gammal trapp i det priset. Jag satt och kolla på pordräns hemsida och dom isolerar även klacken är det någon annan som gjort det? Det borde ju finnas "jordvärme" där och hur mycket tjänar man på att isolera klacken? Låter som lite överarbete...
 
Jag isolerar klacken också med dubbla lager. Med plastfolie mellan lagren på klacken slipper man gummiasfalt och även klacken får möjlighet att andas. Har du tänkt lägga golvvärme invändigt så finns det nog möjlighet för mycket värme att sticka ut genom sulan om det är oisolerad utvändigt. En del läcker så klart nedåt i alla fall, men det blir i alla fall inte sämre om man isolerar klacken också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.