Har ett hus som ligger i nord-sydlig riktnng, jag tänkte placera 20 av totalt 60 rör på östersidan av huset för att utnyttja morgon och förmiddagssol, hur löser jag det bäst med styrningen? Firman jag köpte panelerna av tyckte jag skulle ha två helt skilda system, alltså med dubbla styrpaneler pumpar etc. Det borde väl gå att lösa ändå?
 
Hej
Det finns styrpaneler tex Resol som klarar av att styra flera solfångarfält.
Med hjälp av styrpanelen kan du sedan även logga och spara tidigare mätvärde till din dator.

Du behöver inte dra 4 rör det räcker med 3 du kan ha gemensam retur eller så sätter du styrventilerna på taket och då räcker det med två rör upp och ner.

Jag vet ju inte vilka förutsättningar du har men du har kanske en vind där ventilerna kan husera.

Vid vissa tillfällen vill du säkert kunna köra med båda ventilerna öppna.
Vid sommartid och högt solstånd kommer båda väderstrecken att belysas vid middagstid.

Hälsningar
Dr.Frost
 
Hej igen
Kolla med the solar shop dom har bra grejor och i dag står pundet i rätt pris.
 
Jag har varit inne på att använda ventiler men han som sålde mitt paket avrådde mig från att använda ventiler (han ville såklart sälja en extra pumpgrupp och styrning)q(;^;)p Vad för slags ventiler kan man använda tror ni?
 
www.svesol.se säljer bland annat elektriska växelventiler, dom är även generalagent för Resol i Sverige.
 
Jag använder mig av MMA kylventil EKV 20 finns även i 15 utförande.
Till ventilmotor använder jag mig av en 230 volts värmemotor , på Rinkabyrör har dom MMA ventil hus för radiatorer kostar 190 kr, sen kopplar du bara på en värmemotor dessa finns ofta som tillbehör till golvvärme eller så kollar du på MMAs hemsida värmemotorerna finns i 24volt 230 volt 0-10 volt det du skall tänka på är hur du vill att ventilen skall vara när det ej släpps fram spänning till motorn för det finns både no och nc motorer . Jag valde att vid spänningslöst tillstånd så är ventilerna stängda , en annan fördel med ventiler är att man inte får ofrivillig cirkulation i systemet när anläggningen är avslagen.

Med vänlig hälsning
Dr.Frost
 
Verkar vettigt, tackar för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.