Hej

Har eldat pellets i ett par år nu och börjar snegla på hur jag ska slippa bära hinkar med pellets från bulkförråd till veckoförråd (förbrukar ca 10ton om året). Vår källare har lågt i tak och därför är det svårt med skruv i botten på bulkförrådet.

Så nu har jag sneglat på olika sätt att förflytta pelletsen med vaccum.
Men vad ska jag tänka på när man jämför tex Mullvad med pellvac eller Mafas system?
Vad är de känsliga bitarna? Kan tänka mig att "smulig" pellets sätter igen/fyller filter eller dyl.

Finns det någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig med vad som är bra eller dåligt.
Det är inte kul att betala 20-25 tusen för något som inte underlättar, då får jag fortsätta bära och kanske få lite muskler också.

/Stefan
 
Skruv eller vacum kvittar, problemet är att få fram pellets till det ställe där de matas ut.

En hög smal silo är klart bäst.
Ett källarutrymme med lågt i tak ÄR ett problem.
Det finns system med väv som ligger ner i hörnen (på långsidorna) som man lyfter upp när det självmant inte rasar ner mer pellets mot skruven. Man får då en V-formad botten.

Protte
 
Vad jag hörde från han som installerade vår pelletsbrännare var att förråd med platt eller liten vinkel på botten hade färre driftstopp. Detta tack vare att spåndammet inte åkte ned till skruven utan ligger kvar i förrådet och kan dammsugas upp. Även vi har lågt i tak i källaren och kör idag med småsäck som jag bär till veckoförrådet, mest störigt då man glömmer och brännaren stannar. Jag kommer bygga ett förråd med liten vinkel som bara förenklar för mig att skotta pellets mot skruven när det blivit tomt runt denna. Till stor del bör jag via en liten inspetionslucka kunna använda en kratta att skyffla pellets mot skruven fram tills dess att det börjar bli ordenligt tomt.

Har även tittat på lite olika lösningar med mullvad och vacuum och vad jag förstår så behöver mullvaden höjd ovanför som göra att man inte vinner något direkt i höjd, bara vart nånstans den behövs.
Hemmabyggd vacuumsug med flera sugpunkter i botten av förrådet som det går att växla mellan bör vara smidigast, men exakt hur man löser detta är jag inte klar på ännu. Fastnade lite på att det finns en explosionsrisk med statisk elektricitet om man inte har rätt rör och tvekar därför lite på lösning. Att börja med en skruvlösning blir kanske enklast.
 
pellets.info där finns en norsk? uppfinning som transporterar pellets på nått mysko sätt men som tydligen ska funka bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.