G
Finns det någon regel hur man drar vattenburna element.
Har 3/4 rör och i slutet av det röret så är det nedkopplat till 15 mm prisol vilket leder till 4 element.
Innan övergången så sitter det en rörböjj 120 grader 3/4 (sitter på ett t rör)vilket jag kopplade in 2 vattenelement till nya delen,anslutning 15 mm.Var tvingad att använda 90 graders böjjar (klämkopplingar 15 mm).
Får ej någon värme.Eller är det för många böjjar och klent rör eftersom all värme går rakt ut i alla andra element.
Vad göra.
 
Jadu, det låter som ganska mycket motstånd för vattnet att ta sig förbi.
Tror du får tänka "vattnets väg" dvs den tar det enklast möjliga där det inte är så stort motstånd.
Prova att strypa ner de befintliga radiatorerna och kolla om du får nån snurr på den nya slingan. Det brukar ju sitta en justeringsventil på ellementen.

Lycka till!

//Daniel
 
G
Hej.Stängde bottenventilen och termostaterna på dom övriga elementen.Dock fortfarande kallt.
Funderar på om det kan vara så att t-korset inte fungerar,dvs att rakt upp är det fritt,men till dom nya elementen så skall det sticka iväg 90 grader + att det är några vinklar längre in på rören.
Frågan är om man skall svetsa på en 35 graders vinkel på gamla röret,för då måste vattnet komma fram.
 
G
Det är dom rören som går nedåt i vinkeln som jag kopplade in elementen på.Gesvint eftersom rören satt där.
rrtillelement1gz0.jpg
 
Har du strypt dom andra elementen och du fortfarande inte får värme så är det aningen stopp i nått rör eller nån ventil är stängd.

Har du en eller tvårörssystem?

Har du självcirkulation eller cirkulationspump?

Böjarna kan inte påverka så mycket att du inte skulle få nån värme alls.

 
G
Hej.2 rörs.Ny cirkulationspump 3 hastigheter.
Har kollat ventilerna på nya elementen.
Funderar om jag skall tömma vattnet och lossa anslutningarna vid rörböjjen och blåsa tryckluft från elementhållet.
Fler tips .
 
Om du inte glömt tex en trasa kvar i nåt rör så är det inte tätt. Kan det vara en luftficka nånstans? I så fall orkar inte pumpen tryck förbi vattnet. Lutar rören upp mot elementen hela vägen?
 
G
Plockade isär rören och blåste med tryckluft.
Felet var dom nya termostaterna.Otroligt att nya delar är trasiga.
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.