Tänkte höra vad det finns för erfarenheter här av Mockfjärds fönster och deras installationsjobb!?

Överväger ett fönsterbyte på huset och efter hembesök från en säljare från Mockfjärds så sitter vi och väntar på en offert avseende 8 fönster + 1altandörr med installation. Vad kan vi vänta oss? Rekommenderat utpris + normal snickartaxa för arbetet eller vad?

Skulle vara kul att höra era erfarenheter.

 
Idas pappa skrev:
Tänkte höra vad det finns för erfarenheter här av Mockfjärds fönster och deras installationsjobb!?

Överväger ett fönsterbyte på huset och efter hembesök från en säljare från Mockfjärds så sitter vi och väntar på en offert avseende 8 fönster + 1altandörr med installation. Vad kan vi vänta oss? Rekommenderat utpris + normal snickartaxa för arbetet eller vad?

Skulle vara kul att höra era erfarenheter.
Beror ju helt och hållet på vilken typ av fönster du valt samt utförande spröjs mm.
Min rekommendation på 8 st fönster + altandörr 3glas (13-13) trä/alu vridbara med U-värde 1.2 skulle med installation, listarbete, bortförsel vara mellan 70-80000. Billigare om det är en del fasta fönster.(ej öppningsbara) Vore kul att se vad Ni fick för pris.
 
Vi gav 79 500:- för 8 fönster (7 st VFU 1070x1170 och 1 VFU 670X1170) och en altandörr (TFDU 8x20/12) med montering och in/utvändig listning.
Inte bortforsling av de gamla (jag ska bygga växthus :D)

Detta är varianten där den nya karmen sätts i den gamla, glasytan blev alltså lite mindre än vad den var, vilket var till fördel på vårt hus.

Fönstren fungerar finfint så här långt och monteringen gick väldigt smidigt (bor i Dalarna)

Det ska bli roligt att se om elräkningen blir mindre i vinter, jag kan i alla fall stå alldeles framför rutan utan märka kylan ute ;)
 
Vi bytte hälften av våra fönster med Mockfjärd 2004 och bytte själv ut resten 2005. Vi är betydligt nöjdare med det arbete som vi själva gjorde! Upplevde att killen som sålde fönstren slarvade vid uppmätningen och har satt in mycket mindre fönster vilket gör att listerna är mycket mycket större. Själva köpte vi 3 cm större fönster (höj+ bredd) och se sitter som en smäck. Till första fönstret hade vi en snickare som hjälpte oss och visade hur man gjorde sedan gjorde övriga utbyten själva. Vi hann ung 2 fönster/dag. Att byta fönster går fort. Det som tar tid är allt runt omkring, måla lister, foder , sätta upp dem etc.
Lycka till oavsett vad ni väljer.
 
Vi har precis bytt våra fönster till isolerglas. Jag kan tyvärr inte måtten.
Men vi har ett 50-tals hus.
6 st vanliga med mittpost. Privåhängda
2 st modell större. Privåhängda
1 st altandörr, helglasad
1 ytterdörr
2 st källarfönster

Totalt kostade detta 137 000kr

Vi är väldigt nöjda med installationen. Det hela blev klart på 1 och en halv dag.
Då hann de även med att putsa utvändigt samt montera alla lister invändigt.

En sak vi var misnöjda med var dock hur de satte listerna. De gerade inte dem.
Vi fick reda på det efteråt att om man ville ha det så skulle listerna ha levererats tidigare och stått rumstempererat några veckor. Så tänk på det.

Min uppfattning är att materialkostnaden och arbetskostnaden är ungefär 50/50.




 
Ankan80 skrev:
Vi har precis bytt våra fönster till isolerglas. Jag kan tyvärr inte måtten.
Men vi har ett 50-tals hus.
6 st vanliga med mittpost. Privåhängda
2 st modell större. Privåhängda
1 st altandörr, helglasad
1 ytterdörr
2 st källarfönster

Totalt kostade detta 137 000kr

Vi är väldigt nöjda med installationen. Det hela blev klart på 1 och en halv dag.
Då hann de även med att putsa utvändigt samt montera alla lister invändigt.

En sak vi var misnöjda med var dock hur de satte listerna. De gerade inte dem.
Vi fick reda på det efteråt att om man ville ha det så skulle listerna ha levererats tidigare och stått rumstempererat några veckor. Så tänk på det.

Min uppfattning är att materialkostnaden och arbetskostnaden är ungefär 50/50.
hur många var det som jobbade med bytet då
 
De var 2 stycken.

 
Svärföräldrarna verkar ha betalat överpris.
Tre standardfönster a' 13.000:- ink montering.

Dessa gick att köpa för 3.500:- styck när jag sa att jag ville ha rabatt.

Tycker att 9.500:- för byte av ett fönster är lite väl magskatkt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.