:D
 
Enligt min VP så får jag den behagliga temperaturen 27 grader på vattnet någon gång runt -5. Måtte vintern komma snart :)
 
En stilla fundering till er som kan mer än en annan... ???

Jag skall lägga in klinker innanför dörren i hallen. Blir kallt=> värme under. EL? Vtnburet?
Lutar åt vattenburet då jag imorgon börjar installera en bergsvärmepump NIBE Fighter 1215-7kW.
Min fundering är: Ner till källaren så är det först reglar ovanpå Höglunds betongvalv. Tanken är att fylla upp med isolering och lägga rören ovanpå. Wirsbo kasett el räcker det med metallplatta? Var sätter man shuntgruppen? Nere i källaren och borrar hål för PEX rören genom valven? Vi skall senare dra vtnburet i golvet i kök o badrum, så man kan ju redan planera för detta. Var sätter jag shuntgruppen smartast? Pannrummet?

Tacksam för svar. Har sökt info i ca 1 mån nu och hittade denna site ikväll, 3 timmars sträckläsning...

/Per Sjölund
 
Det är klart att du ska ha vattenburet. :D
Du verkar vara på rätt väg i tänket, men eftersom du är beredd att riva ner till bjälklaget så tänkte jag föreslå att du lägger 22 råspont glespanel plus golvvvärmeplåt ovanpå bjälkarna.
(3st 22x95 i bredd, sedan 25 mm mellanrum för plåt och slang.)
Det är den billigaste och i mitt tycke bästa lösningen.
När du ändå håller på i bjälklaget, lägg ner en extra bjälke i varje fack så du får cc30 på bjälklaget och sen i med isolering.( Jag utgår från att det är ungefär cc60 där idag... ) Om du gör det behöver du bara klämma på 13mm golvgips på råsponten och plåtarna och sedan klinka ovanpå.
Stadigt, varmt och bra.

Shunten kan du lämna i pannrummet, men se dig redan nu om efter en plats på samma våningplan - lämpligast mitt emellan kök, badrum och hall :) - där du kan klämma in golvvärmefördelaren. På så sätt behöver du bara gå ner i källaren med två rör istf sex.
 
Tack för svaret!
Ett problem är att det bygger 22 + 13 mm=35 mm + klinker ca 15 mm = 5 cm och jag har två trösklar som ligger lite risigt till, men man kan ju inte få allt här i världen. Låter som ett billigare alternativ.
Skall man ha ngn fuktspärr mellan gips och rör? Mellan klinker och gips (fukt från skor...)?
För min del är det nog lättare och mindre störande med rördragning i källaren så omaket med borrning genom bjällaget får jag nog ta. Skall man sätta in ett separat rör i genomgången? Kök och badrum kommer i en senare etapp (läs ngt år... diskussion pågår om takten...).

Per S
 
Jag måste bara fråga...

Jag hade bestämt mig för ett flytande golv med aluminiumkassetter på 15 mm med sedan dubbelgips på. Nu kommer en hantverkare och kliar sig i huvudet och undrar om värmen verkligen tar sig igenom dubbelgipset.

Hans förslag var att lägga gips under och gjuta på, detta för att få bättre kontakt mot klinker. För mig går värmen lika mycket ner som upp i detta fallet.

Vad har ni som kan för kommentarer???
 
Det är klart värmen tar sig igenom gipset!!!

En av Wirsbos rekommenderade och vanligen förekommande förläggningssätt är att lägga 22mm spån OCH dubbelgips ovanför rören.

Med bara dubbelgips är det inte så jättestor skillnad mot att gjuta. Ja, bättre värmeledning (åt alla håll) med att gjuta, men dubbelgips på tex glespanel är en bra konstruktion. Fundera också på bygghöjden när du väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.