Vi håller för tillfället med att renovera en gammal 20-tals lägenhet. Taket såg illa ut med ett yttre lager av flagnad färg och under detta ett ca 1 mm tjockt lager av limfärg.

Vi har skrapat bort den yttre icke vattenlösliga färgen och sedan mättat limfärgen med en vattenspruta från Gardena (modell större 5L), sedan skrapat, skurat med skurborste, torkat med blöt svamp och sist trasa. Nästan all limfärg verkar vara borta men "Hur noga ska man tvätta taket?". När är det tillräckligt rent?
 
Tänk, det här gjorde vi i förrgår! Efter sista skurningen/svamptorkningen var det som hamnade i hinken betongdamm, inte slammad krita, så då tyckte vi att det dög. Det fanns enstaka spår kvar i taket, men det sista vita dammet kunde vi torrborsta bort. Det dög bra för en ny omgång med limfärg, det har på det senaste dygnet inte släppt. Tänker att använder man limfärg igen så är det inga större problem med lite smårester.
 
Fantastiskt med ett så snabbt svar!

Taket ser grått ut så länge det är blött men blir vitare varefter det torkar.

Till anilov: Gjorde ni er egen limfärg eller går det att köpa sådan "färdigblandad" någonstans?
 
Vi gjorde egen på 6 kg krita + 3 liter vatten, 120 g cellulosalim + 2,5 liter vatten (om jag minns rätt). I färgaffärn försökte de pracka på oss fel sorts lim, det var tur att vi dubbelkollade innan vi körde igång (vi ville ha etylcellulosa, inte metylcellulosa som expediten med emfas hävdade). Det var inte ens krångligt att fixa iordning, bara att följa receptet på limburken. Tror inte att det går att köpa färdig, den har dålig hållbarhet om jag fattat rätt.

(Och vårt tak var helt betonggrått med vita streck på ca 0,5 mm bredd, 3 mm längd när vi tvättat färdigt. Vi rev ner det mesta med stålspackel, tvättade bara på slutet.)
 
Vi ska tvätta taket ytterligare en gång med början i morgon.. Betonggrått tror jag dock inte det kommer att bli. När tror ni vi ska våga oss på att måla taket med något annat än limfärg?
 
Tjena, jag har gjort samma manöver. Det var jobbigt men blev bra. Det behöver inete bli betonggrått men allt löst möste bort genom tvätt. Man kan avsluta med at borsta med en kvast.

Jag vädrade några dagar för att låta allt bli torrt och rollade sedan först med takalkyd för att binda upp det sista. Rollade sedan med vanlig latex och det blev skitbra och har hållit.
 
Efter nedtvättning av limfärgen ska det gå att måla med vanlig takfärg. Jag gjorde det i min hall, och det ser mycket bra ut sådär 10 månader senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.