När man byter ut ett gammalt proppskåp med skruvsäkringar till ett modernt utan att dra om elen i huset, hur går man då praktiskt till väga?
De befintliga kablarna är rimligen för korta för en snygg dragning i elcentralen. Skarvas var och en med en extra bit i elcentralen, eller monterar man någon form av fördelningsskåp först i vilket var och en skarvas?

/David
 
Hej. Inget illa menat, men saknar du den kunskapen bör du ABSOLUT INTE göra det jobbet själv!
Tänk på om det börjar brinna om en månad. Du får inget från försäkringen. En elektriker gör det på några timmar. Och du ska kräva kvitto av han.

Det är min personliga åsikt. Jag skulle inte chansa... :blushing:
 
Skarva på lämpligt sätt, t.ex skarvhylsa. Räcker dom fram till en skena så finns det olika kopplingplintar för dessa, som t.o.m Kjell & Co säljer.
67144.jpg
Dessa kan man montera i alla fyra hörn så att kablarna når fram.
 
Ska du skarva så använd Wago eller Hellermans toppklämmor
 
elmont skrev:
Ska du skarva så använd Wago eller Hellermans toppklämmor
använder inte du skarvhylsor när du skarvar kabel i en central?
 
Men varför i hela världen skall man byta en fungerande proppsäkringscentral (Diazed) till en med dvärgbrytare ("Modern") om det inte behövs ???????

Installera en jordfelsbrytare och låt den "gamla" (Som kommer att fungera i 100+ år) centralen sitta kvar!!
 
PST skrev:
Men varför i hela världen skall man byta en fungerande proppsäkringscentral (Diazed) till en med dvärgbrytare ("Modern") om det inte behövs ???????

Installera en jordfelsbrytare och låt den "gamla" (Som kommer att fungera i 100+ år) centralen sitta kvar!!
Kanske trött på att springa till macken och köpa säkringar som alltid råkar vara slut på de mest konstiga tider...
Jag vet också en dam som vägra byta proppar själv... Det fick mannen sköta. Så det blev ett byta där fast de hade en helt fungerande central...
 
C
Akzid skrev:
Kanske trött på att springa till macken och köpa säkringar som alltid råkar vara slut på de mest konstiga tider...
Jag vet också en dam som vägra byta proppar själv... Det fick mannen sköta. Så det blev ett byta där fast de hade en helt fungerande central...
Går det säkringar hela tiden för dig ska du kanske ta dit en elektriker som får omfördela lasterna istället.
 
Akzid skrev:
Kanske trött på att springa till macken och köpa säkringar som alltid råkar vara slut på de mest konstiga tider...
Jag vet också en dam som vägra byta proppar själv... Det fick mannen sköta. Så det blev ett byta där fast de hade en helt fungerande central...
Går det så mycket proppar att de alltid är slut är det något fel.
 
Skarvar man alla trådar med Wago eller dyl. så borde det ju bli en jätteklump med en massa toppklämmor jämfört med att använda skarvhylsor.
Jag använder i alla fall skarvhylsor om jag är tvungen att förlänga trådarna.

//Patrik
 
Själv tycker jag som Bo.Siltberg.
En extra DIN skena med ett antal "tunna" kopplinsplintar som går att få i olika färger. En DIN skena bör klara av en 3 radig normcentral. Och allt blir snyggt kopplat! Man kan tänka sig 2gråa plintar och en blå. Typ skyddsjord, fas, nolla.
 
Akzid skrev:
Kanske trött på att springa till macken och köpa säkringar som alltid råkar vara slut på de mest konstiga tider...
Jag vet också en dam som vägra byta proppar själv... Det fick mannen sköta. Så det blev ett byta där fast de hade en helt fungerande central...
Det finns ju för övrigt automatsäkringar till proppskåp med...kostar visserligen 165:-st på Clas Ohlson t.ex. men...man behöver kanske inte ha alla med automat. Vad kostar ett nytt elskåp + elektriker? Propparna kan du dessutom byta själv.
 
Exakt.. Om säkringar går hela tiden är det inte diazedcentralen det är fel på.....

Tyvärr är det många som utan att tänka betalar enorma summor att byta ut en väl fungerande (man märker den oftast inte..) gammal hederlig diazed-central..

Antagligen något slags mode , ungefär samma som : oj oj jag måste promt renovera badrummet med kakel och klinkers...(Och samtidigt lyckas åstadkomma lite vattenskador hos grannarna under... , sitter i en Brf Styrelse och vi har enorma problem med just denna typ av händelser....)
 
Wago tvåor tar inte så stor plats, oftast när man byter central behöver inte alla trådar skarvas, man får en säkrare skarv med wago (har sett för många dåliga presshylsskarvar för att anse dom som "bäst" har aldrig sett en Wago som glappat). Använder presshylor endast på grövre ledare och jordkabel.
 
En anledning till att byta som inte kommit upp här är att man idag har dubbla diazed centraler på samma ställe och vill utöka. Bra tillfälle att få dit JFB och ev lite klockor mm.
Nu vet jag att alla mina FK går att lätt dra om till första dosa om de är för korta så där kommer det att göras på det viset den dan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.