Har efter en del frågor och svar här på forumet bestämt mig för att lägga vattenburen golvvärme i gles i köket, men börjar fundera hur det funkar med ett laminatgolv på gles? måste det vara ett heltäckande golv under laminatet eller kan man lägga det på en gles som håller 3-4 cm mellanrum utan att det blir problem?:S
 
Laminatgolv läggs oftast flytande och det är väl inte att rekomendera på gles oavsett avstånd.
Jag skulle lagt spån eller tjockare parkett som skruvas i glesen.
Är det bygghöjden som är ett problem? Då finns det andra lösningar.
 
Japp. Vill inte ha för högt golv och dessutom vill jag inte ha någonting mellan golvvärmen och det översta skiktet. Skall ju helst inte kosta för mycket heller såklart ;-) Så vilka lösningar tänker du på?
 
På min undervåning lade jag golvvärmen tvärs golvreglarna och jackade ur dessa istället där plåtarna skulle ligga. Sedan golvvärme plåt + 22 mm spån på detta. Det blir varmt så det räcker (och jag har 14 mm parket ovanpå spånet). Dock får man vara försiktig var man går då man rullar ut slangen för man kan endast kliva på golvreglarna.

Ett annat alternativ är att försänka golvspånskivor mellan reglarna, sedan 16mm slang och flytspackel som lägger sig ca 4mm ovan för slangen.

Det sista alternativet är att göra som ditt förlag men använda tjockare parkett avsedd för denna typ av lösning. Men inte laminat för att skruva ytskicktet är en lösning där man inte lägger om golvet lika lätt i framtiden.
 
Du kan lägga golvvärmen nedsänkt mellan golvreglarna för att minska bygghöjden, blir lite mer jobb men inte så farligt. Har själv gjort det i fyra rum här hemma... Om du vill skippa golvspånet behöver ditt golv vara självbärande, hör med golvtillverkarna. Vill du inte ha golvspånet för att det minskar värmeöverföringen eller vad?
 
Höjden är största anledningen att jag inte vill lägga spån uppe på glesen, och ett ganska tunt golvbjälklag (= lite isolering ) som består av ytterst ojämna timmerstockar är anledningen till att jag inte vill sänka ner golvvärmen i bjälklaget. Hittade lösningen med slang mellan gles som jag tyckte såg bra ut, ända till jag började funder över ytskiktet. Om det krävs, så går det väl att ordna med en golvspån uppepå glesen oxå, men hade gärna sluppit det, då det blir lite bekymmer i övergången mot övriga rum.
 
Jag har 17 cm golvbjälkar. Det funkar med golvvärmen nedsänkt.

Alla lösningar med gles förutsätter 60cc mellan bjälkarna, i ditt fall om det är ojämt hade jag kört på flytspackel och 12mm slang för att få golvet så plant som möjligt.

Oavsett laminat eller parkett så finns det små toleranser på hur ojämt det kan vara. Och det löser inte gles, om du inte tänkt rikta golvet samtidigt.
 
menade inte att golvbälkarna var ojämna på höjden, utan i sidled ( ej kantade stockar på den ledden) vilket gör det svårare att sänka ner golvvärmen samt att det bara är ca 145 mm högt. 600cc är dock inget problem då jag lagt i fler golvbjälkar. Var lite glest innan. Hade dock fått för mig att det var vanligt att man la golvvämen i gles. 20 slang med cc 300 och min upprivna slätspont som jag tänkte återmontera håller ca 26x110 så det blir ju lite luckor för att få cc300 på slangen. Men jag kanske har feltolkat allt, så det är så att dom flesta lägger en golvspån uppe på glesen? Isåfall är det väl bara att finna sig i situationen och göra så :))
 
Det är ok med ytskickt rätt på gles/plåt, men det får du kolla med tillverkaren om de godkänner detta och hur det skall monteras.
Men jag vet inget lamitat som tillåter detta.
Annars tycker jag att du har gjort golvet bra, men varför laminat?
Visst går det, men jag tycker ett golv skall ligga still mot underlaget, och med tunnare brädor så ökar risken för svaj och klonk.
 
Tack för många o snabba svar pbengtsson :)
Finns absolut inget krav på att det ska vara laminatgolv som ytskikt. Är väl bara jag o frun som låst oss lite i tankesättet. Finns många olika former o färger, är billigt och lättlagt. Även funderat på Marmoleum klick. Har dock inte kollat upp vad det kostar ännu. Tror dock att jag kör på min tanke, så får ytskiktet lösa sig då jag kommit dit. Alla förslag mottages tacksamt. ;-)
 
Jag är inte golvläggare, men jag har brottats mycket med bygghöjd. Speciellt då man inte har 240 att leka med.
Du har en bra grund, gles med govvärme, prata med den du köper golvet av vad som funkar. Det kommer nya grejer hela tiden. Men var beredd på att ex parkett ger små sprickor vintertid då luftfuktigheten är låg, och risken ökar med golvvärme.
Jag har tarkett 14mm och i vintras var det mycket små springor här och där, men allt har gått ihop nu i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.