Vi har frilaggt två innerväggar i timmer på övervåningen i vårt torp från förra sekelskiftet och funderar på hur vi ska behandla dem. De har legat bakom innerpanel åtminstone sedan 50-talet och är nu dammiga och grå. Dessutom har de en del skavanker som hål, avskavda partier (brunare än grå), och ett större borttaget parti vid skorstenen (som ska muras och vitkalkas). (Bifogad bild.)

Den vita kabeln är gammal el till spisen som ska bytas ut mot kabel i golvet så den kommer att försvinna.

Vad gör man a) med ytan b) för att laga skavankerna?

a) Borstar med stålborste och oljar in eller såpskurar? Hur såpskurar man i så fall väggar? (Har bara hittat info om golv.) Vi skulle vilja ljusa upp väggen. Ytterväggarna kommer att bli vitmålad pärlspont och golvet ljust furugolv (kanske såpskurat, vitlaserat eller liknande).

b) Går det att "fylla igen" det borttagna partiet så att det blir snyggt?
 
  • DSC02263.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
a) Piasavakvast och tryckluft från kompressor. Vill du inte behålla obhandlat skulle jag måla med vettig färg.
b) Inte så att det inte syns att det är en skarv, men det går att göra en helt ok lösning. Men det är ganska pilligt att få till en sådan grej. Själv skulle jag nog satt en stående timmerstock där, lite som en kantlist.
 
Timmer var mycket sällan tänkt att synas inomhus och hade därför ingen vidare ytfinish. Personligen tycker jag det är rätt tveksamt att plocka fram timmerväggar och ha dem bara (lite som om någon om hundra år skulle plocka fram nutidens regelväggar med isolering). Men, men det är upp till var och en. Jag skulle rekommendera att man målar dem för att mildra intrycket lite. Kanske i en varm ljusgrå nyans (t.ex. vitt brutet med en del grön umbra).
 
Håller med Macarus, passar sällan. Möjligen måla. Men, det var nog inte en helt ovanligt med synligt timmer i äldre och fattigare tider, kanske klinade i skarvarna, stänkmålade eller helt omålat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.