Hej allesammans!

Har kikat lite på villa, har hittat ett tydligt rustobjekt (vilket jag är ute efter). Men kanske är det för mycket rust å renovering?

Citat:
renoveringsbehov av alla ytskikt, fuktgenomslag på vind och i källare m.m.
Dessutom en friskrivningsklausul...

Vi har ännu inte varit och tittat på huset, men vad tror ni att det kan vara frågan om för skador på villan med denna beskrivning?

Husets bottenvåning är av tegel, vinden av träpanel. Källarvåningen är som en källarvåning brukar vara :cool:

Att börja med en totalrenovering kanske är det skönaste i det här läget iaf, då huset är från sent 60-tal... Men frågan är ju bara vad det kan kosta.

MVH Rickard
 
Det kan ju vara frågan om både det ena och det andra...

Ytskikt är lättast att begripa, du behöver helt enkelt måla/tapetsera om allt. Antagligen fixa golv också.

"Fuktgenomslag på vind" låter som fukt på takets insida. Fuktfläckar på råsponten, kanske. Kan betyda att taket behöver läggas om men om det är en kallvind skulle det också kunna vara kondensproblem p g a dålig ångspärr i vindsbjälklaget.

Fuktgenomslag i källare betyder oftast otillräcklig dränering. Men det behöver inte vara allvarligt. Det beror på hur mycket det är och hur ni tänkt använda källaren - ska man inte inreda den som riktig boyta kan man tolerera en del.

Om jag var du tror jag att jag skulle titta allra mest noga på vinden. Om det är mycket vatten som har trängt in uppifrån kan man ju undra vart det har tagit vägen sen - har det kommit ner i väggar och bjälklag kan det ställa till med mycket elände som du med tanke på friskrivningsklausulen inte har något skydd mot. Köp inte huset förrän en besiktningsman som du har anlitat har tittat på det här, bedömt om det är kondensproblem eller läckage och i så fall hur mycket. Så skulle jag tänka i alla fall.
 
60-tal, då är ju huset 40 år, kolla också elinstallation, avlopp och om det är radon i huset!
Har huset oljepanna som ska bytas? Om badrummet är orginal lär dom sakna tätskikt.

/Abbe
 
abbe_ skrev:
Om badrummet är orginal lär dom sakna tätskikt.
Det tror jag inte, om man ska hitta badrum utan tätskikt får man i regel gå längre tillbaka än 60-talet. Det finns i princip alltid papp och asfalt i 60-talsbadrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.