Hej!

En del av min lada är ett gammalt stall som vi byggt om till ett garage på ett enkelt sätt genom att rensa ut inredning, gjuta igen skitrännan och öppna upp och bygga slagportar. Nu känns det som det är dags att göra det hela lite mer civiliserat och att börja med golvet.

Idag är golvet ojämt med håligheter och förhöjningar efter borttagna gjutningar. Tanken är att få till ett bra och jämt garagegolv som tål trycket från domkrafter och annat som kan bli vid bilmekande.

Vad har vi för alternativ?

254536-Garagegolv.JPG

254537-GaragegolvII.JPG

254540-Ladan.JPG
 
Ingen som har några kunskap, idéer och tankar?

Skulle verkligen behöva er hjälp.

Mvh
 
Bila ut gamla golvet, gräv ur, isolera och gjut ett nytt golv med golvvärme. är väl inte så mycket att fundera över.

Protte
 
prototypen skrev:
Bila ut gamla golvet, gräv ur, isolera och gjut ett nytt golv med golvvärme. är väl inte så mycket att fundera över.

Protte
Tack för din respons!

Låter som väldigt mycket jobb att bila bort hela det gamla golvet. Att göra saker grundligt är ju självklart bättre än genvägar men finns det verkligen ingen bra lösning som inte innebär att ta bort befintligt golv?

Hur mycket jobb är det att bila bort golvet?
 
Mitt lagugårdsgolv bröt vi upp med spett men det kan ju vara bättre betong i ditt.
Alternativet är att gjuta på 10 cm men hur blir det med takhöjden då?

Det finns inga genvägar, ni skulle inte gjutit igen skitrännan, nu är det ännu mer att ta ut.

Protte
 
B
ser väl ut som ett fint garage golv.
kanske bara spackla igen hålen.
inte måste du riva ur allt.
 
prototypen skrev:
Mitt lagugårdsgolv bröt vi upp med spett men det kan ju vara bättre betong i ditt.
Alternativet är att gjuta på 10 cm men hur blir det med takhöjden då?

Det finns inga genvägar, ni skulle inte gjutit igen skitrännan, nu är det ännu mer att ta ut.

Protte
Tror att takhöjden klara sig ganska bra men är 10 cm det minsta? Då ska man väl armera oxå eller?
 
byggare henke skrev:
ser väl ut som ett fint garage golv.
kanske bara spackla igen hålen.
inte måste du riva ur allt.
Håller spackel om jag ska jobba med domkraft på golvet och kan man få till någon bra golvyta?

Golvet är nog sämre än vad som syns på bilden. Klicka på bilden och sedan igen efter fönstret har öppnats så kan du nog se att det inte är så snyggt.....
 
Jag har ett garage dimensionerat för att köra in (olastade)lastbilar och det är bara 10 cm armerad betong på mitten, kantbalken är 20 cm hög så lägger du på 8-10 cm så kommer det att hålla för personbilsdomkraft om det inte rör sig alltför mycket under.

Flytspackel är dyrt men funkar nog det också.

Protte
 
B
för ett garage är det fint. håller inte spacklet är det konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.