Hej

Vi har kommit en bit i köksrenoveringen och behöver lite synpunkter på kakel samt golvet. Vi hade tänkt att lägga in valnöt parkettgolv men får höra av många att smutsen syns tydligt m.m m.m.
Gällande kaklet så är jag för något åt det gröna hållet men det är bara en känsla jag har!
Vad tycker ni??

 
  • Img_0772.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder:
 
  • Img_0770.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista...
 
  • Img_0773.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har också precis ett nytt kök och vi har valt att lägga linoleumgolv. Det lär vara slitstarkt, levande och tål köksmiljön bra.

Vi har valt Forbo Marmoleum click plattor i rutmönster, till vårt vita IKEA-kök. Om du är intresserad så kan jag försöka få in en bild här.
 
Sätt gärna in en bild om du kan!!!! Intressant med alla olika kombinationer!

//Lecke o Helena
 
Hej,

Vi kommer att ha massiv valnöts skiva(Bauhaus) och vita IKEA Abstrakt luckor.
Planen är att lägga klick kork golv från Wicanders i en grå ton som heter silver.
Kakel ej bestämt.
Har varit inne på Wicanders kork golv men med Valnöts helplank också men nu lutar det mot den grå.
Kork golven är dyra men vi slipper lägga in golvvärme som vi ser det.
Man bör välja Serie 3000 av kork golv när det läggs i kök.
Ardbo golv är leverantör av golven.

Peter
 
Vad kan Wicanders kosta /m² ?? Såg väldigt exklusivt ut på hemsidan.
Vilken av de två olika 3000 serierna ska ni lägga??

//Lecke o helena
 
Ok här kommer en bild, tyvärr är inte socklar monterade och ingen bänkskiva finns det heller. Dessutom är golvet ganska dammigt. Den gråa delen drar mer åt grönt i starkare ljus, men Marmoleum dual finns i fler färger.
 
  • hulden_kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det svårt att lägga linolemgolv? Hur gör man i skarvarna? Är det bara att limma platta för platta?
Vi hade tänkt lägga in en grå plastmatta i köket men har inte hittat någon snygg, så nu funderar vi på linoleum.
 
leece: det ser ut som om du har en rejäl diskbänk i rostfritt?! Vad har du för mått på den? Specialbeställd? Om så, var?

Vi kommer förmodligen att välja en rostfri diskbänk som mäter ca 2,70 med bredd 70 cm, och letar efter bra leverantör.

/alacs
 
Hej!

Diskbänken mäter 2900 x 600 x 60 och är måttbeställd från Decosteel genom Kvik. Mycket gediget arbete måste jag säga....och under halva kostnaden hos alla andra konkurrenter. Jag kan verkligen rekommendera denna leverantör. hemsida www.decosteel.se. Man kan beställa vilka mått man vill ha! Vi valde även en svetsad ho av modell stor så man får plats med ev plåtar vid behov!

//Lecke
 
Franke skrev:
Är det svårt att lägga linolemgolv? Hur gör man i skarvarna? Är det bara att limma platta för platta?
Vi hade tänkt lägga in en grå plastmatta i köket men har inte hittat någon snygg, så nu funderar vi på linoleum.
Jag lade det inte själv, det gjorde snickarna. Vad jag förstått är det lite lurigt att lägga linoleum som lekman just för skarvarna. Inte ens mina snickare ville göra det utan ta in en golvläggare. Dock gick det bra med plattorna eftersom de är klick-plattor. Ingen limning behövdes. Fast snickarna klagade över att de behövde vara två ändå.
 
Ursäkta antingen serie 1000 eller 3000 av korkgolv går bra i kök om det skall vara av klick modellen.
För silverfärgen blir det nog vanlig Serie 1000 ej den speciella ljudisolerade varianten om vi skulle välja valnöt helplank finns det bara vanlig serie 3000 ej ljudisolerad.

Och ja det är dyrt ca 450 till 500 kr kvadraten men som jag sa så slipper vi lägga in värme golv.

Sen en fråga finns det någon annan tillverkare av korkgolv i sverige förutom Wicanders?
 
På sidan 5 (29 maj), under rubriken "rutigt linoliumgolv" har jag lagt in en bild på vårt golv. Maken la det själv och tyckte inte det var speciellt svår. ;)
 
Hur mycket bygger ett linoliumgolv på höjden?? Skulle behöva ca 20mm för att få en dräglig arbetshöjd.....Med olagt golv har vi 970mm idag!

//Lecke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.