Y
Hurpass seriösa är fogskummen idag?

Ska montera fönster till helgen och klurar på om jag ska använda drev eller skum runt dem?
 
Det "läskiga" med skum är ju att det är så giftigt. Det går ju att skydda sig men det är betydligt hälsosammare och miljövänligare med vanligt drev.
 
Läser man tex på elitfönster så gäller inte garantin på fönsterna om man kör med skum har jag för mig.. Så jag hade drevat för att slippa framtida diskussioner vid ett eventuellt garanti-case..
 
hheheh skrev:
Det "läskiga" med skum är ju att det är så giftigt. Det går ju att skydda sig men det är betydligt hälsosammare och miljövänligare med vanligt drev.
Hur pass giftigt är det egentligen? Jag inbillar mig att om det verkligen var så farligt som många tror, så skulle det knappast säljas okontrollerat i vilket varuhus som helst.

Även om Elitfönsters garanti inte gäller, så finns det ju andra tillverkare som rekommendera skum som monteringsmetod. Det är ju möjligt att Elitfönster är lite vekare i konstruktionen än andra, så det inte tål trycket som kan bli om man bär sig olämpligt åt.

Personligen tycker jag skum är bättre, och framför allt mycket enklare att jobba med.
 
glöm ej att lufttäta (plast eller diff-öppen väv) mellan väggen & fönstret.
(på insidan av konstruktionen)
 
hakaner skrev:
glöm ej att lufttäta (plast eller diff-öppen väv) mellan väggen & fönstret.
(på insidan av konstruktionen)
Om han väljer fogskum så behövs ju inte det. Fogskummet ska ju vara tillräckligt diffusionstätt.
 
Är man inte van vid skum blir det lätt kladdigt, är det bara för att täta så hade jag kört drev.
 
Jag har häftat fast vindduk runt fönstret som jag viker som en "påse" så drevar jag i "påsen" det gör att man får det vindtätt utan att behöva klämma i förmycket drevning så man blir av med isolerfunktionen.
sen innerst så klämmer jag in en bottningslist och sen har jag inte bestämt vad jag skall köra med men det blir nog en sträng skum runt om.
 
Drar inte fogskum till sig fukt ? Eller kommer jag ihåg fel.
 
hheheh skrev:
Var ju rätt nyligen det skrevs en del artiklar om det. Dom flesta tänker nog precis som du andersmc.
[länk]
Isocyanat, ja, det är inte så kul. Men det är ju frågan om hur mycket isocyanat det verkligen finns i skummet. För mig, som jobbat i många år på ett företag där man dagligen använde flera tunnor med isocyanat-baserat lim och lack, känns det som om den lilla pust som kan komma ifrån skummet runt ett fönster kan kvitta. Om man tänker på att man som amatör gör av med på sin höjd en burk om året, och att de toftast är väldigt bra ventilation runt arbetsstället, samt att man inte står med näsan direkt i närheten av skummet mer än någon minut, ja då skulle jag tro att den absolut största faran med fogskum är trafiken man utsätts för på resan till byggshoppen. För att inte tala om den 1000 gånger farligare cigarett man (kanske) tänder som belöning för utfört arbete...
 
Det finns idag flera tillverkare som har fogskum som är isocyanatfria. Det är bara essves fogskum som är diffutions tätt. Fördelen med drev är att du kan efter justera fönstren.
 
Matti_75 skrev:
Det finns idag flera tillverkare som har fogskum som är isocyanatfria. Det är bara essves fogskum som är diffutions tätt. Fördelen med drev är att du kan efter justera fönstren.
Stämmer detta även idag, att det enbart är Essves fogskum som är tät?
 
Näe det undrar jag om det verkligen var rätt - det brukar dock krävas ett antal cm fog för att det ska räknas som difftätt.
 
Det är bara Essve som anger att deras skum är diffutionstätt i tjocklekar över 50mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.