Det skall målas om tre garderobsdörrar och jag ville verkligen ha bra yta på dessa så jag tänkte varför inte sprutlacka!?

Spenderade en tid att läsa om hur man bör späda och tycker att jag fått koll - Men herregud, ska det vara såhär?

Jag får ingen styr på sprutbilden, eller för att vara exakt så är min sprutbild MINDRE än vad jag får på en sprayburk. Antar att felet är sprutan men vill väl att ngn säger att jag är dum i huvudet att jag en försöker med en sån här http://biltema.se/sv/Orphant-product-pages/Untitled3/ :blushing:
Jag har nu målat en 1200x2400 masonit på båda sidor utan att få koll på hur det skall vara. I mitt tycke borde det väl vara en ganska bred elipsformad stråle från en sprutpistol? Eller är jag totalt ute och cyklar nu?

I mitt fall får jag en ca 10cm bred elips eller en 6-8cm cirkel - Ngt annat än så går inte att få. Att måla ett par dörrar med det kan väl aldrig ge ett bra resultat?

Jag kör sprutan på mellan 3-4 bar och rattar mig tokig. Det blir dessutom en del färgdimma...

Började att späda min Flugger Interior Fix Primer med ca 5% vatten och fyllde successivt på till ca 15% men kunde inte märka ngn skillnad alls.
Körde sedan med fönsterputs ca 5% till 15% och kunde inte här heller få ngn styr på sprutbilden. :@

Ska jag helt enkelt skrota iden och handla en PFS 65/PFS 105 från Bosch? Den verkar ju onekligen kompetent. enligt trådar här på forumet.

Ska jag skrota Biltema sprutan helt och hållet innan jag blir tokig? :@
 
Redigerat:
Fönsterputs?
 
Håller du sprutan för nära? Då blir ju sprutbilden liten...
 
Verkar vara för lite luft som trycker ihop sprutbilden, troligen ratten på sidan som reglerar sprutbilden.
"vattenfärg" är ett elände att spruta (svårt att späda rätt) Använd stort munstycke (och späd inte så mycket)
Färgdimman kommer man inte undan, egentligen krävs sprutbox eller en stor tomt och vindstilla.

Protte
 
Efter lite inside tips från en lackerare så verkar som att det är munstycket som spökar trots allt - Skaffat ett 2.0 och skall prova inom kort. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.