Status
Tråden går ej att kommentera.
Det finns två träd som är jobbigare än andra: Ek och tall. Eken släpper nävvis av småkvistar och tallarna hinkvis med kottar... Fast det skulle ju inte spela någon roll vilken klippare man har, hade inte mattan varit konstant välklippt skulle det bara vara jobbigare att plocka upp...
 
Jag har köpt en Automower 220 AC till min ganska lilla gräsmatta på totalt 360 m2 gräsyta (hela tomten är 885 m2). Nu ska den installeras och jag undrar om jag tänker rätt. Alla synpunkter tas tacksamt emot.

Så här planerar jag att göra (se bilden):

  • Laddstation placeras här eftersom den slipper direkt solljus och inte syns lika tydligt från gatan (grannar till vänster och nedåt, gata ovanför och till höger). Solen går upp i övre vänstra hörnet av bilden och går via övre högra hörnet ner i nedre högra hörnet. Det kan bli väldigt varmt utmed husväggen på höger sida om huset, varför jag ogärna placerar laddstationen där.
  • Passage på 1,4 m mellan begränsningskablarna (röda) med guide (blå) för att leda ut klipparen och hjälpa den hem.
  • Stenplattor i gräsnivå som klipparen får köra över fritt.
  • Smal trädstam och sandlåda med höga kanter (ca 25 cm). Min tanke är att klipparen får krocka.
  • Gungställning med fyra nedgrävda stolpben. Klipparen går under gungorna och får krocka med benen.
  • Smal trädstam. Klipparen får krocka.
  • Passage på ca 1,4 m mellan begränsningskablarna med guidekabel för att kunna släppa ut klipparen på bete i denna del av trädgården och snabbt hitta hem härifrån.

Den blå guidekabeln blir ca 50 m (totalt ca 100 m guideslinga med den röda returen) och den röda begränsningskabeln ca 170 m. Eftersom klipparen följer guidekabeln på höger sida ut och på vänster sida in läggs guidekabeln närmare huset i passagerna.

Vad tror ni experter om detta? Borde jag skapa öar för stammar och sandlåda? Är det helt fel att i princip alltid använda guideslingan för att hitta hem?
 
  • Installation av Automower.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Hej - här kommer en ny frågeställning.

Jag går i AutoMower-230-tankar och hittar inget om ev problem med små jordhögar (5-15 cm knappt) från mullvad eller sork. Högarna kommer då och då och har sluttande sidor, och det ligger alltid en sten i mitten (sork-uslingen ville bli av med ett hinder?). Jag har börjat försöka mota dem med två "sorkskrämmor" med blandat resultat än så länge.

Så jag undrar:
- hur klarar AM mullvadshögar (knivarna, osv)?
- skrämmer robotgräsklippare bort mullvadarna?
 
digline skrev:
Hej - här kommer en ny frågeställning.

Jag går i AutoMower-230-tankar och hittar inget om ev problem med små jordhögar (5-15 cm knappt) från mullvad eller sork. Högarna kommer då och då och har sluttande sidor, och det ligger alltid en sten i mitten (sork-uslingen ville bli av med ett hinder?). Jag har börjat försöka mota dem med två "sorkskrämmor" med blandat resultat än så länge.

Så jag undrar:
- hur klarar AM mullvadshögar (knivarna, osv)?
- skrämmer robotgräsklippare bort mullvadarna?

Har haft stora problem med mullvadar innan, hörde med återförsäljaren till min AM och han sa att de inte tyckte om vibrationerna från klipparen så det skulle hålla sig borta. Har haft min AM i ca 2mån+ och har inte haft en enda mullvadshög sedan "Börje" började jobba hos oss. Knivarna har inget problem heller men de blir nog slöare fortare såklart.
 
Kan meddela att en Automower är en väldig tålig sak.
Jag har en mur som är 1,3 m hög, Harvey lyckades med konststycket att köra över muren och falla ner i asfalten.. Hittade honom upp och ned 2,5 meter från muren :O

Var beredd på det värsta och vände på honom för att se hur mycket som hade gått sönder. Hittade bara två små märken och fellarm "klippare upp och ned". Synade honom noga och skickade iväg honom igen och han klippte vidare som inget hade hänt.

Inte en aning hur det kunde hända, det var torrt och avståndet mellan begränsningsslingan och kanten är 53 cm. Försökte återskapa situationen men han var inte nära att komma till kanten. Inställningen för hur långt över slingan han får gå är sedan tidigare satt på minimum..

Har nu satt upp ett hinder så att han inte försöker sig på nya svanhopp :)
 
Tacksam för synpunkter på kommande installation
Jag har köpt en Automower 220 AC till min ganska lilla gräsmatta på totalt 360 m2 gräsyta (hela tomten är 885 m2). Nu ska den installeras och jag undrar om jag tänker rätt. Alla synpunkter tas tacksamt emot.



Du tänker helt rätt i mina ögon, Har en liknande istallation, dock större; och det fungerar klockrent. Har kört i 2 veckor nu utan problem. Har bara öat av flaggstång och två träd med rabatter. Allt annat såsom studsmatta, sandlåda, gungställning, fruktträd och tillfälliga hinder som trehjulingar, barnvagn med sovande barn låter jag den krocka mot.
Du kan ju alltid utöka din slinga senare med öar. Dessutom blir det en massa grävande då jag själv inte vill ha kabel synlig ut till öarna. Runt trädgården gör det inget att märla den då det inte "springs" så mycket där men öarna vill jag ha ner i jorden.

Tackar för alla tips på detta forum, speciellt om att gräva ner benen något på studsmattan. Klockrent, har aldrig varit så renklippt under den förut.

Uttrycken "Äkta kärlek kan inte köpas för pengar" och "Lycka kan inte köpas för pengar" har med Automower tappat sin innebörd, Du kan visst köpa både kärlek och lycka. Skaffa dig bara en Automower!d^_^b
 
Har en helt ny 220AC 2010 års modell i garaget. Men fick idag beskedet att min tomt kommer inte göras färdig fören i September.
Det är stenen från Benders som drar ut på tiden.
Så jag funderade på att sälja den för 18500kr men det är bara för att jag inte kommer ha någon användning utav den i år.
Så jag tänkte köpa en nästa år och då blir det en 2011.
Dels för att jag inte ska förlora garantitid på den men sedan är det väl små ändringar som kommer ske till nästa år misstänker jag.

Är det någon som är insatt på hur mycket dom ändrar från år till år??
Kanske inte är värt att böka med en försäljning ifall dom inte ändrar något.
 
Vart och när köpte du den? Antingen så kanske du har rätt att lämna tillbaka produkten enligt konsumentköplagen men jag antar att du är som jag och då har du plockat upp alla prylarna ur lådan och öppnat påsarna och klämt och känt på grejerna vilket gör saken svårare.

Annars kanske du kan förklara problemet för friman du köpte den av och göra en deal med dom om att förlänga garantin alternativt att dom häver köpet om du förbinder dig till att köpa en ny till samma pris nästa år osv.
 
Hör med den som sålde den. Det är extrem brist på nya AM220, så det är inga problem att bli av med en om du vill.
 
Min automower 230ACX som är ny (har gått 406 tim) har plötsligt börjat med att stanna och påstå att den är utanför området. Efter några omstarter och flyttar så startar den inte längre det verkar sóm något glapp i "datorn". Är det någon som kan hjälpa mig?
Fler problem: När jag äntligen genom att lossa och sätta tillbaks alla kontakter så säger den STARTAR och åker c:a 20 cm sen stannar den igen, börjar på nytt med STARTAR och åker 20 cm stannar, varför?
Kebe i Örebro där jag köpt den har semesterstängt i två veckor. Finns det någon annan som kan hjälpa mig?
 
Redigerat:
escanaba skrev:
Min automower 230ACX som är ny (har gått 406 tim) har plötsligt börjat med att stanna och påstå att den är utanför området. Efter några omstarter och flyttar så startar den inte längre det verkar sóm något glapp i "datorn". Är det någon som kan hjälpa mig?
Fler problem: När jag äntligen genom att lossa och sätta tillbaks alla kontakter så säger den STARTAR och åker c:a 20 cm sen stannar den igen, börjar på nytt med STARTAR och åker 20 cm stannar, varför?
Kebe i Örebro där jag köpt den har semesterstängt i två veckor. Finns det någon annan som kan hjälpa mig?
Testa med att göra om kopplingen station - klippare genom att ställa den i stationen och byta pin i inställningsmenyn.
 
Beppo skrev:
Vart och när köpte du den? Antingen så kanske du har rätt att lämna tillbaka produkten enligt konsumentköplagen men jag antar att du är som jag och då har du plockat upp alla prylarna ur lådan och öppnat påsarna och klämt och känt på grejerna vilket gör saken svårare.

Annars kanske du kan förklara problemet för friman du köpte den av och göra en deal med dom om att förlänga garantin alternativt att dom häver köpet om du förbinder dig till att köpa en ny till samma pris nästa år osv.
Konsumentköplagen ger ingen som helst hjälp i det här fallet. Bättre att bara fråga snällt och hoppas att man får tillbaka fullt pris. Det har ju med nästa kund att göra och om denne kan tänka sig att betala fullt pris på en återlämnad produkt.
 
Jag tänkte mest ur hänseende att det kasnke fanns ett kvitto med öppet köp eller bytesrätt eller likande. Då behöver man ju enligt konsumentköplagen inte ha någon speciell anledning eller så.

Men annars är det nog bara att ställa sig med mössan i hand. Är bara inte lådan öppnad och så så är det säkert inte ett stort problem. Värre är om det är öppnat och uppackat för att klämma och känna.
 
Asimow fastnade på lite rosbuskar för en tid sedan, uppallad på buskarna stod båda hjulen och knivtallriken och snurrade. Han trodde väl att han var ute och klippte som vanligt. :)

http://www.youtube.com/watch?v=PSQ0gqoAEXI


När jag rensade upp i rosbeståendet så det inte skulle hända igen och hade gått iväg med avfallet hade han fastnat där igen. Men till synes helt mitt i ingenting, visade sig att ett långt strå lindat in sig i knivtallriken varpå "knivdisk blockerad" dök upp. Tvingade honom att passera området från en massa håll tills gräset där var klippet och han inte fastnade fler gånger. :)
 
Beppo skrev:
Är bara inte lådan öppnad och så så är det säkert inte ett stort problem. Värre är om det är öppnat och uppackat för att klämma och känna.
Lådan bör vara öppnad då alla Automower SKA registreras i Husqvarnas intranät vid leverans. Detta för att stöldskyddet ska ha någon mening ö.h.t. Registreringen görs genom att koppla upp maskinen mot serviceprogrammet och logga den. ÅF som inte gör detta fuskar således, och stöldskyddet är inte säkrare än den svagaste länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.