S
toas skrev:
Hej,
i dag så har en ganska bred springa, 2-3 cm, utmed hela takfoten som är öppen in till kattvindarna. Att det är gjort så för att ventilera dom det är jag med på men behövs det så mycket? Skulle det räcka med att sätta ventilationsgaller på gavlarna in mot kattvindarna istället?
Luftspringan vid takfoten är väl inte till för att ventilera kattvinden? Den ledet väl luften upp förbi kattvinden till vinden. Sätter du ventilationsgaller på gaveln till kattvinden så ersätter du väl inte det du satt igen vid takfoten?
 
Redigerat:
RoughChuck skrev:
Om du har en problemfri vind nu så varför ändra?:S
Du håller ju som du skriver ändå på med fasaden, så sätt dit insekts nät!
Precis! det var så det blev också :)
 
Plockar upp en väldigt gammal tråd men som tar upp mitt dilemma.

Är precis igång med att byta takfot. Hela huset har tilläggsisolerats nu utom vind som var gjord tidigare. I väggarna sattes diffspärr men inget i taket. Enligt SP ska man inte ha takfotsventilation om man har bra fuktspärrar. Men nu när huset inte har spärr mot vind men är tilläggsisolerad så vinden troligtvis håller sig hyfsat kall blir jag tveksam hur jag ska göra.

Kan tillägga att det inte är takfotsventilation idag och att ventilationen på vinden gjordes många år sedan utan att det blivit fukt. Men det var innan väggar tilläggsisolerades och gjordes helt täta.

Vad säger den samlade kunskapen?
 
T toas skrev:
Hej,

jag är mitt upp i att lägga ny fasad på huset, ett en och en halvplansvilla byggt 61. i dag så har en ganska bred springa, 2-3 cm, utmed hela takfoten som är öppen in till kattvindarna. Att det är gjort så för att ventilera dom det är jag med på men behövs det så mycket? Skulle det räcka med att sätta ventilationsgaller på gavlarna in mot kattvindarna istället? Det är ett litet elände då getingar och humlor älskar att krypa in där och bygga bo!
Varför ändra på något som fungerar!
Har du bergvärme? Det är en bättre investering, då kan du höja värmen ett par grader utan att det kostar mycket samtidigt som vinden blir ännu varmare och torrare!
Det är antagligen läckande värme som håller vinden i skick
 
Om det redan är tilläggsisolerat på vinden och råsponten ser bra ut idag så ändra för guds skull ingenting. Men håll koll på råsponten nu när du tilläggsisolerat väggarna. Ser du att det börjar komma svarta prickar så ta upp tråden igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.