Gör ett arbete i skolan om användningen av polyuretan skum (istället för minull) i hus tillverkning, framför allt då vid nybygge. Har hittat en del där det används vid större lagerbyggnader då man gör prefab konsoler som monteras på plats men inte mycket vid husbyggen. Är det någon som vet något om detta eller som kan tipsa om var det går att finna information?
 
Hej

när det härdar så bildas isocyanater vilket är hälsåvådligt.
Därav tror jag inte det användes så mycket på byggen mer än drevning med fogskum.

Tror det ör väldigt vanligt i staterna.
 
Isoleca består av ett lager Polyuretan i mitten för isolering.
 
Undrar om Polyuretan krymper & sväller med växlande luftfuktighet,
likdant som vanlig cellplast gör?
Detta gör ju att det inte borde vara någon lysande idé att använda
dessa skivor tex. mellan reglar i en vägg...
-Då får man ju två rejäla köldbryggor per regel...
-Å andra sida så har ju tex. Thermisol en cellplastskiva för just
det ändamålet som kallas "squeeze", finns det någon som har
använt dessa?
 
X
Polyuretan i härdad form avger inga isocyanater. Det finns även en mängd olika typer av polyuretanisolering som har olika egenskaper. Isoleringen krymper och sväller inte och inte heller komprimeras den med tiden.

Jag skall få mitt hus isolerat med polyuretan och uppnår motsvarigheten till passivhus med strax över 25cm tjocka väggar. Det kommer även att ta runt en dag att isolera hela huset som är på 215 kvadratmeter i ett och ett halvt plan. :)
 
Det är bara i Sverige som det finns förutfattade meningar om PUR som isolering, resten av världen använder det.

http://spu.fi/en

(Isocyanat används i tillverkningen, har inget att göra med den färdiga produkten, det är lite som att säga att det finns gräs i mjölk)
 
Därom tvistar de lärda, ibland e d lättare med skivor. (läs: då man vill göra det själv)
 
X
Sant, smaken är som baken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.