Har läst någonstans att man inte ska ha golvvärme när man har torpargrund...
Varför inte? Skulle ju tycka att det vore skönt med golvvärme istället för element (vattenburet).

Nån som kan förklara?
 
Vi har valt golvvärme och har torpargrund, det funkar jättebra. Det vi har hört som nackdel är att det kan knäppa i golvet innan allt "satt sig" men det kan ju leva med. Vi har ett enplanshus och har valt en stor yta med klinker. Nu har vi ju inte bott här mer än en månad och har bara haft värme på som test men det kändes helt ok och inte ett knäpp (mer än den allmäna sättningen av huset :) )
Vi tyckte att det var så många fördelar med golvvärme så vi tvekade inte att välja till det. Tänk bara vad skönt att kunna möblera utan att ta hänsyn till några element, skönt...

Hoppas nu inte någon kommer med massa negativa synpunkter ;-) för vi är jättenöjda.

Ha det gott alla ;D
 
Det finns två orsaker till varför torpargrund och golvvärme IBLAND är en dålig kombination.

1. Om isoleringen av golvbjälklaget är undermålig (för lite eller för dålig) så kommer det att blir stora värmeförluster ned till grunden. Golven är varma och sköna men drar mycket energi.

2. I många äldre hus så är värmeläckaget till grunden ett måste för att torpargrunden skall hålla sig torr. Om man då isolerar golvet extra vid golvvärmeinstallation så rubbar man jämnvikten i grunden. Man kanske då också måste åtgärda sin grund med extra ventilation eller med avfuktare.

Fast, det är ju skööönt med golvvärme!

/Jögga
 
Ok, då är jag med... Huset är byggt -89, men vet inte hur bra isoleringen är...
Det har inte varit några problem med fukt än så länge i grunden.
Så jag hoppas ju att det ska fungera, och lite värme som slinker ner i grunden är bara bra då?!

/Jenny

 
lägg ett lågvärmesystem så är det ingen fara
om du kollat under huset så det inte är blött redan nu

det här har jag lagt på 220 bomlag och torpargrund...funkade kanon.

www.optiheat.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.