Spännande projet! Svårt och roligt. Jag är osäker om jag förstår dins skiss korrekt. Du redovisar varken "solaltan" eller trappans övre lopp. Men det verkar som att rummet på övre däck ligger rakt ovanpå sovhytten, och att dess långvägg hamnar rakt ovanför nedre däcks kortvägg. Om du ritar upp både däcksytorna i dess helhet och dessutom redovisar hela flytetyget i tvärsnitt från sidan tror jag du får många fler synpunkter.

Marin miljö är mycket svårare än att bygga hus på vanlig tomt på land. Detta är "compact living" i sin mest extrema form, och dessutom i ständig kamp mot naturens krafter. Projektet kräver mycket komplexa lösningar; man måste uppfinna helheten på samma gång som man ritar pyttedetaljer. För att bidra med verkligt användbara idéer måste man veta mer om med vilka premisser du jobbar. Har du köpt ett färdigt skrov? Hur hög och tung påbyggnad tål det, eller är den också färdig från början. Och vilka är totalmåtten?

Jag får intrycket att flytetyget inte är avsett för transport med egen maskin. Det gör saken lite lättare. Men hur har du tänkt med energi och sanitet? Ska bostaden anslutas till kommunala VA-nätet och hämta ström från land? Eller ska du inrymma slutna tankar ombord och försörja belysning, kyl och frys med batterier eller gasol? Valet påverkar planlösningen, eftersom tekniken i sig kommer att äta volym. Dessutom saknar jag uppgift om de flesta husbåtsdrömmars verkligt svaga länk: Var ska du "lägga henne"?

Spontant tycker jag det verkar lite galet att jobba med en rak våningstrappa när du har så ont om plats. Du vinner massor på att ersätta den med spiraltrappa eller lejdare.

Badrummet kommer att funka dåligt. Om du sneglar ombord på vanliga små fritidsbåtar finns massor av traditionella knep att härma med bättre effekt.

När man sitter i sängen får man panoramafönstret bakom ryggen. Jag tror inte det ingår i din vision. Och det var just DIT jag ville komma. Berätta lite vad du vill uppnå! Och fundera igenom hur vardagens ska funka. Hur tvättar man? Var äter man? Var diskar man? Et cettera et cettera...
 
Compact living i dess renaste form. Fantastiskt! Har tittat lite på din planlösning och jag skulle nog göra några funktionella ändringar. Nu förutsätter jag att du planerar att bo själv. Eller? ;-)

Sovrummet: här blir det bökigt att ta sig in till förvaringen. Jag skulle gjort garderobsdelen något bredare (ta av badrumsutrymmet) och se till att få plats med en sovalkov där. 90 cm räcker utmärkt om man sover ensam, men 120 cm är lite mer flexibelt. Beror på vad du planerar för framtiden. Det skulle frigöra en del golvyta och du kan utnyttja rummet till annat också. En del av förvaringen skulle jag sätta i 30 cm djupa, vägghängda skåp ovanför sängens huvudända. Då kan du få in inbyggd belysning i skåpens undersida också. Längs med fönstret skulle jag bygga en sittbänk med öppningsbart lock för ännu mer förvaring.

Badrummet: Det finns handfat med tvättmaskin under. Superbra om man måste hushålla med utrymme. Jag tror också att det skulle kännas fräschare för dig, och dina gäster, om dörren till toaletten vätte åt ett annat håll än köket.

Köket: Med en spiraltrappa skulle du med lätthet få plats med ett vägghängt bord som man fäller ut när man ska äta. Två klaffstolar så har du en bra matplats.

Vill du få in lite mer ljus i badrummet skulle du kunna välja att göra en vägg av välvd glasbetong ut mot köket. Du skulle då slippa ett 90-gradigt vägghörn ut mot köket=sparar plats och känns troligtvis mer inbjudande.


Berätta gärna hur du kommer att göra! Lycka till!
 
  • planlosning_boat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.