Status
Tråden går ej att kommentera.
Angående kabel, fick slut på den med men hann inte vänta på leverans på grund av resa så jag köpte en rulle på Hornbach för 250 istället för de 900 som är listpriset för deras egen kabel. Funkade utmärkt och har full styrka. Använder bara för guiden men det skall väl vara samma även på begränsningsslingan antar jag.
 
Pinkodens timer börjar från sist du knappade in koden, dvs. om du knappar koden innan semestern kommer inte klipparen stanna efter tre dar och be om koden igen.

@mandarinboy: Jo, det finns billigare kabel men hur länge tål den att ligga i backen? Originalkabeln är förtennad vilket minskar risken för oxideringsproblem. Köper man grov enkardelig kabel borde det inte heller vara något problem, men lite meckig att pyssla med. Kanske svårt att klämma på kontakterna?
 
Tobbe Arnesson skrev:
Asimow har f.ö. effektivitet på 55%, 12% sökning och max 11 minuter sök.

Idag kom mer kabel så snart ska Ingegräs få en guideslinga.
Jag har kollat lite på Bertil och han har en effektivitet på bara 45% men samtidigt 7 i sökning vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att vi bara har 450kvm gräsmatta. Däremot så låter 45% effektivitet som lite dåligt om säktiden är så kort.

Kan det vara så att laddtiderna blir långa för att vi har laddstationen i solläge och inte i skugga?
 
Beppo skrev:
Jag har kollat lite på Bertil och han har en effektivitet på bara 45% men samtidigt 7 i sökning vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att vi bara har 450kvm gräsmatta. Däremot så låter 45% effektivitet som lite dåligt om säktiden är så kort.

Kan det vara så att laddtiderna blir långa för att vi har laddstationen i solläge och inte i skugga?
Det är inte omöjligt. Effektiviteten är inte så himla viktig egentligen, inte på små installationer.

Jag tycker 7 min låter ganska länge på en sådan yta, om ni inte har stationen i ett hörn eller så.
 
Jag har båda laddstationerna i skugga. Betänk även att mina klippare är sprojtans (nåja, Ingegräs passerade 300h idag) så batterierna är färska.
 
Även min klippare är ny så batterierna är nog inte problemet.

Vi har en L-tomt med lite knepig framsida och laddaren på baksidan. Lite av problematiken har jag märkt är att han ibland åker väldig länge på framsidan och sen slutar ju knivdisken rotera när han skall ladda och sedan när han inte hittar därifrån så följer han slingan hem, vilket är runt hela trädgården därifrån men bara 20m åt andra hållet.

Aknske skall ta och installera en guide helt enkelt.
 
Om du tycker att det är ett problem så kan du installera en guidekabel, tar inte så lång tid. :)
 
Japp, guide hjälper även om det inte är ett krav. Sen kan du ställa ner tiden för "följ slinga in" till nån minut också.

Långa söktider spelar ingen roll när batteriet är nytt, den kan gå och söka efter stationen i uppåt en timme. När batteriet börjar bli gammalt så kan det hända att maskinen stannar på väg till stationen p.g.a tomt batteri och då är det ett problem helt plötsligt. Det är bl.a. därför det står att batteriet räcker 1-3 säsonger, när det i praktiken oftast håller längre. En av våra kunder med ganska liten tomt (500 m2) och riktigt optimerad installation är inne på 7:e säsongen på första batteriet.
 
Ingegräs hade uppåt 35 minuter att hitta laddstationen, nu har jag precis petat ned en guide så det bör ha sjunkit men har inte kollat än. Jag vet inte riktigt vilken form hennes klippområde är i, något kinesiskt tecken kanske? :D Inte är det en okomplicerad form i vart fall...
 
Vad kostar ett batteri i runda slängar till säg en 220?
 
Noteras bör att det rekommenderas att låta en verkstad byta batteriet. Dels spar de undan alla inställningar innan bytet och dels är det sannolikt dags att både uppdatera mjukvaran och byta tätningsgucket mellan maskinhalvorna.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Ingegräs hade uppåt 35 minuter att hitta laddstationen, nu har jag precis petat ned en guide så det bör ha sjunkit men har inte kollat än. Jag vet inte riktigt vilken form hennes klippområde är i, något kinesiskt tecken kanske? :D Inte är det en okomplicerad form i vart fall...
Jag tror din trädgårdsform är Komplex, iaf enligt Automower :)
 
Kollade den där specialmenyn och söktiderna såg ju himla bra ut: i genomsnitt 2 min de senaste 18 gångerna! Så då började jag ju undra varför effektiviteten bara var 15% (och att söktiden i % är 8 verkar ju också skumt då ju).
Rutger för en ganska ensam tillvaro uppe på landet, vi är mest där på helger så jag har inte riktigt koll på tiderna. Men nu var jag uppe och installerade hjulborstar och klockade honom: han var ute ungefär lika länge som han laddade, 45 min - misstänkt likt en 220 som bara har ett batteri, till skillnad mot vår som är en 230ACX och ska gå 90 min på en laddning på 45 min, enligt specen jag nu kollade upp. Även siffrorna angående batterierna verkade konstiga - det enas värde ligger på minus!
När den går in för laddning ligger totala laddningen på drygt 2000mAh och när han laddat klart drygt 4000 - verkar ju onekligen som om bara det ena batteriet används...? Tror nog att klipptid på 90 min har han aldrig haft.

Nån som vet vad batterivärdena normalt ska vara?

Blir nog till att ringa helpdesken i morgon...

Ska ju tilläggas att vi är supernöjda med Rutger, som nu är inne på sin andra säsong - men man vill ju helst slippa lämna in honom då vi inte har någon annan klippare. Han köptes in pga att både vår Stiga Park och Klippo (och motorlien) blev stulna... :(
Kanske räcker att lämna in honom efter säsongen och då även göra en service!?

Men inget ont som inte har något gott med sig - det är en fröjd att se gräset varje gång man kommer upp numer!
Mattan är på 2000kvm, helt öppen, han står under skydd av farstun och går nattetid 12 tim sön-fre.
En guidekabel gör att söktiderna bara blir ca 2 min.
Knivar har jag precis köpt på ebay, testar just nu "dubbla" - köpte 9 skruv för 120kr! (ej original)
 
Redigerat:
JonasiGbg skrev:
.
Knivar har jag precis köpt på ebay, testar just nu "dubbla" - köpte 9 skruv för 120kr! (ej original)
Blev fel där - menade 9 knivar inkl skruv såklart... :)
(kan man inte redigera mer än en gång?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.