Trädäcket kommer att vara på gaveln av huset, där finns inga hängrännor, men jag håller med dig Larsa. Vi struntar i det utrymmet.

Någon som har en åsikt om markduk. Ska vi bara ha det längst ner, eller längst upp eller både och - eller ingen?

/h.
 
henlfern skrev:
Någon som har en åsikt om markduk. Ska vi bara ha det längst ner, eller längst upp eller både och - eller ingen?

/h.
Bara under. Ska du ha tak på altanen har du inte lika stort behov av en men merkostnaden är ju rätt låg så personligen skulle jag lagt en ändå.
 
henlfern skrev:
Hej

Vi ska bygga en altan, ett trädäck rakt på mark utanför vårt hus och vill gärna ha en snedsågad kant som på den ytterst dåliga bilen jag bifogar. Såg den i en tidning och hade gärna velat ha tips på hur man ska få till så att den ligger bra på kanten men så att resten av trallen ligger bra och inte sviktar. Kantbrädan kommer ju att ligga på kantreglarna, men då har jag ju inget att skruva trallen i.

Bör jag ha två reglar nära in till varandra i kanten, en för kantbrädan och en för att fästa ändarna på trallviket på?

Alla tips är välkomna.

/h.
hej.
gö nu inte som det ÄR gjort på bilden för det ser ej snyggt ut.
börja alltid lägga trallen utifrån å in så slipper du den fula klyvna trall remsan ytterst....

mvh
estwing
 
Iaf så brukar vi här uppe kalla det som tråden handlar om att rama in altanen, dvs man bygger en ram runtom.
 
P
estwing skrev:
hej.
gö nu inte som det ÄR gjort på bilden för det ser ej snyggt ut.
börja alltid lägga trallen utifrån å in så slipper du den fula klyvna trall remsan ytterst....

mvh
estwing
Varför tycker du att man ska måste klyva den yttersta trallplankan?
Har du funderat på om det inte finns andra lösningar som gör att man inte behöver klyva någon planka alls?
Jag har inte klyvigt en enda planka.....
 
TheStills: När du lagt ena sidan och har snesdågat för ändbrädan tar du då bort den och lägger andra sidan och sedan snedsågar?
Det blir väldigt snyggt iallafall.

Mvh Hobbysnickrande elektriker
 
TheStills skrev:
Varför tycker du att man ska måste klyva den yttersta trallplankan?
Har du funderat på om det inte finns andra lösningar som gör att man inte behöver klyva någon planka alls?
Jag har inte klyvigt en enda planka.....
jag syftade som på bilden som jag citerade.
därav är det bättre att få den intill husväggen..
klart man kan mäta in allt exakt.
men om man bygger en stomme så bygger jag ej den efter trallen.
jag bygger så stor som kunden lr jag sj vill ha den.
sen blir det kanske inget klyvande på trallen alls lr så kan det bli 1 ,2,3,4,5,6,7,8....cm det ser man.

mvh
estwing
 
estwing skrev:
jag syftade som på bilden som jag citerade.
därav är det bättre att få den intill husväggen..
klart man kan mäta in allt exakt.
men om man bygger en stomme så bygger jag ej den efter trallen.
jag bygger så stor som kunden lr jag sj vill ha den.
sen blir det kanske inget klyvande på trallen alls lr så kan det bli 1 ,2,3,4,5,6,7,8....cm det ser man.

mvh
estwing
Om man lägger ett golv över flera meters yta ska man ju inte behöva klyva något. Är ju bara att anpassa distansen mellan brädorna +/- en mm så går man ju tillslut jämnt upp.
 
jag lägger min trall kloss an. har aldrig springor emellan.
springorna kommer när trallen torkat.
lämnar du springor får du stora glipor emellan sen å ja det är som smaken e som baken.
vissa gillar stora glipor andra inte, sjä'lv föredrar jag runt 3-4 mm när det torkat.
vill kunden ha ett mått på altan lr man får en ritning så blir det efter det.
vad gör det om man klyver av brädan 2 cm intill grunden?
ibland e grunden sned m.m då e det perfekt om man skall klyva, då sågas den in perfekt å blir snyggt.
glad midsommar
mvh
estwing
 
  • Gilla
alna6431
  • Laddar…
P
Har ni funderat på om ni har golvreglar med bärlinor under så kan man korta golvreglarna så det passar en hel planka...... Så viktigt kan det inte vara att man måste ha en visst antal plank.
Okej om man bygger på mark och vill ha det så plant som det går så det en annan sak men nu var det inte så jag byggde.
Sen var det så att TS frågade efter hur man la tvärsgående plank och det var det som bilden visade på.
Men som alltid ville man kommentera något som inte hörde till trådens fråga.....
 
han har redan fått svaret på den frågan.
sen tyckte jag att det blir finare om man får den klyvna trallen innerst å inte ytterst som så den första bilden TS visade.
DETTA va ett tips som jag tyckte TS kunde ta med sig.
 
estwing skrev:
hej.
gö nu inte som det ÄR gjort på bilden för det ser ej snyggt ut.
börja alltid lägga trallen utifrån å in så slipper du den fula klyvna trall remsan ytterst....

mvh
estwing
Om du hade lagt upp det på annat vis, Estwing.
Många vet att du menar väl, men det kan tolkas som du kritiserar den som bygger altanen på bilden....(som ser ut att vara ett grymt snyggt bygge)

Personligen tycker jag att enligt bild är ett bra sätt då man inte behöver klyva sista trallbrädan mot vägg i händelse av att man måste klyva lite snett, inte snyggt det heller. Enligt bild ovan kan man ju anpassa/kapa reglarna istället och slippa klyva sista trallbrädan.

Mvh Custard
 
Redigerat:
  • Gilla
Monkan74
  • Laddar…
Kul att se hur tråden utvecklar sig!
Jag kan meddela att altanen är färdig och min ursprungsfråga var onödig då vi tog bort den snedsågade kanten (många hade åsikter och jag gav med mig).

Vi grävde bort mellan 10 och 15 cm sand och jord och täckte marken med markduk, la på makadam 16/32 och la bärlinorna på trädgårdsstenar för att få den att ligga säkert. Trallen skruvades fast och avslutades med en bräda på sidan för att dölja snittytorna på trallbrädorna. Två dagar tog det, ungefär fyra om man räknar med grävandet. Altan invigdes igår med skål i kylskåpskall Kullamust!

Tack för alla tips och svar, hoppas att fler läser tråden och får inspiration och svar på sina funderingar.

Ha en underbar sommar allihopa!

/h.
 
cust3000 skrev:
Om du hade lagt upp det på annat vis, Estwing.
Många vet att du menar väl, men det kan tolkas som du kritiserar den som bygger altanen på bilden....(som ser ut att vara ett grymt snyggt bygge)

Personligen tycker jag att enligt bild är ett bra sätt då man inte behöver klyva sista trallbrädan mot vägg i händelse av att man måste klyva lite snett, inte snyggt det heller. Enligt bild ovan kan man ju anpassa/kapa reglarna istället och slippa klyva sista trallbrädan.

Mvh Custard
absolut inte.
själv tycker jag det är snyggare att klyva intill husväggen lr grunden å såga in den tajt än att ha en hel bräda där å se alla glipor som blir.
bilden kritiserade jag absolut inte.
det va ett tips.
 
estwing skrev:
absolut inte.
själv tycker jag det är snyggare att klyva intill husväggen lr grunden å såga in den tajt än att ha en hel bräda där å se alla glipor som blir.
bilden kritiserade jag absolut inte.
det va ett tips.
Men varför klyva om man inte behöver?
Det måste väl vara bättre att få hela trallbräder hela vägen in/ut...
Om man gör enligt bild tidigare i tråden. tight både mot vägg och ut mot kant.
Bara anpassa golvreglarna utåt med att såga dem till rätt offset..?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.