Det har du såklart rätt i. Tveksamt om flytspacklet räcker för att styva upp, skulle tro att det blir rörelser i underlaget så att klinkersfogarna spricker. Måste kolla det. Hmm, annars får det bli trägolv, eller laminat, om man inte kan stoppa i något som är styvare än frigoliten. EPS ovanpå plattan blir nog lite väl tjockt.

Bila upp golvet verkar trist att göra på så stora ytor. Plus att alla vattenledningar inklusive värme är ingjutna i plattan. Dessutom vet jag inte om väggarna står på plattan eller om det är grundmurarna som bär. Bila går bort.
 
En kompis till mej la trägolv ovanpå vattenburen golvvärme, riktiga grova å långa plankor såna man såg i gamla 1800-talshus. Det skulle inte fungera sa många eftersom trä leder värme så dåligt men jag har själv varit där och det verkar fungera tillräcklig bra alla fall :)
 
Jo, det är klart att golven blir varma, frågan är bara hur mycket man eldar för kråkorna. Eftersom betongplattan gärna suger åt sig värmen så vet man inte hur många % av värmen som bara går rakt ut i marken under huset och hur mycket som går upp i rummet. (Ett tjockt lager frigolit under värmeslingorna och tunn kopparplåt som golv ovanpå slingorna hade varit det mest effektiva :)) Hade det varit på övervåningen så vore det en anan sak, då går ju vämen inte ut i marken.
 
KungAnka skrev:
Jo, det är klart att golven blir varma, frågan är bara hur mycket man eldar för kråkorna. Eftersom betongplattan gärna suger åt sig värmen så vet man inte hur många % av värmen som bara går rakt ut i marken under huset och hur mycket som går upp i rummet. (Ett tjockt lager frigolit under värmeslingorna och tunn kopparplåt som golv ovanpå slingorna hade varit det mest effektiva :)) Hade det varit på övervåningen så vore det en anan sak, då går ju vämen inte ut i marken.
I fallet med trägolvet så är det isolerat under golvvärmen så som man ska eftersom det är tillbyggd en gammal kåk. Så mer värme än "normalt" ska inte försvinna ner i plattan och poängen var att det blev klart mycke varmare än man kunde tro från början.
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
Lånar tråden då det inte varit några skriverier här på länge...

Jag har en veranda på ca 20 m2 som är tillgjuten till huset för ca 30 år sen. Resten av huset har källare, men just verandan är uppgjuten och jag tror att det under den gjutna plattan ligger lösa leca-kulor (?)! I den gjutna plattan så var det förhöjda fuktvärden när besiktningsmannen var ute vid husköpet, och han rekommenderade oss att lägga en platon-matta för att eliminera framtida problem!

Sagt och gjort, i vår omfattande och pågående renovering så rev vi givetvis upp den gamla plastmattan som låg på verandan, och under plastmattan låg det masonit och under den kartong! Kartongen var verkligen snustorr och masoniten var hur fin som helst! Så några fuktproblem tror jag inte att det är egentligen, men nu när vi ändå ska på och lägga nytt golv så tänkte jag lägga platon för säkerhets skull, känns fel att lägga laminatet direkt på betongen såklart!

Men "problemet" / min fråga är hur man ska göra vid väggarna? Ytterväggarna är av lecablock, och invändigt reglade med 45mm reglar och på det isolering och gipsskivor. De gamla masonitskivorna låg instuckna under gipsskivorna, och plastmattan var uppvikt utanpå gipsskivan. När vi nu tog bort masoniten så skapades en springa på ca 8 mm längst nere vid golvet.
Som jag ser det så om jag nu lägger platonmattan på golvet med eller utan uppvik så kommer ju fukten att drivas ut mot väggarna och vidare upp i "spalten" bakom gipsskivan där det ligger isolering! Det finns dock en vägg som inte har gipsskiva på sig utan det är bara ren puts där.

Alternativ 1 - Då det inte finns särskilt stora fuktproblem så kanske man kan bortse från att ev. fukt leds upp i isoleringen?

Alternativ 2 - Försegla alla kanter på platonmattan förutom den vid den putsade väggen och låta ev. fukt pressas upp där?

Alternativ 3 - Föra in platonmattan i springan och låta den ligga pressad mot ytterväggen/reglarna (utan möjlighet att försegla den eftersom att den ligger bakom gipsen)?

Alternativ 4 - ???

Vad tror ni? Tacksam för alla tips! Se även enkel skiss som jag bifogar!
 
  • Platonmatta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag står inför ungerför samma problem som frågeställaren ovan.
har en stor källare som skall renoveras. 160m2 som är inredd som
boyta dock på den tiden då man använder tryckt virke.
Så allt skall ut men hur gör jag. Bilden ovan stämmer överens med mina
ytterväggar i källen Isoleringen kan jag ta bort men mellan rummet kommer att på
ett eller annat sätt bli kvar då rören till elementen kommer upp så långt ut i golvet.

Tips ideer??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.