Status
Tråden går ej att kommentera.
Tobbe Arnesson skrev:
Beppo: Gräset på bilden är högt och med tjocka strån, men inte särskilt tätt. På andra ställen var det dock normaltjocka strån som var höga och täta men den bara tuggade sig rakt igenom utan att bry sig det minsta, förklaring nedan.

jokomoko: Tråkigt din installation drar ut på tiden. Ge det en timme var gång du har en över så är du snart klar!

Pojen: Jag förstod inte vad du menade, så jag kollade manualen: [länk] (sid 14)



Då ramlade polletten ned. :)

Asimow har nu varit igång utan avbrott sedan starten tisdag kväll. d^_^b Efter idag borde de sista öarna av högt gräs ha försvunnit. :D
För att förtydliga så kör Automower statestik på strömförbrukningen över klippmotorn från de 6 senaste laddningarna om strömförbrukningen över stiger snittet under en viss period så börjar fyrkants klippningen. Detta för att inte missa några enstaka tuvor med gräs.
Om Automower har varit avstängd och gräset har blivit för kångt så går det att "Nollställa" fyrkants klippningen tills den har hunnit i kapp.

/H
 
Nån som vet om det går att höja ljudet på larmet för det som är i min 220 skrämmer då ingen.
 
Sören skrev:
Nån som vet om det går att höja ljudet på larmet för det som är i min 220 skrämmer då ingen.

Om du vänder dig till din AM återförsäljare så kan han hjälpa dig att byta ut din 220AC högtalare mot en 230ACX siren. 220AC är inte gjord för siren menn det går utmärkt att byta högtalare mot sirenen du får inte något vakert "Wa Wa" larm men det kommer att låta väldigt högt och mycket.

/H
 
Nonkan skrev:
Är vägarna i nivå med gräset så att den kan korsa? Jag fattar inte riktigt vad du menar med de röda markeringarna faktiskt. Jag kan rita in hur jag hade lagt slingan, men inte ikväll, det är sovdags :)
De röda markeringarna visar var AM:en kan ta sig mellan den högra delen av tomten och den mittersta. Den nedre passagen är grusad och ganska brant medan den övre är asfalterad och platt. Vi kan fräsa sönder asfalten(ska lägga marksten där.) De ligger i nivå med gräset. Vore mycket uppskattat med tips hur vi kan lägga slingan!
 
jmw skrev:
De röda markeringarna visar var AM:en kan ta sig mellan den högra delen av tomten och den mittersta. Den nedre passagen är grusad och ganska brant medan den övre är asfalterad och platt. Vi kan fräsa sönder asfalten(ska lägga marksten där.) De ligger i nivå med gräset. Vore mycket uppskattat med tips hur vi kan lägga slingan!
Fattar fortfarande inte det där med "möjlig uppfart". Lutar gräset brant ner mot asfalt/grusgången?
 
Nonkan skrev:
Fattar fortfarande inte det där med "möjlig uppfart". Lutar gräset brant ner mot asfalt/grusgången?

Yep, det är för brant till höger om "möjlig uppfart", mot grusgången. Runt 35-40%.

Mvh
 
Nu är äntligen "yoda" ute och kör.

Skulle dock behöva hjälp med knivfrågan. Mina knivar är trekantiga men kan man inte sätta dit de nya vändbara som är fyrkantiga istället? Min lokala handlare ville ha 470:- för ett 9 pack knivar.

Jag har en g1.

Tack på förhand för svar.
 
juvefarmer skrev:
Nu är äntligen "yoda" ute och kör.

Skulle dock behöva hjälp med knivfrågan. Mina knivar är trekantiga men kan man inte sätta dit de nya vändbara som är fyrkantiga istället? Min lokala handlare ville ha 470:- för ett 9 pack knivar.

Jag har en g1.

Tack på förhand för svar.
Du kan montera knivdisken från G2 istället och därefter använda de knivarna. Då sparar du dels pengar, men maskinen klipper bättre.

Det fanns en komplett ombyggnadssats som var subventionerad, men jag har för mig att den har utgått.
 
jmw skrev:
Yep, det är för brant till höger om "möjlig uppfart", mot grusgången. Runt 35-40%.

Mvh
Det jag undrade var mest om du tänkt att den ska köra på grusgången där?
 
Nonkan skrev:
Det jag undrade var mest om du tänkt att den ska köra på grusgången där?
Ja, det alternativvt på asfalten längst upp på bilden/tomten. Gissar att det är mer skonsamt att köra på asfalten för knivarna.
 
Jag tror faktiskt att det är den nya. Jag kollade i manualen igår när jag skulle byta och den stämde inte med hur min knivdisk ser ut.

Jag skuvade bara bort de gamla knivarna och skruvade dit de nya.

Jag borde väl kunna använda de fyrkantiga vändbara knivarna på min maskin.
 
juvefarmer, här är en inte alltför tydlig bild på en modern knivtallrik. Den blanka rundeln är en friroterande hasplåt. Man vrider den tills hålet i den är mitt för en knivskruv för att skruva loss en kniv från knivtallriken. Kniven är ledad runt skruven och kan snurra fritt, därav ser du bara ett av tre knivblad på bilden.
 
  • Knivtallrik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Uppdatering hur det går för Ingegräs och Asimow:

Beställde ett par påsar spik och några skarvkontakter från http://www.gplshop.se/ i torsdags och de kom fram redan på fredagen! d^_^b

Så under lördag la jag ned två guider till Asimow.

Det var en del trial-and-error innan jag fick till svängarna rätt på en av guidekablarna. Den går genom en väldigt smal L-formad korridor så det var inte helt lätt att få till det i korridorens hörn. Knappt 60 cm mellan begränsningskablarna så inte fullt 30 cm till guidekabeln i mitten - smalare än man kan enligt manualen, bra man kan sätta olika korridorvärden för de olika kablarna! Först vart guideslingan dessutom för lång, Asimow följde ibland guiden men oftast körde han över den och hakade på den närliggande begränsningskabeln istället. Så jag fick skarva på några ytterligare meter guide (!) och ansluta till en Ö som ligger betydligt närmare laddstationen (i guideslingans vänstervarv betraktat) och då gick det fin-fint!

Tyvärr innebar det att guiden fick läggas uppför en för brant backe, men Asimow fattar läget och släpper guiden och hakar på begränsningskabeln istället. Någon har tänkt till! d^_^b Väldigt sällan det kommer ske så jag ser inget egentligt problem med det.

Nu har jag slut på kabel (spikat totalt 1,2 km kabel nu alltså :O) så guide till Ingegräs får vänta, hon hittar förvisso väldigt bra till alla områdena men tänkte korta ned söktiderna lite (ligger på ~25 minuter nu). Har gett henne ledigt på nätterna nu, mattan började se lite nedtrampad ut.

Asimow har lyckats med bedriften att hänga upp bakdelens mitt på en liten jordkulle så båda drivhjulen hamnade i luften - så lägligt två smågropar precis där! Har hackat bort kullen och fyllt igen de två groparna där drivhjulen hamnade. Felmeddelande "Slirat" var nytt. :)

Annars är det mest någon enstaka "Klipparen lyft" vid trädrötter, men jag bankar ned käppar så klipparna inte ger sig på dem och problemen försvinner därmed efter hand.

Dålig sak: När man testar guide ut visas hur långt klipparen kört i displayen, utmärkt för att kunna programmera områden. Dvs. kör X meter längs guide 1, gör detta i yz% av starterna. Problemet är bara att man knappt ser displayen genom den rökfärgade luckan, speciellt inte medan klipparen kör. Ibland stannade mätvärdet kvar i displayen när jag tryckte på stopp (som är enda sättet att öppna luckan för att se displayen "tydligt"), men ibland blev det grundmenyn så jag fick börja om. :( Måste vara någon bugg i mjukvaran där? q(;^;)p Optimalt vore om bakgrundsbelysningen gick på under "testa ut" så man lätt kunde läsa siffrorna. De kunde dessutom få vara med riktigt stora siffror.

Bra sak: Gräsmattorna blir kanonfina! Redan efter en vecka ser Asimows tidigare misskötta matta med tjocka grässtrån välskött ut! Ska ta lite bilder på hans område idag och sedan jämförelsebilder med lite olika intervall. :cool:
 
juvefarmer skrev:
Jag tror faktiskt att det är den nya. Jag kollade i manualen igår när jag skulle byta och den stämde inte med hur min knivdisk ser ut.

Jag skuvade bara bort de gamla knivarna och skruvade dit de nya.

Jag borde väl kunna använda de fyrkantiga vändbara knivarna på min maskin.
Jag tänkte mest på priset, det tydde på att det var de gamla knivarna som låg inklämda i ett rött u-fäste av plast. De köps komplett med fäste nämligen och är dyra.

Har du vanliga disken så går det med knivar till 220, men de ska inte kosta i närheten av 470, om det inte är de med dubbla hål (i praktiken ett 18-pack).
 
Tobbe Arnesson skrev:
Dålig sak: När man testar guide ut visas hur långt klipparen kört i displayen, utmärkt för att kunna programmera områden. Dvs. kör X meter längs guide 1, gör detta i yz% av starterna. Problemet är bara att man knappt ser displayen genom den rökfärgade luckan, speciellt inte medan klipparen kör. Ibland stannade mätvärdet kvar i displayen när jag tryckte på stopp (som är enda sättet att öppna luckan för att se displayen "tydligt"), men ibland blev det grundmenyn så jag fick börja om. :( Måste vara någon bugg i mjukvaran där? q(;^;)p Optimalt vore om bakgrundsbelysningen gick på under "testa ut" så man lätt kunde läsa siffrorna. De kunde dessutom få vara med riktigt stora siffror.
Det där stör mig också ganska ofta när jag gör installationer. Vet inte riktigt varför värdet inte stannar varje gång.

Kul att det verkar funka bra annars, det var ju ändå ganska ruffiga gräsmattor du hade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.