Status
Tråden går ej att kommentera.
juvefarmer skrev:
Nu har jag en ny fråga.

Vi har en stor fyrkantig tomt och huset ligger mitten. Fram till huset har vi lagt en gång med kantsten med ölandssten i mitten. Kan automower köra över denna gång?
Om kantstenen och ölandstenen är i nivå med gräset ska det inte vara några problem. Jag har själv en gång (visserligen av betongsten) som är i nivå med gräset och det är inga problem. Man kan ju ställa klipphöjden på Automower olika högt så den kan även ta en viss nivåskillnad, men då får du också högre gräs. Ölandsstenen är den skrovlig eller topphyvlad? Om den är skrovlig kan det bli ojämn styrning över stenen då framhjulen på Automower kan påverkas av hårda ojämnheter i marken. Du kanske får gräva ner kantstenen något längre ned i gräsmattan om den är högre än ölandsstenen. Begränsningskabeln mot tomtgränsen där stengången går får du lägga under stenarna i gången. Kablen kan vara upp till 7-10 cm ner under marken utan att problem uppstår.
 
Tack för ditt svar. Jag kollade och mätte lite på gången igår kväll och jag tror inte det ska vara några problem för den att gå över.

Tror dock att jag måste fylla på med stenmjöl eller vad det heter för att det ska bli en lgnare förd för "yoda" över stenarna.
 
hm nu laddar den som den ska
MEN
går ut ur boet ok
säger att den ska börja klippa inget händer står så hela tiden till den ska ladda igen
puttade tebax den i boet en gång , då startade klipp den vände gick ut å slutade klippa
blir galen på den !!!!
ja den är rengjord undertill
 
juvefarmer skrev:
Tack för ditt svar. Jag kollade och mätte lite på gången igår kväll och jag tror inte det ska vara några problem för den att gå över.

Tror dock att jag måste fylla på med stenmjöl eller vad det heter för att det ska bli en lgnare förd för "yoda" över stenarna.
Innan du för på stenmjöl kan du ju kolla om det behövs eller om Yoda klarar det ändå. Koll även om skivan som sitter under rakbladen går emot någonstans. Yoda says::D"Cutting the grass am I".
 
raketarsle skrev:
hm nu laddar den som den ska
MEN
går ut ur boet ok
säger att den ska börja klippa inget händer står så hela tiden till den ska ladda igen
puttade tebax den i boet en gång , då startade klipp den vände gick ut å slutade klippa
blir galen på den !!!!
ja den är rengjord undertill
Går den i manuellt läge? Man/Auto-knappen. Om den gör det har du något problem med laddningen, ta med både station och klippare till ÅF så kan de kolla stationen. Jag tror på antingen laddblecket eller att batteriet är kass, det var därför jag undrade hur många driftstimmar den hade.

Rengjord undertill? Spelar ingen roll i det här fallet, men servicekillarna blir nog glada.
 
Detta är till alla er som funderar på att köpa. Har nu haft min AM i några veckor och kan säga att det är den bästa investering vi gjort. Innan när man hade en åkgräsklippare så var gräset väldigt fint efter man hade klippt, sedan går det några dagar och det blir bara högre och högre till man är tvungen och klippa igen. Det hela upprepar sig tills säsongen är slut. Men nu med AM så är alltid gräset lika fint. Kommer hem i från jobbet och kollar så att "Börje" står i laddaren (jobbar mellan 05-16 på 950m2 vilar onsdag o söndag) och gräset är alltid lika kort och lika fint. Så fundera inte mer utan åk och köp en, som sagt du blir inte besviken.
 
Wivania skrev:
Har nu haft min AM i några veckor och kan säga att det är den bästa investering vi gjort.
Även vi har tänkt köpa en AM, men det blir nog inte förrän till nästa säsong. Hursomhelst, alls som har en AM verkar nöjda, men finns det någon på forumet som INTE är nöjd med sin maskin?
 
men är det svårt att byta batterier själv ??
 
raketarsle skrev:
men är det svårt att byta batterier själv ??
Rent tekniskt är det inte det, men det är inte säkert att det är batteriet. Rätt onödigt att köpa batteri om det inte är det som är felet.

Byter du batteri själv kan klipparen bete sig ganska konstigt eftersom en del info ska nollställas. Du har ingen backup heller.
 
Hej!
Jag tänkte bara fråga er som har kört er AM ett tag. Själv fyller min Fia en månad i dagarna... :)

Om det börjar spöregna när er AM är ute o klipper...plockar ni hem den då?
Vad ifall ni inte skulle vara hemma? Eller har ni hjärnkoll på väderleksrapporten och kopplar bort timern när regn närmar sig?

Bara funderar på hur jag ska bete mig? Eller ska jag bara låta Fia tugga i vått som torrt?

Tacksam för era synpunkter!
/Henrik

P.S. Klurade i en månads tid på namnet. Tillslut blev det att kolla i kalendern vem som hade namnsdag på min AM:s födelsedag (=inköpsdag). Det var Sofia...så det blev en FIA av min AM. :)
 
Rullen skrev:
Hej!
Jag tänkte bara fråga er som har kört er AM ett tag. Själv fyller min Fia en månad i dagarna... :)

Om det börjar spöregna när er AM är ute o klipper...plockar ni hem den då?
Vad ifall ni inte skulle vara hemma? Eller har ni hjärnkoll på väderleksrapporten och kopplar bort timern när regn närmar sig?

Bara funderar på hur jag ska bete mig? Eller ska jag bara låta Fia tugga i vått som torrt?

Tacksam för era synpunkter!
/Henrik

P.S. Klurade i en månads tid på namnet. Tillslut blev det att kolla i kalendern vem som hade namnsdag på min AM:s födelsedag (=inköpsdag). Det var Sofia...så det blev en FIA av min AM. :)
Min får klippa även om det regnar. Men vet jag att det ska bli skyfall och att jag är hemma, då kan jag ta in Harvey i garaget :)
 
Finns det inte regnsensor att köpa till så den kan krypa in i boet om det regnar?
 
Bezt skrev:
Finns det inte regnsensor att köpa till så den kan krypa in i boet om det regnar?
Den klipper så smått hela tiden så den ska vara ute mycket. Med en regnsensor hade den fått stå inne för mycket om man ser till vädret vi har här. Konkurrenten med regnsensor klipper på ett annat sätt, snabbare med större kniv, så den är ute kortare tid och behöver därmed inte klippa lika ofta, lite som en konventionell gräsklippare.

Jag tycker AM klipper snyggare med sin teknik, dessutom är den tystare.

AM tål regn, men råkar man vara hemma och det verkligen vräker ner kan man ju ta in den, om inte annat för att det kan bli ganska lerigt och spårigt i gräsmattan.
 
Efter en trevlig helg med 400 meter tråddragning så såg man fram emot att se yoda jobba. Men den f-n står bara kvar i laddaren.

Jag har progammerat att den ska klippa 8-12 och 18-22 varje dag. Men han går inte ut och klipper. Varför?

Jag har en G1 maskin. Testade slingan på laddstationen och den var det inget fel på.

Hoppas att jag gjorde något fel när jag programmerade yoda.

May the force be with us
 
Igår hade jag tänkt snickra på min egendesignade kabelläggare men det var inte bara vädret som blev fuktigt på lördagen, jag var helt enkelt inte i skick att köra till föräldrarna där svetsen står. Så jag kröp runt på alla fyra med ännu en rulle kabel. Nu är halva installation två kvar så jag skiter nog i kabelläggaren.

Ingegräs, den första klipparen, tuggar snällt vidare (frånsett att hon ställde sig och tjöt 03:44 inatt, jag måste få fingrarna ur och sätta hinder för den där roten på eken). Dock har gummilisten i fronten lossnat i ena hörnet, ska sätta dit en M4 skruv med stora brickor istället för den där plastmojängen. Tror det fastnat något gräs eller så i den lösa fliken och Ingegräs backat loss listen (det sitter lite grönska även under andra hörnet) - dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.