Status
Tråden går ej att kommentera.
jokomoko skrev:
Tack för översättningen Tobbe :) Nåja, det finns fördelar & nackdelar med de flesta märkena antar jag.

Inga fler namn på Automowers därute? :cool:


jokomoko

Installerade min 220 AC för en vecka sedan. Tog nån timme att installera och den fungerar klockrent.

Den lystrar till Napoleon.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Går det att korsa guidekablar med 230? Snabbkollade manualen men såg inget om det.

Söderut har jag lång begräningskabel så skulle jag koppla in den lila guide 2 ute i östra sektorn skulle den guideslingan bli en bra bit över 300 meter. Funderar därför på att lägga den i en loop och koppla in den nära laddplattan, men då måste den korsa den blå guide 1.
Har lusläst tekniska handboken men det står inget om det i den heller. Det borde inte vara bra att korsa om du ska följa guide in, det finns väl bara en inställning för det. Följa slinga ut borde det inte spela någon roll då den följer ena kabeln.

Guideslingan bör inte vara mer än 300 m, men den får vara det om man måste lägga kabeln så. Är inte avståndet för långt mellan station och guide/begränsning har ju klipparen möjlighet att haka på F-signalen när den kommer i närheten av stationen.
 
transformatorn gick sönder
den var inte billig !!!! bara kabeln 250kr
 
Hej!

Jag har just köpt en 230:a och håller på att anpassa våra stora gamla igenväxta trädgård till robotåldern.

Jag har programmerat den så att den följer begränsningskabeln ut till C då och då (jag får finjustera proportionen så småningom) och det verkar funka ok. Mest tid tillbringar klipparen givetvis i A (som kanske är lite större än på bilden) och så skall det förstås vara. Det jag undrar är om det är lönt att instalera en guidekabel som skulle hjälpa den att ta en snabbare väg in en hela vägen via B eller C som nu. Gräsmattan är stor (nästan 3000 m2) och jag misstänker att den tiden som nu används till att runda begränsningskabeln borde användas till klippning.

Mina frågor är:
1. Begränsninskabeln är nästan 500m och det verkar vara på gränsen - lampan i laddninsstationen blinkar två gånger, men allt verkar fungera som det ska. SKulle en guidekabel innebära att signalen blir för svag?

2. Hur skall jag i så fall dra den? Den borde alltså fånga in den någonstans i passagen ut ur A. Instruktionsboken är rätt kryptisk på det här området tycker jag, och man vill ju ogärna göra fel här...

(det bruna är diverse odlingar, det vita är plattor och det blåa huset, resten är gräs!)

Jättetacksam om någon med erfarenhet kan hjälpa!
 
  • trädgård.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pah2000 skrev:
1. Begränsninskabeln är nästan 500m och det verkar vara på gränsen - lampan i laddninsstationen blinkar två gånger, men allt verkar fungera som det ska. SKulle en guidekabel innebära att signalen blir för svag?

2. Hur skall jag i så fall dra den? Den borde alltså fånga in den någonstans i passagen ut ur A. Instruktionsboken är rätt kryptisk på det här området tycker jag, och man vill ju ogärna göra fel här...
Testa med utfartsvinkel för att styra den mot A. Den ytan är såpass lättillgänglig så guide ska inte behövas.

Det är nog inte fel med signalförstärkare i ditt fall, dubbelblink tyder på svag signal.
 
Hur fungerar signalförstärkaren? Skall göra en stor installation med 700 m + 2 långa guidekablar och fick förstärkaren idag. Det fanns ingen manual och den hade bara två flatsift. Trodde den skulle ha stöm?

Kopplar man bara in den ungefär mitt på slingan? Hur räknar man guidekabeln för att placera förstärkaren rätt?
 
Ursäkta att jag var otydlig - jag tänkte mig en guidekabel som skulle hjälpa klipparen att hitta in från A till laddaren för att spara sökartid. Den hittar nog ut till A utan problem, och då gör den ju nytta på vägen.

VIlken nytta innebär en signalförstärkare? I Instruktionsboken står det att man inte skall bekymra sig om dubbelblink om allt verkar fungera...
 
Pah2000 skrev:
Ursäkta att jag var otydlig - jag tänkte mig en guidekabel som skulle hjälpa klipparen att hitta in från A till laddaren för att spara sökartid. Den hittar nog ut till A utan problem, och då gör den ju nytta på vägen.

VIlken nytta innebär en signalförstärkare? I Instruktionsboken står det att man inte skall bekymra sig om dubbelblink om allt verkar fungera...
Ok.

Dra den isf ut från stationen och runt landet sedan rakt upp ovanför spetsen på "A" på ritningen.

Signalförstärkaren förstärker signalen ;)

Det fungerar nog som sagt, men du slipper blinket. Den nya stationen har en ganska stark lysdiod, så det blir nog lite irriterande.
Dessutom, om stationen blinkar och du vänjer dig vid det finns en risk att du inte reagerar om den skulle byta till enkelblink (slingproblem).

Jag tycker man ska ha så diskreta och felfria installationer som möjligt.
 
magnil skrev:
Hur fungerar signalförstärkaren? Skall göra en stor installation med 700 m + 2 långa guidekablar och fick förstärkaren idag. Det fanns ingen manual och den hade bara två flatsift. Trodde den skulle ha stöm?

Kopplar man bara in den ungefär mitt på slingan? Hur räknar man guidekabeln för att placera förstärkaren rätt?
Du har ström i begränsningsslingan. Plugga in den mitt på. Det är inte så himla noga.

Riktigt dåligt att inte ha med instruktion faktiskt. Brukar alltid ligga ett papper med i lådorna till grejerna.
 
800 meter kabel och 900 märlor tar på kroppen men nu är installationen på landet klar också. Förstärkaren fungerar fint, tack för hjälpen. Laddstationen blinkade innan men med förstärkaren fick jag fast sken. Satt en diod på förstärkaren, den lös inte men det verkar fungera bra ändå.

Mindre bra är att jag inte fattat hur timern fungerade tidigare. Automower-hoppborg 1-0. Fördelen är att jag slipper tjatet om att ta ut hoppborgen nu.

Har haft timern insatt på tisdag, torsdag, söndag, 20.00-06.00. Trodde den gick på 20.00 på söndag och gick till 06.00 på måndag morgon. Tydligen går den söndag 00.00-06.00 och 20.00-00.00

Finns vad jag kan se inget sätt att den att att gå tre dagar i veckan 20.00-06.00 (förutom att sätta klockan fyra timmar fel)?
 
Funderade på samma sak angående klipptider. Bestämde mig för att det viktigaste är hur många timmar den klipper/vecka och inte att det infaller på exakt rätt dag.
 
Vi står just i begrepp att beställa en 220 till vår tomt. Det finns endel frågetecken angående installationen. Vi har egentligen 3 zoner som alla avgränsas med en grus eller asfaltsgång. Som jag förstått det hela klipper den helt slumpmässigt och därmed är lär den zonen där laddstationen installerats bli mest välklippt. Hur tycker forumet att vi ska arrangera trådar, laddstation och programmering av AM:en?
Bifogat ligger en ful ritning- fråga gärna om nåt är oklart. Tomtytan är ca 1600kvm.

Mvh,

John
 
  • Automower_mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu köpt mig en automower g1.

Allt är nytt på den.

Men jag lite frågor om sökslinga och slingkabel. Detta var inte med vid köpet. Kan man inte bara köpa vanlig kabell på biltema? Eller är det olika kablar till slingkabel och sökslinga?

Var kan man köpa skarvdon till kabeln? Har biltema någon man kan använda?

Tacksam för svar.
 
kolla på http://www.gplshop.se/husqvarna-automower/ där köpte jag min 230 ACX. De har både kabel, märlor och skarvdon. Kabeln är förtennad och anpassad för att överleva markfukten. Du kan ju testa med biltemakabel men det finns risk att du får göra om jobbet om något år.
Leta på husqvarna.se för att hitta manual till din klippare om du inte redan har en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.