Y
~28 tusen efter rot.. Då utgår dom ifrån att jag har tagit bort de gamla rören..

Vad som ingår är då arbetstiden, material, nydragningen (koppar, lödning) och isolering samt montering utav radiatorer.
"nyckelfärdigt system"

Så frågade jag honom; "ni som nu sett alla ritningar och beräkningar - är det värt det?"

Han svarade då att egentligen skulle mitt befintliga 1rörs klara av större+låg temp radiatorer.
Så pratade han något om delta t 10grader 45... De hade undrat varför det var så höga värden tillbaka
så frågade jag om det kunde berott på att huset var menat att dra rör upp till andra våningen också på
befintlig slinga vilket han trodde kunde vara orsaken. Och då huset är byggt 1981 så är det nog beräknat
utifrån elpanna, vilket även fanns, det var både el och ved...

Så gav han även vinkeln att rör beräknas klara 50år, och mitt hus är nu 29, vad känns bäst.
Att lägga nya golv nu som jag får riva upp sen om 20 år eller göra satsningen nu när golven
redan är öppna. Detta sa han inte på ett sätt som skulle övertyga mig utan utan han var
allt sjysst och ärlig rakt igenom utan att försöka lura på mig något.

*berörande isolering så tycker jag att det är allt bra klen isolering utifrån det lilla jag ser, på de rören i golven.
(små öppningar här och var under innerväggar)

Så vad tror ni, tumme upp eller ner för att dra nya rör?

(110 kvadrat. ränna i golvet)
 
Redigerat:
om du inte haft extremt höga driftskostnader skulle jag nöja mig med att lägga ned lite grövre pex fram till ev nya rad i framtiden
 
Y
vet ej driftkostnaderna... och förr var det ju vedpanna och elpanna samt smala högtemp radiatorer... nu blir det bergvärme och dubbelpanel lågtemp radiatorer..
 
Ska du ha lågtemp dra Pex RiR det går både snabbt och blir bra.

Enrörssystem är som upplagt för jävelskap har man dessutom lågtemp kan det bli så illa att en radiator/stam fryser om det är riktigt kallt och då har man problem deluxe.

Det finns snygga genomföringar för golv till radiatorer till pex som man kan använda.

Bryter du golven själv ser jag inte att det borde kosta mer än 10-15'

Häng upp raddarna själv så har du halva arbetet där.

Om du vill ha extra bra element så försök få tag i beggade sektionsradiatorer, de brukar finnas på byggåtervinning etc. Med lite färg brukar de bli som nya och de klår allt vad platt skit heter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.