Ska koppla in en pump som är utbytt. I pumpens anvisningar finns en bild med (se bifogad fil). Jag blir osäker på vilken av bilderna som gäller.
Det ska vara en vanlig trefas inkoppling från ett motorskydd.
I min värd innebär det 380V (400V)
Stämmer detta?
Ska också byta motorskyddet och blev tveksam här också. Den gamla pumpen var inkopplad med tre faser samt jord. Jag är van att en kabel har 3 faser, nolla och jord. Var tar nollan vägen?
 
Kör du med deltakoppling behövs inte neutral/nolla.

Du har med största sannolikhet 230V mellan fas och neutral/jord, och 400V mellan fas och fas.

Därmed skall du koppla enligt den vänstra bilden i pdf-filen.

Triangelns streck motsvarar lindningarna i motorn, faserna kopplas in i varje spets, därav ingen neutral.

Y-kopplingens streck motsvarar också lindningarna i motorn, men här kopplas faserna in i ytterkant på strecken och neutralen kopplas in till mitten, mitt i y'et...
 
Du kan ju vänta o se, innan du kopplar, om någon har någon annan åsikt än min...
 
Troligtvis ska du koppla enligt högra skissen, dvs Y-koppling. För att vara säker tittar du på motorns märkskylt. Där ska finnas uppgifter om de spänningar mm som motorn är avsedd för i ditt fall ska det då vara angett 230/400V. Även märkström du behöver för val av motorskydd hittar man där (ta det värde som hör till 400V dvs lägsta ström).

Om motorn är stor >4kW skulle även vänstra kopplingen kunna vara giltig men det ser du som sagt på skylten där det då står 400/690V. Då skaffar du skydd efter högsta ström istället.

Nollan är inget du ska tänka på när det gäller elmotorer, den behöver och ska inte anslutas på motorn. Tre faser och skyddsjord är vad som behövs.
 
JOW skrev:
Kör du med deltakoppling behövs inte neutral/nolla.

Du har med största sannolikhet 230V mellan fas och neutral/jord, och 400V mellan fas och fas.

Därmed skall du koppla enligt den vänstra bilden i pdf-filen.

Triangelns streck motsvarar lindningarna i motorn, faserna kopplas in i varje spets, därav ingen neutral.

Y-kopplingens streck motsvarar också lindningarna i motorn, men här kopplas faserna in i ytterkant på strecken och neutralen kopplas in till mitten, mitt i y'et...
Det låter rimligt. Jag har mätt 400V mellan faserna. Frågan är också vad jag gör med nollan som finns i kopplingsskåpet. Ska jag bara använda de tre faserna samt jorden. Kan inte hitta någon annan inkoppling på det motorskydd jag har köpt.
 
Du behöver ingen nolla till varken delta eller Y-kopplade motorer. Låt den vara!
 
R Göran skrev:
Du behöver ingen nolla till varken delta eller Y-kopplade motorer. Låt den vara!
Ok, då tackar jag för värdefulla tips :D.
 
Jasse64 skrev:
Det låter rimligt. Jag har mätt 400V mellan faserna. Frågan är också vad jag gör med nollan som finns i kopplingsskåpet. Ska jag bara använda de tre faserna samt jorden. Kan inte hitta någon annan inkoppling på det motorskydd jag har köpt.
.

Bara att lämna nollan oansluten (med toppklämma /"ubåt" på om det är en ledare).

Ang Vä eller Hö bild Det kan vara lite lurigt: om motorn är märkt 400/690V, bör det vara Vänster bild(D), om den är märkt 230/400V , är det Höger bild (Y)som gäller...
 
Bilden visar uppenbarligen två alternativa systemspänningar i nätet, inte vad motorn vill ha för spänning, även om man kan sluta sig till att motorn vill ha 400V. Bilden kommer väl ifrån motorn? Vid systemspänningen 230/400V som är det normala för villor blir det då den vänstra bilden. Motorn ska i detta fall vara märkt D400V eller 400/690V.

Detta går dock tvärt emot vad GK100 säger som du bör lyssna på i första hand, men jag skickar detta i alla fall och duckar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Bilden visar uppenbarligen två alternativa systemspänningar i nätet, inte vad motorn vill ha för spänning, även om man kan sluta sig till att motorn vill ha 400V. Bilden kommer väl ifrån motorn? Vid systemspänningen 230/400V som är det normala för villor blir det då den vänstra bilden. Motorn ska i detta fall vara märkt D400V eller 400/690V.

Detta går dock tvärt emot vad GK100 säger som du bör lyssna på i första hand, men jag skickar detta i alla fall och duckar.
Finns ingen anledning att ducka här.:)
Bilden ger ju verkligen öppning för alla möjligheter, och ingen chans till definitiva svar.
Vi får se om Jasse återkopplar hur det stod till i verkligheten (märkskylten), annars hoppas att han lärt sig kring inkoppling av 3-fas motorer "hands on".
 
GK100 skrev:
Finns ingen anledning att ducka här.:)
Bilden ger ju verkligen öppning för alla möjligheter, och ingen chans till definitiva svar.
Vi får se om Jasse återkopplar hur det stod till i verkligheten (märkskylten), annars hoppas att han lärt sig kring inkoppling av 3-fas motorer "hands on".
Jag har lärt mig, genom att göra fel. Nu hände det inget som tur var.
Det var s.k. Y-koppling som skulle användas, dvs den högra bilden.
Som tur är finns det många hjälpsamma människord^_^b.

Tack för goda råd
//Jasse
 
Glöm inte att kontrollera så att pumpen går åt rätt håll.
Om den går fel får du byta plats på två faser.
 
Jasse64 skrev:
Jag har lärt mig, genom att göra fel. Nu hände det inget som tur var.
Det var s.k. Y-koppling som skulle användas, dvs den högra bilden.
Som tur är finns det många hjälpsamma människord^_^b.

Tack för goda råd
//Jasse
Hur kom du fram till det? Har du full effekt på motorn?
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur kom du fram till det? Har du full effekt på motorn?
Jodå, motorn går som den ska. Från början var det så att motorskyddet löste ut och jag fick rådet av en elektriker att byta. Motorskydd försämras uppenbarligen med tiden och mitt är från-75.
Sagt och gjort, jag bytte med hjälp av råden i tråden ovan. Jag var klar över att motorn kan gå åt fel håll beroende på hur faserna är kopplade. Det som var förbryllande var nollan men det fick jag förklaringar på.

Trots byte fortsatte skyddet att lösa vilket gjorde att jag började fundera över andra vägar. Genom en blandad kompott av info från flera forum samt genom sökning på nätet blev jag klar över att en Y-koppling var det som skulle till.

Som man kan läsa i svaren har det funnits delade meningar om vad som kan vara rätt vilket också har gjort det lurigt. Placeringen på motorn gjorde att det var svårt att avläsa typskylten (fick göra det med spegel).

Hur som helst så hittade jag, med nödvändig hjälp, d^_^b rätt till slut.
Allt funderande gjorde också att jag fick tid över att snygga till installationen då förra ägaren inte var vän av ordning. Kablar liggande på garagegolvet, kablar som är för långa m.m.
Nu är allt uppflyttat på väggen, snyggt och bra mycket säkrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.