Hej på er,

Vi hade tänkt att jämna ut gräsmattan (och lägga ny) på famsidan av huset. Skulle innebära en mindre stödmur i framkanten som med varierande höjd från 0-70 cm, få ta upp den nya jorden. Muren skulle då sträcka sig totalt 60 meter.

Vi skulle då behöva CIRKA 200 m2 jord och det blir 20 35m2 mur (inklusive det som är under marken).

Vet någon vad jorden skulle kunna kosta samt förslag på mur (och kostnad på densamma). Muren får inte vara jättetråkig men inte supersnygg heller för att vi kommer plantera klängväxter.

Är det föresten någon som har ett bra förslag på hur man lägger en mur som ska vara typ 40 meter lång och är 70 cm hög i ena ändan och 0 cm hög i andra ändan. Hur fixar man grunden till detta på bästa sätt?

Tack på förhand.

 
Om vi börjar med det viktigaste så är det antagligen hur du skulle få jorden att ligga kvar.

Du har ett par alternativ:

1. Stödmur med L-stöd eller någon annan gjuten produkt
2. Natursten
3. "onaturlig sluttning", fyll upp med jord och låt den sedan slutta brant där du vill att uppfyllnaden ska sluta.

För alternativ 1 så lär du göra ett ordentligt underarbete för att muren ska ligga kvar lika snyggt även efter ett par år. För alternativ 2 så räcker det med att gräva ur och sedan lägga stenbumlingar som du "låser" fast i varrandra. Alternativ 3 behöver inget förarbete.

Den jord du ska fylla ut med är ju ingen fin jord, du kan då denna jord till transportkostnad om du pratar med andra som bygger eller pratar med en schaktfirma. Vad du betalar beror på vilken tur du har. Fin jord behöver du bara högst upp och den kan du ta från jorddepå.

Jag hoppas att du fått några uppslag.

/Robban
 
Tyvärr så håller jag inte riktigt med robban om att stenbumlingsalternativet inte kräver underarbete. Ska du bygga en stenmur som är stark nog för att stå emot en uppfyllnad så bör du gräva ned några decimeter så att stenarna får bra fäste. DU bör dessutom packa dicket så att stenarna inte sjunker senare.
 
Det finns olika sätt att se det hela. Är det frågan om en gräsmatta som inte ska ha någon belastning, inget tryck uppifrån så räcker det egentligen med att bara fylla upp.

Vill man sedan att det ska se snyggt ut så kan man lägga bumlingar, betänk att de villkor som radades upp var att det skulle fyllas till max 70 centimeters höjd. Självklart ska man gräva sig ner en bit men kanske inte göra allt för mycket underarbete, det känns inte nödvändigt.

Jag har fyllt upp en tomt med närapå tre meter massor och de ligger kvar med "bumlings" alternativet.
 
Det är sant att det kan ligga still och oftast gör det men är det lite löst under så kan det bli otrevligt och beroende på fyll och vattenströmning så kan det behövas murstyrka för det även om 70 cm inte är någon höjd i sammanhanget. Man blir dock lite mer försiktig efter att grannens 3dm utfyllnad rann bort i ett slagregn
 
Hej och tack för all information. Jag tror dock inte att jag kommer satsa på en mur som man "Murar"/"Staplar" med vanlig sten. Delvis är min tillgång till sådan sten begränsad och sedan måste jag hitta ett sätt som är "rationellt", dvs lättbyggt.

Därmed inte sagt att jag inte tycker om murarna ni beskriver. Vi har vänner i Varberg och i den marken finns det många fina stenar som går att använda till mur-bygge. Hos oss är dom inte lika frekventa.
 
Lycka till med bygget hur det än blir i slutändan.

/Robban
 
Då stryker vi det alternativet.

Murar av färdiga produkter som keystone eller L-element kräver underarbete men kan vara rugggigt snygga
 
Smaken är som baken. En vacker naturmur är väldigt vacker tycker jag, den känns inte lika konstgjord!
 
Håller med fullständigt. Det finns ett hus på vägen till jobbet som har gjort ett rugggigt snyggt stenparti i en slänt. Enbart nästa runda naturstenar mellan 10 och 40 cm i diameter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.