Att man inte gjort detta förut. Tills nu har man suttit på en Stiga park å malt gräs för man trott att man haft för jobbig/stor gräsmatta. Nu när man köpte nytt hus med mindre gräs så kollade man lite på "robotklippare" och man frågar sig vad man sysslat med. Bästa man gjort ju. Blev ingen AM men njutningen med Wipern eskalerade i stora skrattanfall när grannen var ute och puttade omkring sin motorklippare för första gången i år och fick säkert 15 motorstopp på grund av för högt gräs. Då mös man när den lilla gråa saken klippte allt gräs natten innan.
 
frhe skrev:
Hur står sig Bigmowers mot Automower? Någon som sett något test? Är intresserad eftersom jag har en gräsmatta på drygt 7000 kvm och vill ha en robust maskin.
Verkar helt ok. Konstruktionen med knivdiskarna påminner om HVA:s, men med skillnaden att det sitter flera knivdiskar i bredd.

Det enda jag reagerade lite på är att det är NiCd-batterier och det tycker jag inte man ska uppmuntra användningen av.

Med den storleken skulle vanliga bly-syrabatterier funka lika bra, eller NiMH som Husqvarna använder.

Lithiumjon är onödigt dyrt och funkar inte lika bra när det är kallt.
 
Hej

Ni skrev om att få klipparen i olika passager tidigare med guideslinga.

Jag undrar om någon vet hur man skulle kunna få det att fungera i vår trädgård. Den är i tre nivåer med ca 50 cm höga stödmurar. Skulle det gå att bygga upp en passage med 30-graders lutning och få den att vandra där? Räcker ca 1 m bredd? Någon som hört om en liknande trädgård?

Eller är det kört? :blushing: Tänkte även höra med några återförsäljare i sommar.

Tacksam för ideér
 
Nonkan skrev:
En del tycker det är kul och vill absolut göra själva. Själv tycker jag, efter att ha gjort 3 installationer på en vecka, samtliga med inslag av regn, att det inte är så himla kul så jag förstår dem som köper tjänsten :) Börjar kännas i knäna nu.

Det är ganska bra att göra installationen själv, man förstår konceptet på ett helt annat sätt. Det är ju ett engångsjobb så lite besvär får man stå ut med.
Nu var jag ute någon timme igår igen och det hade regnat på dagen. Då var det mycket lättare att dels tryck ner märlorna för hand och dels så höll sig fårorna jag gjorde med spaden öppna längre vilket gjorde att jag kunde skåra en längre bit och sedan bara lägga ner tråd. Men det snabbaste är ju att sätta med märlor, det går ju hur fort som helst i jämförelse.

Nu har jag bara en liten strapats kvar ca 50-60m och med 2 öar bör det bli omkring 100m.

Nonkan: Jag har öat en del träd (typ 8) för tystare gång och mindre slitage. Var det någon ide med det eller har jag överarbetat?
 
mullbi skrev:
Räcker ca 1 m bredd?
Enligt Automower-manualen är 60 cm det smalaste man kan ha mellan begränsningskablarna (om man också använder en guideslinga, utan krävs två meter). Men då måste man även komma ihåg att slingan ska läggas 30 cm innanför själva klippområdet varför det smalaste i praktiken borde bli 60+30+30=120 cm?
 
Tobbe Arnesson skrev:
Enligt Automower-manualen är 60 cm det smalaste man kan ha mellan begränsningskablarna (om man också använder en guideslinga, utan krävs två meter). Men då måste man även komma ihåg att slingan ska läggas 30 cm innanför själva klippområdet varför det smalaste i praktiken borde bli 60+30+30=120 cm?

Njaa, jag har en gång som är som smalast 70 cm, guidekabeln ligger i mitten och fungerar alldeles utmärkt, min AM följer den som en liten lydig hund :)
 
6
Orthafix skrev:
Att man inte gjort detta förut. Tills nu har man suttit på en Stiga park å malt gräs för man trott att man haft för jobbig/stor gräsmatta. Nu när man köpte nytt hus med mindre gräs så kollade man lite på "robotklippare" och man frågar sig vad man sysslat med. Bästa man gjort ju. Blev ingen AM men njutningen med Wipern eskalerade i stora skrattanfall när grannen var ute och puttade omkring sin motorklippare för första gången i år och fick säkert 15 motorstopp på grund av för högt gräs. Då mös man när den lilla gråa saken klippte allt gräs natten innan.
Vilken av wipers modeller har du? Inget negativt om den?
 
mullbi skrev:
Hej

Ni skrev om att få klipparen i olika passager tidigare med guideslinga.

Jag undrar om någon vet hur man skulle kunna få det att fungera i vår trädgård. Den är i tre nivåer med ca 50 cm höga stödmurar. Skulle det gå att bygga upp en passage med 30-graders lutning och få den att vandra där? Räcker ca 1 m bredd? Någon som hört om en liknande trädgård?

Eller är det kört? :blushing: Tänkte även höra med några återförsäljare i sommar.

Tacksam för ideér
Jag har gjort en installation på terrasstomt, men då var det en s-formad terrass. Gick bra i alla fall.

Hur breda är terasserna? Är det mer än 2 m borde det gå. Lite svårt att förklara, men du kan lägga guiden in i terrassavsnitten. Har du en enkel skiss så är det lättare att förklara hur du ska lägga slingan.

Köp till tunga framhjul så ska inte lutningen bli ett stort problem.
 
Beppo skrev:
Nonkan: Jag har öat en del träd (typ 8) för tystare gång och mindre slitage. Var det någon ide med det eller har jag överarbetat?
Det spelar ingen roll egentligen, båda sätten har sina fördelar.

Jag brukar inte gränsa av när jag installerar, och när kunden betalar per timme så brukar de inte vilja det heller :)

Är träden nära sovrumsfönster eller nyplanterade är det bra att gränsa av.
 
Nonkan skrev:
Det spelar ingen roll egentligen, båda sätten har sina fördelar.

Jag brukar inte gränsa av när jag installerar, och när kunden betalar per timme så brukar de inte vilja det heller :)

Är träden nära sovrumsfönster eller nyplanterade är det bra att gränsa av.
Farsgubben stack ner små diskreta enepinnar precis i gränsen till en naturplantering mitt i gräsmattan. Det är alltså blommor som växer rakt upp ur gräset. Pinnarna sitter 20cm isär och 15cm upp, kanske 30-40cm ner i backen. Fungerar alldeles utmärkt som passiv avgränsare. Eneträ âr segt och fjâdrar, sã det blir en mjuk "krock".
 
Nonkan skrev:
Jag har gjort en installation på terrasstomt, men då var det en s-formad terrass. Gick bra i alla fall.

Hur breda är terasserna? Är det mer än 2 m borde det gå. Lite svårt att förklara, men du kan lägga guiden in i terrassavsnitten. Har du en enkel skiss så är det lättare att förklara hur du ska lägga slingan.

Köp till tunga framhjul så ska inte lutningen bli ett stort problem.
Tack för responsen. Jag har gjort en liten skiss över den del av tomten det berör...

Lutningen ska inte överstiga 20 grader, eller? Om man gör om så den kan köra upp.
 
  • Etage.jpg
Redigerat:
0,4 / 2,8 = 14% vilket är typ halva lutningen som klipparen ska klara. Om du menade att göra en jämn "ramp" någonstans.

OT: Vad har du använt för program för illustrationen?
 
Här är två exempel på guidekabeldragning. Det ena exemplet visar hur du bör dra om du vill ha en sammanhängande "ramp". Det andra exemplet är egentligen ett bättre sätt att dra slingan, men då behövs två ramper och det är nog inte lika snyggt eller enkelt att ordna till.

Tanken är att använda "följa guide ut" på två separata sätt, du anger en sträcka klipparen ska följa guiden ut efter laddning ett visst antal % av gångerna den laddat för att sedan börja klippa. Du kan alltså få klipparen att börja klippa på olika ställen längs guiden, i det här fallet vid pilarna.

Mina illustrationer är inte lika bra som dina dock, men hoppas de funkar. Touchpaden på Macen är ganska känslig, och jag orkade inte koppla in musen. :)
 
  • exempel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • exempel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I båda fallen behöver du använda en väldigt låg korridorbredd på både guide och begränsningsslinga, men det går att leva med.

Om du har murat upp så är det bra om gräsklipparen kan köra ut på murkanten och vända innan den ramlar över kanten, då slipper du trimma kanterna. En murkant på ca 15 cm vore alltså önskvärt. Har du gräs ända ut till kanten behöver du gå med trimmer närmast kanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.