Jag bor i ett hus från 1920-talet. Vindsutrymmet är i praktiken oisolerat och oventilerat. För att minska energikostnaden vill jag (tilläggs)isolera vindsutrymmet.

Hur ska jag göra med kloasongtaket (innertaket). Isolerar jag vindsbjälklaget måste jag ha en fuktspärr, men som jag förstått det har kloasongen delvis fuktspärrande egenskaper. Jag vill inte har två fuktspärrar, men samtidigt är jag intresserad av att behålla kloasongen eftersom det är en del av huset originalutförande.

Råd mig!
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med fuktspärrsdilemmat men bara råda dig till en sak, läs på om själva tilläggsisoleringen (det har skrivits mängder på forumet). Ett oisolerat utrymme som idag inte har några problem med fukt/mögel kan ganska snabbt bli ett problemområde om du börjar isolera. Kontentan av det hela kan mycket väl vara att i förlängningen är det värt att betala det värmeläckaget du har idag till förmån för en frisk kallvind.

Jag har exakt samma dilemma, oisolerad och oventilerad kallvind som jag gärna hade isolerat på något sätt (tilläggsiolera bjälklag för att spara energi, eller tillägsisolera mot yttertak för att utnyttja utrymmet/öppna till nock) men jag ligger lågt tillsvidare för att det beslutet man tar kommer antagligen påverka vindsklimatet markant.

Jag är dock intresserad av hur man eventuellt löser fuktspärren då jag också har ett putsat innertak som inte kan fuktspärras (om man inte gör det från vinden, dvs ovan bjälklaget) och det hade känts tryggt att bromsa så mycket fukt som möjligt. Nu har vi också den trevliga bjälklagsfyllningen sand som jag inbillar mig kan ta upp lite av fuktsvängningarna och bromsa det värsta flödet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.